تبیان، دستیار زندگی
هانیه از اینکه برای چینش بهتر منزل با همسرش مشورت کرده بسیار خوشحال بود . چرا که سعید با نگاهی ساده به عواملی که در شکل گیری طرح های داخلی موثرهستند چگونگی پیاده کردن یک طرح اجرایی را به نحوی ساده و موجز بیان داشته بود .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک چیدمان کاغذی


هانیه از اینکه برای چینش بهتر منزل با همسرش مشورت کرده بسیار خوشحال بود . چرا که سعید با نگاهی ساده به عواملی که در شکل گیری طرح های داخلی موثرهستند چگونگی پیاده کردن یک طرح اجرایی را به نحوی ساده و موجز بیان داشته بود . البته صحبت هایشان نیمه کاره مانده و هانیه لحظه شماری می کرد تا همسرش به خانه بر گرددومطالعاتش را در اختیار او قرار دهد.

در صحبت های قبلی هانیه و سعید در مورد عوامل متعددی که در شکل گیری یک طرح موفق دخالت دارند گفتگو کرده بودند.سعید در ادامه اینطور بیان می کند :

چیدمان خانه

انجام کار ،چه در ساختمانی نو باشد و چه تغییر دکور یک ساختمان کهنه ، باید با در نظر گرفتن شکل و پیاده کردن نقشه ی آن صورت پذیرد . کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات قبل از شروع به نقاشی اطاق ها و چیدن اثاثیه است . جابجائی مبلمان یا تغییر رنگ بر روی نقشه امری ساده و بدون خرج است؛اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمام کار به قیمت صرف هزینه ی اضافی و دوباره کاری تمام می شود . نقشه نه تنها فضای قابل استفاده را پیشاپیش نمایش می دهد بلکه ،به کمک آن می توان تعداد و اندازه ی اثاثیه ی مورد نیاز را نیز مشخص کرد.

پیاده کردن نقشه با ترسیم طرح اتاق و تعیین محل پنجره ها ، در ها ، ستون ها ،طاقچه ها،بخاری دیواری و غیره شروع می شود . سپس نوبت به تعیین محل اثاثیه و مبلمان می رسد . آسایش و راحتی لزوما با افزایش تعداد اتاق ها یا تعویض خانه حاصل نمی شود بلکه ،چیدن صحیح مبلمان است که خانه را مکانی دلپذیر و قابل استفاده تبدیل می نماید . هنگام پر کردن اتاق با اثاثیه ، فضای کافی برای حرکت بین آن ها و رفت و آمد از اتاقی به اتاق دیگر باید منظور گردد . قرار گرفتن میز و صندلی و سایر اشیا به شکل تنگ و در هم هنگام عبور موجب تصادم و ناراحتی خواهد گردید . در آخرین مرحله نوبت به تعیین رنگ و تصمیم گیری پیرامون سایر جزئیات می رسد .

نکته قابل اهمیتی که در رنگ آمیزی باید مد نظر قرار گیرد مقدار ، جهت و شدت نور طبیعی است که از پنجره ها به داخل تابیده می شود .مناطق تاریک به رنگ های روشن ومناطق پرنور به رنگ های تیره تر نیاز دارند . استفاده از رنگ های روشن بر سطح دیوارهای دارای پنجره از تفاوت شدید روشنایی بیرون نسبت به داخل می کاهد

ترسیم نقشه نیاز به ابزار و مهارت ویژه ای ندارد . خط کش ، مداد ،مداد رنگی ،پاک کن و احیانا یک شابلون حاوی شکل های مبلمان به اضافه ی یک برگ کاغذ سفید برای ترسیم کار کفایت می کنند. طرح بهتر است ساده اما واجد تمام خصوصیات باشد . قبل از کشیدن نقشه ، فراهم نمودن اطلاعات زیر ضروری است:

--طول ، عرض و ارتفاع اتاق یا اتاق ها.

--محل و اندازه ی دقیق پنجره ها ،در ها،طاقچه ها ،رادیاتورها ،کمد ها و غیره.

--اندازه اثاثیه ای که قرار است در اتاق چیده شوند .

--محل پنجره هاو جهت دریافت نور .

--شرایط ساختمانی دیوارها ، سقف و کف .

ضمن کشیدن نقشه مناطقی که از آنجا نور طبیعی به داخل تابیده می شود و نواحی تاریک ، همچنین تعداد چراغ های سقفی و آباژور با تعیین محل دقیق آنها لازم است مشخص گردند . محل وسائل روشنائی طبعا در رابطه با موقعیت پریزهای برق قرار می گیرند . چنانچه نیاز به اضافه کردن پریز وجود داشته باشد در این مرحله انجام مختصری سیم کشی در ساختمان هزینه و زحمت کمتری در بر دارد تا پس از رنگ آمیزی کامل . محاسبه روشنائی عمومی و نقاطی که احتیاج به نور بیشتری برای مطالعه یا کار دارند واجد اهمیت خاصی است .

با انتخاب اثاثیه و مشخص شدن رنگ مبلمان ، قطعات چوبی و روکش های پارچه ای تصمیم گیری در باره رنگ اتاق ها امری دشوار نخواهد بود . ترکیب رنکی مورد نظر را می توان قبلا بر روی نقشه پیاده کرد . کنار هم قرار دادن قطعاطی از رو مبلی ، پرده و موکت ، انتخاب ترکیب را ساده تر می نماید .

نکته قابل اهمیتی که در رنگ آمیزی باید مد نظر قرار گیرد مقدار ، جهت و شدت نور طبیعی است که از پنجره ها به داخل تابیده می شود .مناطق تاریک به رنگ های روشن ومناطق پرنور به رنگ های تیره تر نیاز دارند . استفاده از رنگ های روشن بر سطح دیوارهای دارای پنجره از تفاوت شدید روشنایی بیرون نسبت به داخل می کاهد .

هانیه محو صحبت های سعید شده بود و با دقت گوش می داد غافل از اینکه ساعت از نیمه شب گذشته بود . همسرش باید استراحت می کرد تا بتواند صبح به سر کار رود .

سرور حاجی سعید

کارشناس بخش محیط خانه تبیان


مطالب مرتبط:

سر درگمی در خانه ی جدید

قلب خانه

برای رسیدن به آرامش کلیک کنید

همسر خوش سلیقه ی من

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.