تبیان، دستیار زندگی
سرمربی استقلال گفت: نمی دانم ملی پوشانم با چه وضعیتی به جمع دیگر نفرات تیم اضافه می شوند. البته در شرایط فعلی هیچ کس به حرف های ما مربیان باشگاهی درباره ملی پوشان یا تعطیلی 50 روزه لیگ اهمیتی نمی دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلعه نویی: در شکست فوتبال همه سهیم هستند


سرمربی استقلال گفت: نمی دانم ملی پوشانم با چه وضعیتی به جمع دیگر نفرات تیم اضافه می شوند. البته در شرایط فعلی هیچ کس به حرف های ما مربیان باشگاهی درباره ملی پوشان یا تعطیلی 50 روزه لیگ اهمیتی نمی دهد.

امیر قلعه نویی درباره سفر اخیر تیمش به ارمنستان، بازی با شیراک، وضعیت استقلال در آستانه حضور در جام حذفی و حذف تیم های پایه ایران در رقابت های آسیایی صحبت کرد. سرمربی استقلال همچنین درباره قهر کرار و مصاحبه ای که علی فتح الله زاده علیه او انجام داده بود حرف زد.

دستاوردتان از سفر به ارمنستان چه بود؟

قلعه نویی

قبل از هر چیز جا دارد عید سعید غدیر که بزرگترین عید ما شیعیان است را به همه شیعیان کشور تبریک بگویم چرا که معتقدم در این روز دین ما کامل می شود و باید به همیه پیروان دین مبین اسلام از این بابت تبریک گفت. درباره اردو هم باید بگویم یکی از اهداف ما برای این سفر فراهم کردن مقدمات سفرمان به آمریکا بود. ضمن اینکه می خواستیم تیم در شرایط تمرینی و مسابقه هم قرار بگیرد. البته تمام یاران ما کنار تیم حضور نداشتند، دو، سه مصدوم در تهران بودند و ملی پوشانمان در اردوی پرتغال. با این همه در مجموع اردوی خوبی داشتیم.

یعقوب کریمی گل زیبایی برای استقلال به ثمر رساند و نشان می دهد با شرایط خوبی از تیم امید به استقلال اضافه شده از این بازیکن رضایت دارید؟

حقیقت این است که یعقوب با شرایط بدی از تیم امید به تیم ما اضافه شد و همانطور که دیدید در بازی با ملوان اصلا خوب نبود. دلیلش را هم اینگونه عنوان می کرد که حدود دو، سه هفته تغذیه خوبی نداشته، البته این نکته ای بود که خودش می گفت. با این حال یعقوب بازیکنی است که در دو، سه پست مختلف در سیستم 2-4-4 و 3-3-4 در دفاع بغل، دفاع چپ، هافبک چپ و گوش چپ می تواند بازی کند.

گفته بودید گل سوم شیراک آفساید بوده، در این خصوص توضیحی دارید؟

البته دیگر آن بازی تمام شده ولی استنباط ما از کناره زمین این بود که گل به شکل کاملا آفساید به ثمر رسید و داور هم آن صحنه را ندید. البته زیاد مهم نیست. مهم این بود که در این مدت با همین نفرات یک فوتبال خوب و محکم بازی کرده ایم و توانستیم به بخشی از نقاط ضعف و قوتمان بیشتر پی ببریم. ضمن آن که ذخیره هایمان هم محک جدی در این دیدار خوردند.

پس از حذف تیم های پایه امید، جوانان و نوجوانان وزیر ورزش انتقادات صریحی از فدراسیون فوتبال انجام داد، شما تا چه اندازه در این باره با وزیر هم نظر هستید؟

من قبلا این حرف ها را زده ام، اما یکسری افراد هستند که متاسفانه دوست ندارند به این توصیه های دلسوزانه ما اهمیت دهند. من ده سال پیش گفتم که ورزش نیاز به دادستانی دارد. حالا بعد از ده سال در حال تاسیس دادسرای ورزش هستند. متاسفانه یک عده قلم به دست از این صحبت های دلسوزانه من برداشت های دیگری می کنند. من معتقدم این نتایج ربطی به فدراسیون ما ندارد.

چرا این موضوع را مطرح می کنید؟

چون زیرساخت های فوتبال از سال ها پیش اشکال داشته است. در سال 86 میلادی وقتی تیم جوانان قطر نایب قهرمان جهان شد زنگ های هشدار برای فوتبال ما به صدا درآمد. من به شخصه مسابقات تیم های امید عربستان را نگاه می کنم. نمی دانم یک روز قبل یا بعد از بازی های الهلال و الاتحاد دیدار امیدها این دو تیم برگزار می شود، با هم شرایط، همان امکانات، همان تبلیغات دور زمین و با پخش تلویزیونی. وقتی این چنین به امیدهایشان اهمیت می دهند لیگ شان در رده های پایه پویا می شود. حالا نگاهی به لیگ بزرگسالان خودمان بیندازیم. کجای دنیا کل لیگش فقط یک استادیوم دارد که آن هم آزادی است. نباید فقط یک نفر را محکوم کرد...

