تبیان، دستیار زندگی
در صورتی كه علی كفاشیان در نامه ای به مهدی تاج هشدار داده بود در صورت عدم توافق نهایی با صدا و سیما مانع ورود دوربین ها به ورزشگاه ها شود،حالا مدیریت ورزشگاه آزادی ساز ناكوك می زند. فدراسیون فوتبال با اتمام قرارداد سه ساله با صدا و سیما قصد دارد تا مبلغ ح
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق پخش تلویزیون و ماجرای تکراری


در صورتی كه علی كفاشیان در نامه ای به مهدی تاج هشدار داده بود در صورت عدم توافق نهایی با صدا و سیما مانع ورود دوربین ها به ورزشگاه ها شود،حالا مدیریت ورزشگاه آزادی ساز ناكوك می زند. فدراسیون فوتبال با اتمام قرارداد سه ساله با صدا و سیما قصد دارد تا مبلغ حق پخش را به مقدار دلخواهش بالا ببرد.علی كفاشیان صحبت از مبلغ 160 میلیارد تومان می‌‌‌کند اما مبلغ سیما تقریبا یک ششم این عدد است.


از این رو طرفین در یک ماه اخیر چند نشست مشترک را برگزار کردند که آخرین بار آن سه هفته قبل در وزارت کشور بود.در پایان نشست رئیس فدراسیون فوتبال صریحا عنوان کرد دیگر در هر هیچ نشستی شرکت نمی‌کند چرا که تقدس نژاد نماینده رسانه ملی اختیاری از سوی این نهاد برای بالا بردن مبلغ مورد نظر ندارد.

کفاشیان

البته صحبت های رئیس فدراسیون فوتبال با واکنش تند تقدس نژاد مواجه شد و معاون امور مالی سیما،رئیس فدراسیون را به بی معرفتی متهم کرد.

در چنین فضایی حالا علی کفاشیان در نامه ای سرگشاده از رئیس سازمان لیگ خواسته تا در صورت عدم توافق مانع پخش مستقیم مسابقات فوتبال شود. در قسمتی از این نامه آمده است: با توجه به جلسات مکرر و مکاتبه های متعدد صورت گرفته مبنی بر انعقاد قرارداد واگذاری حق پخش تلویزیونی با صدا و سیما و نظر به پیگیری های یکساله و از آنجایی که در راستای احقاق حقوق باشگاهها و فوتبال کشور، دریافت حق پخش تلویزیونی به عنوان اساسی ترین منبع درآمد باشگاه ها به حساب می رود و با توجه به تاکیدهای کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر الزام فدراسیون های عضو و باشگاههای حرفه ای به دریافت این حقوق و تحقق نیافتن آن تا این لحظه، بدینوسیله به اتکای مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر و شرایط مالی بوجود آمده که پیش روی باشگاههاست.

با توجه به نداشتن قرارداد برای پخش تلویزیونی مسابقات، از هفته جاری مسابقات لیگ برتر ورود هر گونه دوربین و تجهیزات مربوطه صدا و سیما برای ضبط و پخش مستقیم و غیرمسقیم مسابقات فوتبال تهیه گزارش و خبر از روند برگزاری مسابقات جلوگیری به عمل آید.در پایان این نامه نیز رییس فدراسیون فوتبال ضمن عذرخواهی از عموم مردم و علاقمندان به فوتبال یادآور می شود در مسیر توافق و احقاق حقوق باشگاه ها و فوتبال کشور نهایت همراهی و تعامل انجام شده اما از آنجایی که هیچ گونه توافق و همکاری صورت نگرفته است، مجبور به اجرای این تصمیمات هستیم.

مدیریت ورزشگاه آزادی حرف متفاوتی می زند

در واکنش به این نامه ، مدیریت ورزشگاه آزادی ر گفت که سازمان لیگ برتر نمی‌تواند به آنها دستوربدهد. توفیق کابلی می گوید: تنها به یک شرط فیلمبرداران سیما نمی‌توانند وارد مجموعه ورزشگاه آزادی شوند، آن هم اگر دستور منع ورود از سوی وزارت ورزش و جوانان وشرکت  توسعه و نگهداری اماکن ورزشی باشد.

کابلی با بیان این حرف نشان داد که اگر به راستی فدراسیون فوتبال نمی‌خواهد تنها شعار بدهد و عزم راستین برای پوشاندن لباس حقیقت بر تن تهدیدش دارد باید از همه توان بالفعل خود استفاده کند.پیش از وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده بود در مسئله حق پخش فوتبال از سوی صدا و سیما در کنار فدراسیون فوتبال و باشگاه ها خواهد بود.

