تبیان، دستیار زندگی
موجی از به رصسمیت شناختن فلسطین در اروپا به راه افتاده است. زوایای پیدا و پنهان این ماجرا چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلسطین درگیر نیرنگ جدید انگلیس؟


موجی از به رسمیت شناختن فلسطین در اروپا به راه افتاده است. زوایای پیدا و پنهان این ماجرا چیست؟

فلسطین

اتفاق جدیدی در سطح بین الملل برای به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطینی در حال روی دادن است. چندی است برخی کشورهای اروپایی از عزمشان برای به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی سخن می گویند اما این تردید باقی است که آیا حامیان بی قید و شرط اسرائیل این بار واقعا در این راه گام گذاشته اند یا باز حربه ای دیگر در جریان است؟

پس از اقدام مجلس عوام انگلیس با به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی موافقت کرد، سوئد و ایتالیا نیز از این مساله سخن گفتند. وزیر خارجه فرانسه نیز تاکید کرد که این اقدام نباید به صورت نمادین باشد و باید به طور عملی این اقدام صورت گیرد. مجلس عوام انگلیس به عنوان طلایه دار این حرکت در حالی در این اقدام پیش قدم شده است که زمانی برای تاسیس اسرائیل همکاری خود را با دولت انگلیس آغاز کرد. این مساله دقیقا نقطه ابهام موجود بر سر صداقت مجلس عوام انگلیس است. از حدود 60 سال پیش به طور مکرر جنایات اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین تکرار می شود اما هیچگاه هیچ یک از کشورهای اروپایی اقدامی اساسی در این خصوص انجام ندادند. این سکوت در حالی بود که همواره از اقدامات اسرائیل نیز حمایت شد و این جنایات به تعبیر دفاع از خود ارزیابی شد. امروز این همکاران جنایت های اسرائیل قدم در وادی دیگری گذاشته اند و سخن از به رسمیت شناختن دولت فلسطین می گویند. این مقوله در دو بعد قابل ارزیابی است. نخست باید آن را از دید مثبت نگریست. اگرچه در قبال این کشورها و موضع شان در مورد فلسطین نمی توان مثبت نگر بود اما شرایط بین المللی و روابط حاکم بر آن هیچ احتمالی را رد نمی کند. در این راستا باید گفت که این اقدام گامی موثر برای نجات مردم فلسطین خواهد بود. چه آنکه پیروزی های اخیر غزه و از بین رفتن پایگاه های رژیم صهیونیستی در منطقه و بد تر شدن دید حاکم بر این رژیم در میان مردم منطقه، عاملی است که بتوان از آن بهره برداری لازم را به عمل آورد و دولتی بر سر کار آورد که بتواند متضمن حقوق فلسطینیان باشد.

به نظر می رسد این اقدام بیشتر برای تطهیر چهره اسرائیل در منطقه و جهان و تقویت پایگاه این رژیم در دنیا باشد که در سال های اخیر به شدت سیاه شده است

اگرچه نفس این اقدام امری مثبت تلقی می شود اما از سویی دیگر می تواند تبعاتی را برای دولت فلسطین به لحاظ تامین منابع مالی و چرخش اقتصادی پدید آورد. البته نباید در این میان نقش مبارزان فلسطینی و اقدامات اخیر صورت گرفته از سوی ابومازن در راستای تهدیداتش برای ارجاع مساله تشکیل دولت مستقل فلسطینی به شورای امنیت و دیوان لاهه صرف نظر کرد. از دیدی دیگر این اقدام به هیچ وجه مثبت ارزیابی نمی شود. این دیدگاه بسیار به واقعیت نزدیک تر است. سوابق کشورهای اروپایی در حمایت بی چون چرا از اسرائیل در طول سالیان گذشته و واکنش های حمایتگرانه آنها در قبال کشتار فلسطینیان و نقض حقوق بشر در کرانه باختری و رام الله و به ویژه غزه، این دید منفی را تقویت کرده است. به نظر می رسد این اقدام بیشتر برای تطهیر چهره اسرائیل در منطقه و جهان و تقویت پایگاه این رژیم در دنیا باشد که در سال های اخیر به شدت سیاه شده است. عمق جنایات اسرائیل در منطقه و غزه به حدی بوده که صدای حامیانش را نیز در آورده و به همین دلیل اقداماتی اساسی از سوی کشورهای اروپایی برای بازیابی چهره اسرائیل در حال انجام است. از سویی دیگر به نظر می رسد حامیان اسرائیل می خواهند فلسطینیان را در شرایطی قرار دهند که به ناچار سر تسلیم فرود آورند. در این زمینه این کشورها تلاش دارند با مسقل اعلام شدن فلسطین، دولت این کشور جدید را با توجه به وابستگی مالی و اقتصادی به اسرائیل در شرایطی قرار دهند که نتواند چرخش مالی و اقتصادی موثری داشته باشد و از سوی دیگر با قطع کمک های مالی به فلسطین، به آنها بقبولانند که این اقدام، اقدامی از سر احساس بوده و واقع بینی در آن جایگاهی ندارد.

این هشدار جدی باید به حامیان اسرائیل داده شود که هرگونه فریبی در این زمنیه تبعات سنگینی برای اسرائیل در برخواهد داشت و مقاومت اسلامی به رنگ و بویی جدید و قوی تر از قبل در صحنه ظاهر خواهد شد

با تمام این احوال، اروپا در این راستا پیش گام شده و دست به چنین قماری زده است. اگرچه مخالف اصلی این اقدام بی هیچ تردیدی اسرائیل و آمریکا خواهند بود اما شرط تحقق این هدف اقداماتی فراتر از اعلام موضع و تصمیم و بلکه اقداماتی اساسی و عملی در این راستاست. جمهوری اسلامی ایران از سال های گذشته بر برگزاری رفراندوم در این خصوص تاکید کرده است و اگر کشورهای اروپایی خواهان حل و فصل موضوع هستند باید این همه پرسی را بدون هیچ ترفند و نیرنگی برگزار کنند و بر اساس نتیجه آن اقدام به رسمیت شناختن فلسطین نمایند. بدون تردید هر اقدامی خارج از این چارچوب نخواهد توانست اهداف مبازرات 60ساله فلسطینیان و خون های ریخته شده را محقق کند. این هشدار جدی باید به حامیان اسرائیل داده شود که هرگونه فریبی در این زمنیه تبعات سنگینی برای اسرائیل در برخواهد داشت و مقاومت اسلامی به رنگ و بویی جدید و قوی تر از قبل در صحنه ظاهر خواهد شد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

طرح تجزیه فلسطین مردود است

مرد سازش کار فلسطین کیست؟

اهداف صهیونیستها در فلسطین