تبیان، دستیار زندگی
کاغَذ مادّه ای است پهن و نازک که از فشردن الیاف موادی مانند خمیر چوب، برنج یا کتان درست می شود و بیش تر برای نوشتن و نقاشی به کار می رود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده شیمی

نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده ی برگزیده شیمی نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده:  کاغذ میوه ای

نام ارایه دهندگان: سارا احمدی، مبینا قدیم، ارغوان معقول

زمینه و نوع پروژه: شیمی - عملی

درجه سختی: دشوار

انسان اولیه به تدریج که نیاز به تصویر کردن اشیاء، یادداشت کردن وقایع و ارسال پیام های کتبی را درک کرد، اهمیت و ضرورت شیئی که بتواند بر روی آن اثر به جا ماندنی را ثبت کند، دریافته بود و همواره در راه دستیابی به آن تلاش می‌کرد.

کاغَذ مادّه‌ای است پهن و نازک که از فشردن الیاف موادی مانند خمیر چوب، برنج یا کتان درست می‌شود و بیش‌تر برای نوشتن و نقاشی به کار می‌رود. با این همه، از کاغذ برای بسته‌بندی (مانند کاغذ کادو)، آرایش درونی ساختمان، صافی‌های صنعتی و پژوهشی و کارهای دیگر نیز بهره می‌گیرند.

الیافی که در ساخت کاغذ به کار می‌رود معمولاً طبیعی و شامل سلولز است. و به دو روش شیمیایی و فیزیکی است. کاغذ یکی از فراورده‌های مهم چوب است. برای ساختن کاغذ ابتدا تنه درخت را به وسیله دستگاه خردکن به خرده چوب تبدیل می‌کنند. سپس خرده چوب‌ها را به وسیله مواد شیمیایی و روش های مختلف در برج پخت خمیر تجزیه می‌کنند و از آن ها الیاف سلولوزی به دست می‌آید که خمیر کاغذ نامیده می‌شود. از درهم رفتن الیاف سلولوزی و بعد از پرس آن ها ورقه کاغذ ساخته می‌شود.

در ایران فعالیت کاغذ سازی اولین بار با تأسیس کارخانه مقواسازی و با استفاده از کاغذهای باطله درسال 1313 شمسی در کرج شروع شد و حدود 15 سال است که با تأسیس دو کارخانه کاغذ سازی پارس در هفت تپه خوزستان و کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) در گیلان، به صورت یک تکنولوژی مدرن و پیشرفته درآمده است.

ایده ی برگزیده شیمی نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان هدف این پروژه را جداسازی سلولز از پوست میوه برای تهیه ی کاغذ عنوان کردند. این دانش آموزان برای انجام این پروژه مراحل زیر را طی کردند:

1-   بررسی پوست میوه های گوناگون از نظر میزان سلولز

2-   انتخاب موز، پرتقال، نارنگی، نارنج، نارگیل و کیوی برای استخراج سلولز از پوست آن ها

3-   شروع آزمایش به منظور استخراج سلولز وتهیه ی کاغذ از پوست میوه های نام برده شده

4-   موفق بودن آزمایش تهیه ی کاغذ از پوست مرکبات

5-   تکرار آزمایش ها انجام تحقیق زمینه ای در باره ی استفاده از مواد افزودنی برای جلوگیری از خشکی کاغذ

6-   تکمیل آزمایش ها

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده ی برگزیده زیست نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده ی برگزیده نجوم هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده ی برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان