تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید عوامل موثر در چرب یا خشک بودن موها را بشناسید، باید بدانید که خشکی مو بیشتر به ژنتیک فرد بستگی پیدا می کند. به این معنی که بعضی از انواع موها، به طور ذاتی چرب تر است و برخی دیگر خشک تر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موهای شما خشک است یا چرب؟


اگر می‌خواهید عوامل موثر در چرب یا خشک بودن موها را بشناسید، باید بدانید که خشکی مو بیشتر به ژنتیک فرد بستگی پیدا می‌کند. به این معنی که بعضی از انواع موها، به طور ذاتی چرب‌تر است و برخی دیگر خشک‌تر.


موهای سر

یک نفر موهایش خشک است و یکی چرب و با این‌که نمی‌شود گفت کدام نوع مو بهتر از دیگری است، اما بعضی‌ها به فکر تغییر جنس موهایشان هستند. البته می‌گویند جنس موها را نمی‌شود تغییر داد و فقط باید از آن‌ها بر اساس جنس و نوعی که دارند، مراقبت کرد.

در حالی که متأسفانه، اغلب کسانی که موهایشان چرب است، از جنس موها شکایت می‌کنند و آن‌هایی که مویی خشک دارند، می‌خواهند کمی از خشکی موهایشان کم کنند. متخصصان هم می‌گویند با مراقبت و رسیدگی به موها می‌شود وضعیت بهتری را ایجاد کرد. می‌گویند شامپوی مناسب باید متناسب با جنس و نوع موها انتخاب شود. برای همین هم انواع مختلف شامپوها مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی در بازار وجود دارد، اما خیلی‌ها هم فکر می‌کنند استفاده از شامپو، تأثیر چندانی در این زمینه ندارد و برای همین از هر نوع شامپویی که در دسترسشان باشد، استفاده می‌کنند.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست و مو می‌گوید که باید متناسب با نوع مو، شامپوی مناسب را انتخاب کرد. وی در گفت‌وگو با جام‌جم چنین توضیح می‌دهد: شامپوهایی که مخصوص موهای خشک است، پایه نرم‌کننده دارد که کمک می‌کند خشکی موها کمتر مشخص شود. مواد موجود در شامپوهای مخصوص موهای چرب نیز باعث می‌شود چربی مو دیرتر اتفاق بیفتد و تا حد امکان از چرب شدن موها جلوگیری می‌کند.

موهای شما خشک است یا چرب؟

اگر می‌خواهید عوامل موثر در چرب یا خشک بودن موها را بشناسید، باید بدانید به گفته دکتر احسانی، خشکی مو بیشتر به ژنتیک فرد بستگی پیدا می‌کند. به این معنی که بعضی از انواع موها، به طور ذاتی چرب‌تر است و برخی دیگر خشک‌تر.

این پزشک متخصص ادامه می‌دهد: در حقیقت، تعداد سلول‌ها و میزان فعالیت غدد چربی، عامل مهمی است که می‌تواند چرب یا خشک بودن موها را تعیین کند و در کم یا زیاد شدن آن تأثیر بگذارد. بنابر این، فعالیت غدد چربی در کسانی که موهایشان چرب‌تر از سایر افراد است، خیلی بیشتر بوده و همین مسئله باعث چربی موهایشان می‌شود. در مقابل، کسانی که فعالیت غدد چربی و تعداد این غدد در بدنشان کمتر است، موهای خشک‌تری خواهند داشت.

در حقیقت، تعداد سلول‌ها و میزان فعالیت غدد چربی، عامل مهمی است که می‌تواند چرب یا خشک بودن موها را تعیین کند و در کم یا زیاد شدن آن تأثیر بگذارد.

پس مهم‌ترین عامل در تعیین خشکی یا چربی مو، ژنتیک فرد است که البته برای تشخیص آن هم لازم نیست کار سختی انجام شود. آن‌طور که دکتر احسانی می‌گوید، اگر یک روز پس از حمام و شست‌وشوی موها، موی فرد چرب شود، می‌توان گفت نوع موهایش چرب است، اما در صورتی که در شرایط طبیعی (محیطی بدون گرد و خاک و آلودگی) موهای شخص به سرعت چرب نشود و دست‌کم دو تا سه روز زمان ببرد تا چنین اتفاقی بیفتد، موهای فرد، خشک به حساب می‌آید.

علاوه بر این‌ها، موهای چرب معمولاً پس از شست‌وشو تا چند ساعت طبیعی به نظر می‌رسد و مدتی پس از آن، موها به هم چسبیده و برق می‌زند. در صورتی که موهای خشک در نگاه اول، مات و بدون درخشندگی خواهد بود و زبر و خشن است.

بر اساس میزان فعالیت غدد چربی، چربی مو می‌تواند در کف سر هم مشاهده شود؛ بنابر این کسانی که هم موهای چرب دارند و هم کف سرشان چرب است، باید بدانند این موضوع نشان‌دهنده فعالیت زیاد غدد چربی آن‌هاست.

این پزشک متخصص با اشاره به عوامل محیطی موثر در ایجاد چربی یا خشکی مو توضیح می‌دهد: علاوه بر موارد ژنتیکی، باید به عوامل محیطی هم توجه داشته باشیم؛ بنابر این موی کسانی که در محیط‌های صنعتی و آلوده مشغول کار هستند، زودتر چرب می‌شود و افرادی که در گرد و خاک حضور دارند هم همین وضع را خواهند داشت.

شانه زدن موهای سر

شانه زدن، مو را چرب نمی‌کند

گاهی می‌شنویم که شانه زدن یا برس کشیدن موها باعث چرب شدن مو می‌شود، برای همین هم کسانی که پایه موهایشان چرب است، سعی می‌کنند خیلی کاری به کار موهایشان نداشته باشند. برخی هم فکر می‌کنند باید بر اساس نوع مویی که دارند، برس کشیدن یا شانه زدن موهایشان را تغییر دهند؛ اما دکتر احسانی این طرز فکر را صحیح نمی‌داند و می‌گوید: دست زدن به موها، شانه کردن یا برس کشیدن، تفاوتی برای موهای چرب و خشک ندارد و مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر این، بعضی وقت‌ها می‌شنویم که اگر موهایتان را زیاد بشویید، چرب‌تر می‌شود و به این شست‌وشوی روزانه عادت می‌کند. در صورتی که این پزشک متخصص می‌گوید این باور هم اشتباه است و شست‌وشوی روزانه موها باعث کم یا زیاد شدن میزان چربی نمی‌شود. البته شست‌وشوی موها باعث تمیز شدن مو و از بین رفتن چربی خواهد شد، ولی این‌که فکر کنیم در درازمدت موجب چرب‌تر شدن جنس موها می‌شود، صحیح نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به استفاده از اسپری‌ها و ژل‌های مو یادآور می‌شود: استفاده از این مواد، در چربی مو بی‌تاثیر نخواهد بود و می‌تواند موجب چرب‌تر شدن موها شود؛ به خصوص اگر به مقدار و برای دفعات زیاد مورد استفاده قرار گیرد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: پوست و مو

مطالب مرتبط:

دردسرهای نگهداری از موی سر

راه‌های تقویت موی سر

موی سالم در بدن سالم است

خزان موها و راهکارهای درمانی

چگونه سرعت رشد موی خود را زیاد کنیم؟

14 راز سلامت مو

شایع‌ترین عامل ریزش مو چیست؟

راه‌های غلطی که ریزش مو را بیشتر می‌کنند!