تبیان، دستیار زندگی
اهداف این درس شامل آشنایی با روش های قیمت گذاری كالاهای خصوصی لزوم تخصیص منابع روش های مختلف تخصیص منابع بررسی هزینه ها و فواید دو روش ناكارامد تخصیص می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه سوم

اهداف:

  • آشنایی با روش های قیمت گذاری كالاهای خصوصی
  • لزوم تخصیص منابع
  • روش های مختلف تخصیص منابع
  • بررسی هزینهها و فواید دو روش ناكارامد تخصیص

وسایل مورد نیاز _______ :

3-1 قیمت گذاری كالاهای خصوصی

در این جلسه دانش آموزان با روش های مختلف تخصیص منابع آشنا خواهند شد. ضمن اینكه هزینه ها و فواید هر روش را نیز مورد توجه قرار خواهند داد.

فعالیت كلاسی:

1-دانش آموزان را در چندین گروه مساوی تقسیم بندی نمایید.

2-با یادآوری از جلسه گذشته در مورد كمبود منابع، بحث را آغاز كنید.

3- از هر گروه بخواهید درباره چگونگی تخصیص منابع محدود با هم گفتگو كنند. می توانید با این سئوال، گفتگو را آغاز كنید. فرض كنید شما یك منبع محدود آب در اختیار دارید. چگونه آب را بین افراد مختلف تقسیم می كنید؟ از بچه ها بخواهید روش های مختلفی را كه در هر گروه ارائه می شود، لیست نمایند. روش های پیشنهادی ممكن است شامل موارد زیر باشد:
·هر كس زور بیشتری دارد.
·هر كس زودتر برسد.
·هر كس بیشتر احتیاج دارد.
·به همه به صورت مساوی
·هر كس پول بیشتری بدهد.
·هر كس به نظر شماآدم بهتری است.
و ....
قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه سوم
4- از هر گروه بخواهید لیستی را كه تهیه نموده است برای كلاس بخواند. روش های مختلف تخصیص را كه دانش آموزان پیشنهاد كرده اند، روی تخته بنویسید. برای روش های تكراری كه فرضاً در چند گروه پیشنهاد شده است، جلوی آن روش را علامت بزنید.
5- برای بچه ها توضیح دهید كه تخصیص منابع نیازمند قانون است و این قوانین تعیین كننده نوع رقابتی است كه حاصل می شود. حتی نداشتن قانون نیز خود یك قانون تلقی می شود بنام قانون زور. مزایا و معایب روش زور را در كلاس به بحث بگذارید. در قانون زور فردی كه از همه قوی تر است، آنچه را كه می خواهد با توسل به زور از دیگران می گیرد. تخصیص منابع با استفاده از قانون زور، ایجاد كننده رقابتی است كه بسیار مخرب است. تمام ثروت ها در اثرجنگ و دعوا بین مردم ویران خواهد شد و انگیزه افراد برای تولید ثروت كم خواهد شد. بنابراین این قوانون روش سودمندی برای تخصیص منابع نیست.
6- كلاس را باطرح این فعالیت ادامه دهید:
به هر كس یك كاغذ كوچك بدهید. به دانش آموزان بگویید فرض كنند كتابخانه مدرسه ساعت 9 صبح باز می شود. این كتابخانه قرار است فردا صبح زمان باز شدن به 10 نفر اولی كه به آنجا رسیده‌اند، نفری 10.000 تومان جایزه بدهد. از دانش آموزان بپرسید اگر وقت آنها ساعتی 800 تومان ارزش داشته باشد، چه زمانی را برای رفتن به كتابخانه انتخاب می كنند؟ ( هركس ساعت مورد نظر خود را روی برگه خود بنویسد و به شما ارائه دهد. برای راحتی كار از دانش آموزان بخواهید ساعت ها را به صورت ساعت كامل، یا ربع، نیم و یك ربع مانده به ساعت بعد ارائه دهند. فرضاً 8، 8:15 و ...). نكته جالب این فعالیت این است كه هر كس نمی داند افراد دیگر چه ساعتی به كتابخانه آمده اند و بنابراین زمانی كه به كتابخانه برسد چه تعداد دانش آموز جلوی وی در صف قرار دارند؟ بنابراین نخواهد دانست كه زمان رسیدن وی به اندازه كافی زود است كه 10.000 تومان را بگیرد یا خیر؟ (مثال هایی از این حالت در زندگی روزمره ما وجود دارد، فرضاً تهیه بلیط كنسرت یا بلیط قطار در یك صف و ....).
قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه سوم
بعد از جمع آوری برگه ها، ابتدا 10 نفر اول را مشخص نمایید و امتیاز هر یك را با احتساب 10.000 تومان جایزه و مقدار وقتی كه هزینه نموده اند، بصورت زیر محاسبه كنید:
امتیاز سایر دانش آموزان به جز 10 نفر اول تنها شامل هزینه وقتی است كه در صف در انتظار بوده اند، فرضا اگر دانش آموزی ساعت 5 به كتابخانه آمده ، اما جزء 10 نفر اول نیست، 4 ساعت منتظ مانده اما چیزی نبرده است، بنابراین امتیاز او برابر است با: 3200-=800*(4)-
7- با این سئوال كلاس را ادامه دهید كه آیا تخصیص كالا یا خدمات بر مبنای اینكه "هر كس زودتر برسد" كارآمد است؟ مثلاٌ در فعالیت بالا چقدر هزینه و چقدر فایده دارد؟ (این بازی نشان می دهد كه تخصیص كالا به این روش كارآمد نیست. چراكه انتظار در صف هزینه ای واقعی به مصرف كنندگان تحمیل می كند، و هیچ انگیزه ای در افراد به منظور فراهم كردن چیزی كه مصرف می كنند ایجاد نمی كند. در این مثال دانش آموزان برای بدست آوردن پول در صف ایستاده اند و در واقع از وقت خود هزینه كرده اند، اما این انتظار هیچ كاری جهت افزایش مقدار پول موجود ایجاد نكرده است. )
( پس از انجام این فعالیت در گزارش خود ذكر كنید كه آیا اهداف ذكر شده در این بازی در گروه دانش آموزان تحقق پیدا كرد؟ )
8- پس از اتمام فعالیت فوق از دانش آموزان بخواهید در گروه درباره هر یك از سئوالات زیر بحث كنند:
·   شما از این بازی چه آموخته اید؟
·آیااستراتژی "هر كس زودتر برسد" كارآمد است؟>
>·آیا 10.000 تومان ارزش وقت و انتظار كشیدن شما در صف را دارد؟
·اگر دوباره قرار باشد در صف بایستید آیا اكنون می دانید چه باید بكنید؟ چرا بله؟ چرا خیر؟
9- كلاس را با این بحث خاتمه دهید: روش های دیگری نیز برای تخصیص منابع وجود دارد كه هریك هزینه ها و فواید خود را دارند. برای مثال روش تخصیص منابع توسط دولت، روش تخصیص بر اساس سر و وضع و شخصیت افراد، روش تخصیص در بازار و ...

تکلیف:لیستی که در فعالیت شماره 4 تهیه کردید به همراه پاسخ سئوالات فعالیت شماه 8 برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید : ______

منابع مطالعه:فایل پاور پوینت زیر حاوی اطلاعات مفیدی در باره تخصیص منابع می باشد.

دانلود فایل

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

مطالب مرتبط

نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه اول

نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه دوم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه سوم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه چهارم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه پنجم
نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات عمومی - جلسه ششم