تاثیر طراحی جلد کتاب در افزایش فروش
جلد كتاب فقط نقش محافظت را به عهده ندارد بلكه ویترینی برای معرفی كتاب است.
بارها پیش آمده به کتابفروشی رفتهایم و کتابهایی را خریدهایم که شناختی از نویسنده آن نداشتهایم و فقط به خاطر طراحی خاص جلد آن را انتخاب کردهایم. به طورکلی درعرصه محصولات فرهنگی کشور شیوههای برنامهریزی شدهای برای بازاریابی و فروش کتاب وجود ندارد. اینجا بار اصلی فروش کتاب به دوش خود نویسنده است و ناشران به دلیل سختی کار تلاشی برای بالا بردن آمار فروش محصولات خود نمیکنند.
نویسندگان تازه کار نیز بعد از آزمون و خطاهای بسیار بالاخره یا خود را در بازار مطرح میکنند یا اینکه در طراحی جلد شیوههایی را به کار میبرند تا به فروش بیشتر دست پیدا کنند.
درنتیجه یکی از شیوههای افزایش فروش در حوزه فرهنگی جلد کتاب است؛ جلدهایی که برای افزایش فروش به کمک نویسندگان و ناشران میآیند. البته اگر کتاب نویسنده مشهور و بنامی داشته باشد، این طراحی مکملی قوی برای فروش خواهد شد، ولی اگر نویسنده تازهکار بوده و بنام نباشد کار طراحی جلد کتاب سختتر میشود.
باید دراین حوزه توجه بیشتری شود تا بتوان هزینهای که ناشر و نویسنده کرده را از طریق فروش کتاب به آنها برگرداند. در نتیجه طراحی جلد کتاب در فروش بسیار حائز اهمیت است و توجه به آن کمک بزرگی به این صنف خواهد کرد.
جلد كتاب یك رسانه است
«علی خورشیدپور» عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، مدرس کارشناسی ارشد دانشگاه هنر و عضو هیئت داوران اعطای مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه هنر، درین باره می گوید:جلد كتاب فقط نقش محافظت را به عهده ندارد بلكه ویترینی برای معرفی كتاب است.
جلب توجه مخاطب و انعكاسی از چكیده كتاب، از مهمترین خصوصیت طرح جلد است؛ كتابی كه در ویترین كتابفروشی قرار میگیرد باید نگاه بیننده را جلب كرده و انعكاسی از موضوع كتاب یا فضای كلی آن را در خود داشته باشد.
به گفته خورشیدپور، استفاده این دو كاركرد در قالبی زیباشناسانه و هنرمندانه منجر به طراحی مناسب و متفاوت خواهد شد.
وقتی كمیت زیاد شود ضعف و قوت در طراحی بیشتر خود را نشان میدهد.
تمامی حوزههای طراحی گرافیك چون پوستر، طراحی جلد و تصویرسازی به تناسب موضوع، وقت زیادی برای اجرا میبرد و اگر طراح تعهد كاری داشته و حرفه ای باشد بهترین كار ممكن را ارائه كرده و بحث اقتصادی بر طراحی او تاثیر نمیگذارد.
تعداد زیاد مراكز خصوصی و غیر خصوصی آموزشی و دانشگاهی، میزان علاقهمندان برای یادگیری گرافیك كه از احتیاج جامعه بیشتر است و كیفیت نامناسب آموزش طی مدت تحصیل باعث میشود در طراحی و گرافیك نتیجه فعلی را كسب كنیم.
همخوانی موضوع کتاب با طرح جلد
نوید شریفی، کارشناس طراحی و گرافیک که سابقه طراحی جلد چندین کتاب را در پرونده کاری خود دارد، درباره اهمیت طراحی جلد کتاب درفروش میگوید: طرحهایی در این حوزه موفق بودهاند که المانها یا عکسهایی که برای طراحی استفاده کردهاند، ارتباط موضوعی مستقیم با محتوای کتاب دارند.
طرحهایی که از نظر موضوع خیلی صریح و مشخص گویای محتوا هستند اثربخشی زیادی در ذهن مشتری خود دارند. باید در نظر داشت که طراح جلد کتاب وظیفه ندارد که مردم را کتابخوان کند، بلکه جلد خوب باید به افزایش میل مخاطب برای خواندن آن کتاب کمک کند. استاد ممیز در مقدمه کتاب طراحی جلد، طراحی کتاب را به طراحی بستهبندی تشبیه کرده و به نوعی برای جلد و طراحی آن سه وجه قائل شده بودند. در واقع علاوه بر جلد، هم عطف و هم پشت جلد که مثل تیتراژ پایانی فیلم است از عناصر جدی یک طراحی جلد موفق است که متاسفانه خیلی از گرافیستهای ما به آن توجهی ندارند.
توجه ایرانیان به رنگ و لعاب جلد کتاب
به گفته این کارشناس، تحقیقات نشان داده است که بیش از 70درصد فروش و موفقیت یک کتاب، جلد آن است و در ایران بیشتر مردم برای خرید کتاب بهشدت به جلد و رنگ و لعاب آن توجه میکنند. من در 4 دوره برگزار شده نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بهعنوان مسئول غرفه انتشارات همگامان که کتابهای کمک آموزشی تولید میکند فعالیت کردم و از نزدیک شاهد این موضوع بودهام که یک خریدار چقدر زیبا بودن و جلب توجه کردن جلد کتاب در انتخابش حائز اهمیت است.
منابع:
فرصت امروز / نرگس فرجی
کهشکشان خیال