در واکنش به این نامه ، مدیریت ورزشگاه آزادی ر گفت که سازمان لیگ برتر نمی‌تواند به آنها دستوربدهد. توفیق کابلی می گوید: تنها به یک شرط فیلمبرداران سیما نمی‌توانند وارد مجموعه ورزشگاه آزادی شوند، آن هم اگر دستور منع ورود از سوی وزارت ورزش و جوانان وشرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی باشد

اینک باید دید آیا وزارت ورزش در این مورد دستور نهایی را به مدیریت ورزشگاه آزادی می‌دهد یا به روال گذشته فدراسیون فوتبال باز هم یک گل به خودی دریافت می‌کند.

اصل داستان چیست؟

حق پخش تلویزیونی، مبلغی است که صدا و سیما باید در قبال پخش مسابقات فوتبال به سازمان لیگ بپردازد. این مبلغ با بررسی دقیق و کارشناسی ارزش تبلیغات تلویزیونی در هنگام بخش مسابقات و میزان بیننده و سودهای ناشی از تولید و پخش این برنامه ها به دست می آید.آن طور که مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می گویند، رقم واقعی حق پخش تلویزیونی فوتبال در ایران بسیار بیش از آن چیزی است که اکنون پرداخت می شود و شاید این رقم (آن گونه که از سوی فدراسیون نشین ها اعلام شده است) بیشتر از دو برابر مبلغ فصل قبل باشد.سال ها بود که فدراسیون فوتبال رقمی در حدود 18 میلیارد تومان برای یک فصل لیگ برتر از صدا و سیما دریافت می کرد که این رقم پس از مدتی به 22 میلیارد تومان رسید.اما فدراسیون فوتبال معتقد است رقم واقعی حق پخش تلویزیونی لیگ برتر، لیگ دسته یک و جام حذفی فوتبال ایران بسیار بیشتر از چیزی است که اکنون مطرح می شود.سازمان صدا و سیما از جمله نهادهایی است که تحت هیچ شرایطی امکان خصوصی سازی ندارند و به هیچ وجه نمی توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

طبق قانون نیز صداوسیما از حق انحصاری پخش تصویر در ایران برخوردار است و این مساله باعث شده سازمان لیگ به عنوان برگزار کننده مسابقات فوتبال در ایران برای پخش مسابقات فقط یک گزینه روی میز داشته باشد و آن گزینه این است که سازمان لیگ نمی تواند امتیاز پخش مسابقات را به شبکه دیگری بفروشد زیرا چنین کاری طبق قانون در ایران امکان پذیر نیست.

علی کفاشیان

از جمله شاکیان حق پخش تلویزیونی، فدراسیون فوتبال است به طوری که فصل گذشته صدا و سیما را تهدید کرد دوربین های این سازمان را به ورزشگاه راه نمی دهد اما این کار انجام نشد.

اخیرا یکی از رسانه ها در خصوص حق پخش تلویزیونی نوشته بود که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای قرارداد جدید حق پخش تلویزیونی سه پیشنهاد را به سازمان صدا و سیما ارائه کردند که در هر سه مورد پاسخ رسانه ملی منفی بوده است.

فدراسیون فوتبال در پیشنهادهای خود حتی حاضر به پرداخت رقم 160 میلیارد تومان به صداوسیما است ولی باز هم مدیران رسانه ملی موضع مخالف گرفتند تا همه راه ها به بن بست برسد.

سه پیشنهاد فدراسیون فوتبال به صداوسیما بدین شرح است:پرداخت 160 میلیارد تومان از سوی سازمان صداوسیما به فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران برای حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر فوتبال.

پرداخت 160 میلیارد تومان از سوی فدراسیون فوتبال به سازمان صدا و سیما در ازای واگذاری آگهی های 10 دقیقه قبل از بازی، 15 دقیقه میان بازی و 10 دقیقه بعد از پایان بازی.

تأمین آگهی تبلیغاتی زمان پخش مسابقات فوتبال توسط شرکت حامی تبلیغات محیطی سازمان لیگ فوتبال ایران.

هیچ کدام از این سه پیشنهاد مورد قبول مسوولان صدا و سیما واقع نشده و آنها اعلام کردند رقم 22 میلیارد تومان پیشنهاد اول و آخر آنها برای حق پخش تلویزیونی لیگ برتر در فصل 93 - 94 است.

به نظر می رسد باز هم این حربه کفاشیان نگیرد و با دستور از بالا مجددا شاهد همان روند گذشته باشیم.

مهدی طاهرخانی

بخش ورزشی تبیان