... پس چه کسی مقصر است؟

از من قلعه نویی که عضو کوچک این فوتبال هستم مقصریم تا نفرات دیگر. من حرف هایم را قبلا گفته ام و اینجا هم تکرار می کنم. فوتبال باری به هر جهت نیست. زیرساخت هایی لازم است که تا آنها نباشند هیچ فایده ای به این فوتبال نمی رسد. من این حرف ها را قبلا هم زده ام و این ناکامی ها را پیش بینی کرده بود. منتها آن زمان که قلعه نویی می گفت زمین های فوتبال مان خراب است آقایان می گفتند قلعه نویی چون فوتبال بلد نیست از زمین ها ایراد می گیرد، اما چند سال بعد همین حرف ها را کی روش زد، آن وقت همه به به و چه چه کردند... البته حرف کی روش حرف درستی است. این درد فوتبال ماست که دو تا زمین مناسب برای انجام فوتبال ندارد، ولی همین قلم به دستان به جای پرداختن به اشکالات زیرساختی فوتبال فقط به فکر حاشیه سازی هستند.

من قبلا این حرف ها را زده ام، اما یکسری افراد هستند که متاسفانه دوست ندارند به این توصیه های دلسوزانه ما اهمیت دهند. من ده سال پیش گفتم که ورزش نیاز به دادستانی دارد. حالا بعد از ده سال در حال تاسیس دادسرای ورزش هستند. متاسفانه یک عده قلم به دست از این صحبت های دلسوزانه من برداشت های دیگری می کنند. من معتقدم این نتایج ربطی به فدراسیون ما ندارد

یعنی با درست شدن زیرساخت ها این مشکل برطرف خواهد شد؟

دقیقا. مطلب دیگری که در این باره می خواستم به آن اشاره کنم همین است که ما نیروی انسانی خوبی در سطح نونهالان و نوجوانمان داریم، اما برنامه و امکاناتی برای پرورش این قشر وجود ندارد . یادم هست زمانی که سرمربی تیم ملی بودم با معینی سفری به هلسینکی رفتیم و متوجه شدیم که فدراسیون شان برای تیم های پایه در حال طراحی برنامه های آنها تا سال 2020 است. وقتی به تیم های پایه به این شکل اهمیت بدهیم و زیرساخت هایمان کامل و دقیق باشد باقی مسایل به صورت سلسله وار پیش می رود. اینکه بخواهیم فقط یک نفر را سیبل کنیم و مشکلات را از چشم او ببینیم کار درستی نیست.

پس این حذف های زودهنگام به خاطر همین مسایل است؟

این خاصیت فوتبال است. چه کسی فکر می کرد اسپانیا قهرمان 2010 جهان در دور اول جام جهانی حذف شود یا چه کسی انتظار داشت برزیل در کشور خودش در دو بازی ده گل بخورد. البته یکسری ضعف ها در درون سیستم وجود دارد که باید به لحاظ فنی بررسی شود، اما این را می خواهم اضافه کنم که باخت به تیم های ناشناس گاهی جزئی از فوتبال است.

مشکل کرار حل شد؟

مشکل کرار آنچنان که در رسانه های به آن پرداخته شد جدی نبود. البته مشکل وجود داشت، هم مالیات که از سنوات گذشته بود و هم یکسری مسایل دیگر که با ورود کردن علی نظری که علاوه بر کار معاونت ورزشی در مسایل دیگر هم کمک باشگاه است این مسایل تا حد زیادی حل شد و ان شاءالله به طورکامل هم برطرف خواهد شد.

وقتی با کرار صحبت می کردیم او علاقه زیادی به کار کردن با شما از خود نشان می داد، دلیل این موضوع را توضیح دهید؟

یک روز به ابراهیم توره گفتم که تو می توانی به راحتی در اروپا فوتبال بازی کنی. البته خودش هم باور نداشت، اما یک روز به من خبر دادند که گل صعود تیمش را در فرانسه به ثمر رسانده است و از این بابت خوشحال شدم و به حرفی که آن روز به آن زده بودم اطمینان بیشتری پیدا کردم. حالا هم همین صحبت را با کرار کردم و به او گفتم که می تواند در اروپا فوتبال بازی کند. من اولین کسی بودم که می خواستم کرار را به ایران بیاورم، اما مقدمات کار در سالی که مربی استقلال بودم فراهم نشد. او این روزها توانسته قابلیت های فنی خود را بهبود ببخشد و به لحاظ اخلاقی هم حاشیه هایش را تا حد زیادی کنار بگذارد با این وضعیت او به راحتی می تواند در فوتبال پیشرفت کند.

امروز در یکی از روزنامه ها عنوان شده که برهانی و شما در اردوی ارمنستان بر سر موضوعی جر و بحث کرده اید، ماجرا از چه قرار بوده است؟

اصلا نمی دانم این چه صحبتی است. البته من درباره برخی افراد صحبت کرده ام یک نفر در یک روزنامه هست که ماموریت دارد برای تیم استقلال از این قبیل مسایل به وجود بیاورد. خط و خطوط این افراد برایمان شناخته شده است و ما به خوبی آقایان را می شناسیم. درباره بحث من و آرش هم باید بگویم که هرگز چنین اتفاقی در اردوی ارمنستان اتفاق نیفتاده است.

پس از انتقاد شما از افرادی که روزنامه دارند و در دفترشان علیه استقلال جلسه برگزار می کنند علی فتح الله زاده به تازگی در مصاحبه ای به شدت به انتقاد از این صحبت های شما پرداخته و گفته قلعه نویی اگر با من مشکلی دارد حرفش را صریح عنوان کند و اسم ببرد!

مگر من در صحبت هایم اسمی از فتح الله زاده آوردم که او به خودش گرفته است؟

ظاهرا مدیرعامل پیشین استقلال چنین برداشتی داشته که از شما خواستار شفاف سازی در این باره شده است.

همه امیر را می شناسند. قلعه نویی اگر بخواهد از کسی گلایه کند هیچ ترسی به خودش راه نمی دهد. من فقط از خدا می ترسم. سوال اینجاست که چرا فتح الله زاده این صحبت های مرا به خودش گرفته است؟ چرا کس دیگری این صحبت ها را به خودش نگرفته و اینگونه برداشت نکرده است؟!

مشکل کرار آنچنان که در رسانه های به آن پرداخته شد جدی نبود. البته مشکل وجود داشت، هم مالیات که از سنوات گذشته بود و هم یکسری مسایل دیگر که با ورود کردن علی نظری که علاوه بر کار معاونت ورزشی در مسایل دیگر هم کمک باشگاه است این مسایل تا حد زیادی حل شد و ان شاءالله به طورکامل هم برطرف خواهد شد

با این حساب رابطه شما و مدیرعامل قبلی استقلال مثل گذشته خوب است؟

لطفا از سوالات حاشیه ای پرهیز کنید. من به این سوال پاسخ نمی دهم.

بازی با فولاد نوین اهواز را چطور پیش بینی می کنید؟

دنبال این هستیم که فیلمی از مسابقات این تیم به دست ما برسد، اما همین قدر می دانیم که تیمی بسیار خوب، دونده و پرنفس است و ما قطعا این بازی را جدی می گیریم و با تمام نفراتمان مقابل این حریف به میدان خواهیم رفت.

ملی پوشانتان چه زمانی به اردوی استقلال اضافه می شوند؟

فکر می کنم آخر همین هفته یعنی پنجشنبه...

... انتظار خستگی و عدم توانایی کافی را از آنها  ندارید؟

اگر بگویم می دانم آنها با خستگی سفر به تیم ما اضافه می شوند چه فایده ای دارد! مگر وقتی گفتم کجای دنیا 50 روز لیگ را تعطیل می کنند کسی پاسخگو بود. حالا هم اگر بگویم بازیکنان ملی پوشم را خسته تحویل می گیرم و یا خسته تحویل نمی گیرم چه اهمیتی دارد. اصلا مگر کسی به نظر مربیان باشگاهی اهمیت می دهد که من بخواهم در این باره اظهارنظر کنم. فقط این را بگویم که تا به حال در هیچ کجا ندیده بودم که اردویی 50 روزه برای یک تیم برگزار کنند.

و به عنوان سوال آخر در یک ماراتن یک هفته ای باید هم به اهواز برویم و با فولاد نوین بازی کنید و هم به مشهد رفته و با پدیده دیداری سنگین در خانه حریف داشته باشید. مسابقه با حریف مشهدی را چطور پیش بینی می کنید؟

به هر حال شرایط به این گونه برایمان رقم خورده و باید با همه سختی ها وظیفه مان را انجام دهیم. فعلا همه تمرکزمان روی بازی با فولاد است و در خصوص دیدار با پدیده بعدا صحبت خواهم کرد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: کاپ