تبیان، دستیار زندگی
اعتیاد، واژه ناخوشایندی است که مفاهیمی چون رنج و گرفتاری و... را با خود تداعی می کند. نوجوانی که در سنین کم به سوی موادمخدر گرایش می یابد بیش از هر چیز موجب افسوس دیگران می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد به کتاب های درسی رسید

اعتیاد، واژه ناخوشایندی است که مفاهیمی چون رنج و گرفتاری و... را با خود تداعی می‌کند.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
اعتیاد دانش آموزان

نوجوانی که در سنین کم به سوی موادمخدر گرایش می‌یابد بیش از هر چیز موجب افسوس دیگران می‌شود...

چگونه می‌توان اطمینان یافت که پایین آمدن سن اعتیاد در کشورمان منجر به رواج این پدیده در مدارس شده یا این آمار رو به صعود در کمیت و رو به نزول در سن مصرف، تنها از سنجش وضعیت کودکان خیابان گرد و یا آن دسته از نوجوانانی که با اتمام مدرسه به پارک و بوستان ها می‌روند بدست آمده است؟ آیا راهی برای کشف این حقیقت وجود دارد یا ... ؟

در حال حاضر هیچ آمار درست و درمان و قابل استنادی از تعداد دانش‌آموزان معتاد در ایران وجود ندارد یا هنوز به بیرون درز نکرده و برای همین هم مسئولان آموزش و پرورش می‌توانند به راحتی ادعا کنند که محیط مدارس کاملا امن است.

اما مسئله‌ای كه در اینجا مطرح است این است كه با فرض عدم وجود اعتیاد در مدارس كه فرض نادرستی است، باید پرسید كه تاكنون چه اقداماتی برای آموزش مهارت‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس انجام شده است؟!

مصرف مواد مخدر در بسیاری از افراد از سنین دبیرستان آغاز می شود که بر مبنای برخی آمار، متاسفانه این سن تا مقطع راهنمایی کاهش یافته است.

آنچه که بیش از پیش زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده است، گسترش مواد مخدر جدید با قیمتی پایین تر در بین این قشر از جامعه می باشد که دسترسی به آنها نیز بسیار آسان است

آن چیزی که امروزه همه بر آن اتفاق نظر دارند پایین آمدن سن اعتیاد در کشور است که در گزارش مراکز مختلف مرتبط با این موضوع بارها بدان اشاره شده است

آنچه که بیش از پیش زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده است، گسترش مواد مخدر جدید با قیمتی پایین تر در بین این قشر از جامعه می باشد که دسترسی به آنها نیز بسیار آسان است.

اطلاع‌رسانی کم و ناقص به نوجوانان از سوی مدرسه

دادن پیام‌های هشداردهنده و سخنرانی افراد مطلع نظیر پلیس و یا روانشناس در زمینه اعتیاد کمک بسزایی در افزایش آگاهی نوجوانان و ایجاد حساسیت در آنها می‌کند. مدرسه مکان مناسبی جهت مداخله در پیشگیری از مصرف مواد است و این امر منوط به میزان فعالیت آن است.

اینکه چه میزان از مدارس ما به نصب پوستر و یا پیام راجع به اعتیاد و مضرات آن در فضای مدرسه می‌پردازند و یا تا چه‌اندازه جهت افزایش آگاهی نوجوانان بودجه مصرف می‌کنند؟ جای تامل دارد. بی‌شک هر حرکتی زمانی می‌تواند موثر باشد که به صورت مستمر و جدی پیگیری شود. تنها با اشاره‌ای مختصر به موضوع اعتیاد ، نمی‌توان نوجوانان را به این احساس رساند که باید در برابر موادمخدر بسیج شوند و به مبارزه با آن بپردازند.

فقدان تعلق به مدرسه؛ حضور نسبتا طولانی افراد در مدرسه اگر با انگیزه همراه باشد امر تعلیم و تربیت را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. برای ایجاد احساس پیوستگی به مدرسه معمولا از دبیران با تجربه، وسایل کمک آموزشی نظیر آزمایشگاه فعال و... استفاده می‌شود اما در کنار این فعالیت‌ها مسئولان مدارس می‌توانند با تقویت فعالیت ورزشی از طریق تماس با یک باشگاه ورزشی که در نزدیکی مدرسه است و یا گرفتن تخفیف برای دانش‌آموزان و تشویق آنان برای انجام ورزش احساس تعلق به مدرسه را در آنان افزایش دهند.مدارسی که محیط خشک و خشن دارند معمولا میزان فرار دانش‌آموزان در آنها بیشتر است. فرار از مدرسه عامل مهمی است، اکثر بچه‌های فراری احتمال بیشتری برای درگیری با مصرف مواد دارند.

این گروه با کوچک‌ترین فرصت از محیط مدرسه فرار می‌کنند و اوقات خود را در خیابان و یا پارک به بطالت می‌گذرانند و با مصرف اولین سیگار مسیر زندگی خود را به بیراهه می‌کشانند.با توجه به سیر نزولی روزافزون سن اعتیاد در جامعه، نقش خانواده و همچنین مدرسه در برنامه‌های پیشگیری پررنگ‌تر می‌شود. مسئولان آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی و صرف بودجه می‌توانند‌ آموزش‌های لازم را در محیط مدرسه برای مداخله به اجرا درآورند و نسل جوان را در برابر گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر حفظ کنند.

اما اقدام جدیدی که از سوی مسئولان جهت کاهش اعتیاد صورت گرفته است لزوم آگاه‌سازی دانش‌آموزان نسبت به اعتیاد در کتب درسی است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بر لزوم آگاه‌سازی دانش‌آموزان نسبت به اعتیاد و پیامدهای ناشی از آن تاکید کرد و از تغییرات محتوای پیشگیری از اعتیاد در کتب درسی برای سال تحصیلی جدید خبر داد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بر لزوم آگاه‌سازی دانش‌آموزان نسبت به اعتیاد و پیامدهای ناشی از آن تاکید کرد و از تغییرات محتوای پیشگیری از اعتیاد در کتب درسی برای سال تحصیلی جدید خبر داد

بابک دین‌پرست با بیان این مطلب گفت: درج محتوای علمی با موضوع پیشگیری اولیه از اعتیاد به تناسب سن عقلی و تقویمی دانش‌آموزان در کتب درسی، نخستین بار در مصوبات نهمین جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر در بهمن ماه 67 (قریب به 26 سال قبل) مطرح شد. این موضوع حتی در طول سنوات گذشته به صورت مکرر به عنوان یکی از مطالبات جدی ستاد مبارزه با موادمخدر از وزارت آموزش و پرورش مطرح بوده و در جلسات گوناگون ستاد و همچنین جلسات کمیته فرهنگی و پیشگیری و مکاتبات گوناگون از آن وزارت پیگیری می‌شده است.

وی افزود: سرانجام پس از پیگیری‌های متعدد و مستمر، موضوعاتی شامل اعتیاد و سلامتی، اعتیاد چیست، مغز و مواد مخدر و اثر مواد مخدر بر سلامت، در کتاب علوم زیستی و بهداشتی سال اول دبیرستان در سال 1391 چاپ شد و بدین ترتیب برای اولین بار، مصوبه بلااقدام ستاد از سال 1367 ، یعنی پس از 23 سال، محقق شد.

معاون کاهش تقاضای ستاد بیان کرد: در ادامه هماهنگی ها و پیگیری های به عمل آمده، در سال 1392، موضوعات آموزشی شامل دوست یابی و تصمیم گیری در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم (دوره دوم ابتدایی) و همچنین موضوعات آموزشی شامل تفکر، خودآگاهی، ارتباطات اجتماعی و سبک های آن، مدیریت تضاد و اختلافات، کنترل اضطراب، کنترل خشم، معیار انتخاب دوست، قاطعیت وجرأت ورزی، تاب آوری و تحمل سختی ها در کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم (دوره اول متوسطه) درج شد، مواردی که همگی عناوین مهم آموزش مهارت های زندگی هستند.


منابع » روزنامه همشهری / کرمانشاه نیوز / تابناک