تبیان، دستیار زندگی
هدف از این جلسه بررسی تفاوت میان كالاهای خصوصی و عمومی و روش های قیمت گذاری كالاهای عمومی می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی> -جلسه پنجم

اهداف :
  • بررسی تفاوت میان كالاهای خصوصی و عمومی و روش های قیمت گذاری كالاهای عمومی.
وسایل مورد نیاز:
  • مقاله ی هزینه واقعی خرید بلیط كنسرت
5-1 تفاوت میان كالاهای خصوصی و عمومی

در دو جلسه ی گذشته درباره ی روش هایی برای قیمت گذاری صحبت كردیم. اما آیا درباره ی كالاها و خدمات عمومی نیز می توانیم از این روش ها استفاده كنیم؟

اگر قرار باشد دولت ارائه ی همه ی این كالاها و خدمات را بر عهده گیرد آیا می تواند در فضایی غیر رقابتی، قیمت بهینه را پیدا كند؟

فعالیت كلاسی:
1. دانش آموزان را در چندین گروهمساوی تقسیم بندی نمایید.
2.مقاله ای در مورد هزینه واقعی خرید بلیط كنسرت یا چیزی مشابه آن را در اختیار دانش آموزان قرار دهید. 20دقیقه به آنها فرصت دهید تا در گروه مقاله را بخوانند و نكات مهم آن را پیدا كنند. در این مدت شما هم به آنها در درك بهتر مفاهیم ارائه شده در مقاله كمك كنید.
3.از هر گروه بخواهید خلاصه ای از آنچه خوانده است را در كلاس ارایه كند.
4.كلاس را با بحث درباره ی اختلاف كالاهای خصوصی و عمومی ادامه دهید.
یك بار دیگر انواع كالاها و خدمات عمومی را در كلاس یاد آوری كنید:
·كالای عمومی خالص یعنی كالایی كه نمی توان هیچ فردی را از مصرف آن باز داشت و همچنین مصرف یك نفر، میزان دسترسی دیگران به این كالا راكاهش نمی دهد.  مانند هوای پاك:
·كالای عمومی ای كهنمی توان یك نفر را از مصرف آن بازداشت اما مصرف یك نفر، میزان دسترسی دیگران به این كالا را كاهش می دهد. مانند اتوبان:
·كالای عمومی ای كه می توان یك نفر را از مصرف آن بازداشت اما مصرف یك نفر،میزان دسترسی دیگران به این كالا را كاهش نمی دهد. مانند شبكه های تلویزیونی شق چهارم یعنی كالایی كه هم می توان یك نفر را از مصرف آن بازداشت و هم مصرف یك نفر، میزان دسترسی دیگران به این كالا را كاهش می دهد، كالای خصوصی است!
قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه پنجم
خدمات عمومی

5.آیا می توان روش هایی برای قیمت گذاری هر نوع از كالاها و خدمات عمومی ارائه كرد كه به روش قیمت گذاری بازار و قیمت بهینه منجر شود؟
سئوال بالا را دركلاس مطرح كنید و از گروه ها بخواهید درباره ی این سئوال در هریك از موارد ذكر شده بحث كنند و روش های پیشنهادی خود را یادداشت كنند. .
از هر گروه بخواهید روش های پیشنهادی خود را در كلاس مطرح كند و به بحث بگذارد.

روش های پیشنهادی می تواند مختلف باشد به طور مثال:

·در باره ی مورد كالاها و خدمات عمومی خالص روش گرفتن مالیات به طور مثال متناسب با میزان آلوده سازی با تعیین قیمت برای هر واحد آلودگی.
·درباره ی كالای عمومی ای كهنمی توان یك نفر را از مصرف آن بازداشت اما مصرف یك نفر، میزان دسترسی دیگران به این كالا را كاهش می دهد می توان به طور مثال از روش گرفتن عوارض در اتوبان ها استفاده كرد. مانند آنچه در كشور خودمان هم وجود دارد. مثلاً برای سفر از اصفهان به تهران می توان بین استفاده از اتوبان و پرداخت عوارض آن و استفاده از جاده های قدیمی بدون پرداخت عوارض انتخاب كرد. البته می توان هزینه ی احداث جاده را از محل مالیات ها تأمین كرد اما باید عوارض به گونه ای تعیین شود كه هزینه ی استهلاك اتوبان و تعمیرات مجدد آن با عوارض دریافت شده تأمین گردد.
·با كالای عمومی ای كه می توان یك نفر را از مصرف آن بازداشت اما مصرف یك نفر،میزان دسترسی دیگران به این كالا را كاهش نمی دهد، نیز می توان مانند كالای خصوصی برخورد كرد. مثلاً شبكه های تلویزیونی كابلی برای ارایه ی خدمات به مشتریان پول می گیرند و برای جذب بهرقابت می پردازند.

تکلیف : برای این جلسه ی نتایجی كه در جلسات مختلف بدست آورده اید را به صورت گزارش برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید:

برای این جلسه با هماهنگی قبلی از شهرداری منطقه زندگی خود بازدید نمایید و درباره خدمات عمومی ارائه شده توسط شهرداری اطلاعات مفیدی دریافت نمایید. سپس لیست خدمات را   برای ما ارسال نمایید

منابع مطالعه :مقاله ضمیمه شده اطلاعات مفیدی در زمینه عوامل موثر در قیمت گذاری کالا در اختیارتان قرار خواهد داد.

دانلود فایل

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

مطالب مرتبط

نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه اول

نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه دوم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه سوم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه چهارم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه پنجم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه ششم