تبیان، دستیار زندگی
زنان ایرانی توانسته اند رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کنند حالا یک رقم عجیب در پس زن ایرانی قرار دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد شکنی زن ایرانی!

زنان ایرانی توانسته اند رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کنند حالا یک رقم عجیب در پس زن ایرانی قرار دارد.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
لوازم ارایش

دبیر نخستین همایش ملی سلامت، بهداشت و زیبایی کشور، با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران، سرانه مصرف لوازم آرایشی در بین خانمهای ایرانی را 5 برابر زنان در منطقه خاورمیانه اعلام کرد، این درحالی است که 80 درصد از لوازم آرایش مصرفی زنان و دختران ، اجناسی هستند که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.

به گزارش « تبیان » ، ماجرای مصرف افراطی لوازم آرایشی در میان زنان و دختران ایرانی مسئله امروز و دیروز نیست و سالهای سال است که نام دختران و زنان ایرانی در صدر مصرف لوازم ارایش جهان خود نمایی می کند. این روزها هم داستان این مصرف افراطی بار دیگر و به بهانه برگزاری نخستین جشنواره همایش ملی و نمایشگاه سلامت، بهداشت و زیبایی کشور پا به رسانه ها گذاشته و بار دیگر توجه مردم به این آمارهای نجومی جلب شده است.

رتبه چهارم مصرف لوازم آرایش در دنیا

یکی از مواردی که در میان اظهارات اخیر دبیر نخستین همایش ملی سلامت، بهداشت و زیبایی کشور خودنمایی می کند، مقام ایران در رنکینگ بین المللی مصرف لوازم آرایش است و بر این اساس زنان ایرانی در این جدول بندی ، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده اند. تصویرهای نقاشی شده برخی از زنان ایرانی که انگار پیش از خروج از خانه ساعت ها مقابل آیینه به خود آرایی پرداخته اند، از مواردی است که خارجی ها پس از حضور در ایران بارها از آن با حیرت یاد می کنند و می پرسند که چرا خانم های ایرانی همیشه این همه آرایش کرده به خیابان می آیند و انگار که قرار است همه به مهمانی بروند؟!

کسب رتبه چهارم زنان ایرانی در فهرست مصرف لوازم آرایشی در جهان زمانی تاسف بارتر می شود که بدانیم 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده زنان کشور ما به صورت قاچاق وارد کشور می شود

هر چند این تصویر خانم های ایرانی برای خارجی ها تعجب بر انگیز است اما خود ما ایرانی ها دیگر به تماشای این چهره ها عادت کرده ایم و اگر کسی در این میان بدون آرایش راه خیابان و محیط های اجتماعی را در پیش گیرد، از دیدنش دچار حیرت می شویم. روانشناسان یکی از دلیل استفاده افراطی از لوازم آرایش را نبود اعتماد به نفس کافی می دانند و در نهایت این اتفاق چه به دلیل اعتماد به نفس ناکافی باشد و چه هم رنگ شدن با جماعت در نهایت یک نتیجه دارد و ان هم رکورد زنی خانم ها در فهرست لوازم آرایشی و اسیب های جبران ناپذیر لوازم آرایشی بر سلامتی زنان کشور ما دارد.

کاهش سن آرایش به زیر 13 سالگی

یکی از اتفاقاتی که در سالهای اخیر با توجه به داغی بازار ماهواره ها و شبکه های اجتماعی رخ داد، کاهش سن آرایش کردن دخترها بود و سن آرایش که در یک دهه پیش در استانه 17 و 18 سالگی بود به ناگاه به 13 سالگی رسید. رشد روز افزون اپلیکیشن های موبایلی و برنامه های ماهواره ای در سالهای اخیر سبب شد که دختران از سنین کودکی خود را در مقایسه با قهرمان برنامه های غربی قرار دهند و در این میان کاراکترهای دختر برنامه های غربی همه دختران آرایش کرده ای بودند که از جنسیت و زیبایی شان برای اغوا گری بهره می بردند، از سیندرلا و سفید برفی تا زیبا خفته و باربی ، همه دخترکان بودند که به واسطه آرایش به دنبال جلب توجه مردها می گشتند.

یکی از اتفاقاتی که در سالهای اخیر با توجه به داغی بازار ماهواره ها و شبکه های اجتماعی رخ داد، کاهش سن آرایش کردن دخترها بود و سن آرایش که در یک دهه پیش در استانه 17 و 18 سالگی بود به ناگاه به 13 سالگی رسید

ادامه این کارتون ها در سنین نوجوانی به سریال ها وفیلم های هالیوودی رسید، فیلم هایی که  آرایش و زیبایی اندام، مهم ترین مولفه های بازیگران زن داستان هایشان بود. ماجرای ماهواره و اینترنت در سالهای اخیر به پدیده های جدید تری هم پیوند خورد، اپلیکیشن های موبایلی که با ورودشان بدعتی شگفت را در تاریخ ارتباطات بنیان گذاشته بودند، توانایی انتقال رایگان تصویر و فیلم را داشتند و همه کاربران با استفاده از گوشی های مدل جدید و اینترنت می توانستند تصویر و فیلم های خود را برای هر کاربر اینترنتی که اراده کنند، بفرستند، اتفاقی که در نهایت باعث شد که دختران از سنین کودکی و ابتدای نوجوانی به دنبال این باشند که با استفاده از لوازم آرایش خود را زیباتر و بزرگسال تر از سن حقیقی شان نشان دهند تا بتواند مورد توجه پسرهای شبکه های مجازی قرار گیرند و در نهایت کار به جایی برسد که سن استفاده از لوازم آرایش به پایین تر از 13 سالگی نزول کند.

80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می شود

کسب رتبه چهارم زنان ایرانی در فهرست مصرف لوازم آرایشی در جهان زمانی تاسف بارتر می شود که بدانیم 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده زنان کشور ما به صورت قاچاق وارد کشور می شود. ماجرای آسیب های لوازم آرایش غیر مجاز و تاثیراتی که می توانند بر سلامت زنان جامعه ما بگذارند، مسئله ای است که باعث می شود توجه به این پدیده افراطی بیش از پیش مورد توجه مسئولان سلامت کشور قرار بگیرد و خیلی ها نگران این روند فزاینده باشند.

سیاست گذاران به داد برسند

تجربه نشان می دهد که مقابله با مسائلی مانند گرایش افراطی به آرایش، مقوله ای نیست که با برخوردهای سلبی بتوان از پسش بر آمد و کنش های سلبی همواره نتایج معکوس را در پی داشته است، بر این اساس نهادهای سیاست گذار باید چاره ای  در برابر این روند رو به رشد گرایش به ارایش بیندیشند و در این میان رسانه ها هم با پرداختن به پیامد استفاده از لوازم آرایش تقلبی می توانند عواقب استفاده از این موارد را برای نوجوانان و جوانان و خانواده هایشان نمایان کنند تا دیگر نام ایران در فهرست پنج کشوری که بیشترین مصرف لوازم آرایشی در جهان را دارند، خودنمایی نکند.


سونامی فرهنگ آرایش در زنان

بیکاری و آرایش‌های اجق وجق

متقاضیان کم سن آرایش