تبیان، دستیار زندگی
آلودگی آب عبارت است از افزایش مقدار هر معرف اعم از شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی که موجب تغییر خواص و نقش اساسی آن در مصارف ویژه اش شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده فیزیک

نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده ی برگزیده فیزیک نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده:  تاثیر پلاسما برآلاینده های آبی

نام ارایه دهنده: مطهره کرمی

زمینه و نوع پروژه: فیزیک - عملی

درجه سختی:  دشوار

پژوهشگران عزیز هدف از انجام این پروژه را این گونه بیان کردند:

با توجه به اهمیت آب عاری از آلاینده های زیستی و نیاز ویژه به آب سالم، با استفاده از تابش پلاسما به حذف این آلاینده ها پرداخته می شود و نتایج آزمایش نشانگر نتیجه دهی این فرآیند و این فرضیه است.

مطالعه انواع روش های تصفیه آب امروزی و نیز در گذشته:

بقراط می‌گوید: هرکس که می‌خواهد به نحوی شایسته در پزشکی به بررسی و تحقیق بپردازد باید آب مورد مصرف ساکنین یک ناحیه را مورد توجه قرار دهد زیرا آب در سلامت انسان‌ها نقش مهمی دارد.

بررسی انواع آلاینده های آب:

آلودگی آب عبارت است از افزایش مقدار هر معرف اعم از شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی که موجب تغییر خواص و نقش اساسی آن در مصارف ویژه‌اش شود. عوامل آلوده کننده آب یکی از مهم ترین و بنیادی‌ترین عامل حیات موجودات زنده است از این نظر جلوگیری از آلودگی آب نیز به همان نسبت مهم و مورد توجه می‌باشد. عوامل آلوده کننده آب بسیار گوناگون‌اند و می‌توانند هم منابع آب های زیرزمینی و هم آب های سطحی را آلوده کنند.

بررسی خواص پلاسما

1-   توانایی استریلیزاسیون در زمان کوتاه و در دمای اتاق

2-   غیر سمی بودن طبیعت پلاسما (در این روش همه ی میکروارگانیسم ها بدون اضافه کردن ماده ی شیمیایی مانند کلرین استفاده می شود. کشتن سریع عوامل بیماری زا بر مبنای تجهیزات نسبتا ساده، فشرده و قابل حمل و نقل از مزایای دیگر استفاده از پلاسما می باشد.)

3-   بی خطر بودن مراحل انجام

ایده ی برگزیده فیزیک نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

سرمایه گذاری کلان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه برای بهره برداری بیشتر از منابع آبی، کاهش دخایر آبی جهان و به ویژه کشورمان، تهدید جدی خشکسالی های متعدد و... بر اهمیت آب عاری از آلاینده های زیستی و دیگر آلاینده ها روز به روز  می افزاید. اهمیت این امر ما را برآن داشت تا به دنبال روشی مدرن و بهینه باشیم. خواص پلاسما آن را برای حذف آلاینده ها مناسب گردانده است.

پس از مطالعه در مورد تاریخچه ی تصفیه ی آب، پلاسما، آلاینده های آبی و... آب رودخانه که آب ورودی به تصفیه خانه استان است را به عنوان آب نمونه به پژوهشگاه نیرو تحویل داده و میزان آلاینده های آن از نظر میکروبی و توتال کلیفرم ها بررسی شد.

سپس در طی جلسات گوناگون، با فرکانس و مدت زمان متفاوت پلاسما به آب تابیده شد. آب های مورد آزمایش نیز به پژوهشگاه نیرو ارایه شد و براساس معیار های قبلی سنجیده شد.

براساس نتایج آزمایشات پژوهشگاه نیرو در تمام نمونه های آزمایش شده فکال کلی فرم ها از بین رفته اند اما میزان توتال کلیفرم ها متفاوت است. هم چنین پلاسمای با ولتاژ 15و در مدت زمان 5 دقیقه به طور کامل 150 سی سی آب را از کولی فرم ها تصفیه کرده است.

بر اساس مشاهدات انجام شده افزایش ولتاژ پلاسما اثر مثبت بر حذف آلاینده های زیستی دارد. لازم به ذکر است برای استفاده ی این آب به عنوان آب شرب، باید میکروارگانیسم ها مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه به دلیل کمبود امکانات، امکان محقق شدن این امر فراهم نشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره