تبیان، دستیار زندگی
می خواهیم برویم خواستگاری، یک دسته گل، یک جعبه شیرینی، یک دست لباس که بوی دامادی می دهد! تو فیلم ها خواستگاری یعنی همین.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای خواستگاری آماده اید؟


می خواهیم برویم خواستگاری، یک دسته گل، یک جعبه شیرینی، یک دست لباس که بوی دامادی می دهد! تو فیلم ها خواستگاری یعنی همین. عروسی که با سینی چایی وارد می شود و در بیشتر مواردهل شده و چایی ها را بر می گرداند، دامادی که با خجالت نگاه می کند و خلاصه کلیشه هایی که سال هاست تکرار می شود در حالی که خواستگاری این روزها کمی متفاوت تر است.

ازدواج

نه دختر و پسر مثل سابق از خجالت آب می شوند و حتی گاهی دیگردختر خانم ها آن چایی معروف را نمی آورند اما واقعا جلسه خواستگاری چه آداب کلی دارد. در کشور چهار فصل ما، فرهنگ های متفاوتی زندگی می کنند و نمی توان یک نوع خاصی از آداب را برای این جلسه در نظر گرفت اما کلیاتی وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم.

اولین قدم، مهم ترین قدم است. اگر دوست خانوادگی،همسایه و یا فامیل نباشید، روز خواستگاری اولین دیدار شماست. خانواده ای که با ذره بین عروس و داماد آینده شان را زیر نظر دارند و دختر و پسری که باید علاوه بر انالیز هم، خانواده طرف مقابل را هم در نظر بگیرند، همگی با خود استرسی را به همراه خواهند داشت!

اولین برخوردها، اولین کلام ها، اولین نشست و برخاست ها اهمیت زیادی دارد. ممکن است کمی بخاطر سنگینی فضا،معذب باشید اما سعی کنید با این موضوع کنار آمده و سعی کنید رفتار مناسبی از خود نشان دهید. احترام به طرف مقابل و خانواده او چیزیست که در همان برخورد اول لازم و ضروری است. برخی رفتارهای ساده نشانه خوبی برای ادب است مثلا اول بگذارید تا بزرگ ترها بنشینند و بعد شما بنشینید. اگر مادر زن و پدر زن از اتاق خارج شده و دوباره وارد می شوند، شما به علامت احترام لا اقل نیم خیزشوید.

دختر خانم هم در زمان تعارف چای یا هر چیز دیگر و صحبت در جمع، بهتر است حواسش به مادر شوهر و پدر شوهر آینده اش باشد. احترام و نگاه محبت آمیز می تواند جایگاه خوبی در قلب آنها برای او باز کند. البته منظور ما به هیچ وجه این نیست که در این مجلس باید برای هم نقش بازی کنید بلکه سعی کنید خاطره خوبی از خودتان به جای بگذارید.

برخی ها رسم دارند تا یک بار خانم ها برای دیدن عروس خانم به خواستگاری بروند و در صورت توافق اولیه جلسه آینده داماد را به همراه خود ببرند. با توجه به بالا بودن هزینه ها و رسم پذیرایی در مهمانی خواستگاری بهتر است چنین کاری انجام نشود. می توان خصوصیات اولیه را از کسی که معرفی کرده است پرسید و یا در همان جلسه ابتدا مادر و خواهر برای دیدن دختر خانم تشریف ببرند و بعد از مدت زمان کوتاهی اقای داماد هم بیایند و درجلسه اول بحث دیدن ظاهری را تمام کنند.

جلسه خواستگاری پیش درآمدی بر زندگی آینده تان است پس سعی کنید با رفتار مناسب و احترام به آداب و رسوم طوری قدم بردارید که اگر این خواستگاری به ازدواج انجامید، حرف و ناراحتی از رفتار شما ایجاد نشده باشد

یک پسر ممکن است چندین خواستگاری برود اما بهتر است یک دسته گل کوچک همراهش باشد. زیرا این کار در روحیه خانم ها تاثیر مثبت دارد. شاید این خانه، واقعا خانه امید او بود!

آقا پسر محترم وقتی به خواستگاری می روید تنها برای دیدن قد و بالای عروس خانوم نیست! محیط زندگی یک فرد، نشان دهنده فرهنگ خانواده اوست. اگر خانه ای بسیار اشرافی باشد و شما به دنبال یک زندگی ساده هستید باید حواس تان را جمع کنید. آیا در خانه و اطاق همسر آینده شما اثری از کتاب هست؟ چه نوع کتاب هایی؟ چه تابلویی برای زینت خانه شان نصب کرده اند؟ البته این مشاهده میدانی که شاید مکمل حرف های طرف مقابل باشد، فقط مخصوص دختر خانم ها نیست. در بیشتر خانواده های ایرانی رسم بر این است که یکبار به بازدید خانواده پسر بروند. در آن روز دختر خانم هم می تواند بستر فرهنگی خانواده را بیشتر در نظر بگیرد.

یکی از موضوعات مهم در جلسه خواستگاری خوش قولی است. اگر قرارتان برای ساعت پنج است، طوری برنامه بریزید که سر ساعت به آنجا بروید. زیبا نیست اگر اولین قرار شما با بد قولی همراه باشد.  جلسه خواستگاری پیش درآمدی بر زندگی آینده تان است پس سعی کنید با رفتار مناسب و احترام به آداب و رسوم طوری قدم بردارید که اگر این خواستگاری به ازدواج انجامید، حرف و ناراحتی از رفتار شما ایجاد نشده باشد.

برای حفظ آرامش در این جلسه مهم باید قبل از آن کمی با خودتان خلوت کرده و بر استرس تان غلبه کنید. راعیت پاکیزکی و نظافت بسیار مهم است. بهتر است در اولین جلسات فقط افراد درجه یک باشند تا اگر به ازدواج نینجامید، این موضوع بی سر و صدا تمام شود. نحوه پذیرایی بسیار مهم است اما منظور تعداد میوه های موجود نیست بلکه چینش با سلیقه و تعارف کردن مناسب می تواند یک پذیرایی ساده را هم دلنشین کند.

جلسه خواستگاری برای شناخت است پس تمام سعی خود را برای شناختن همسر آینده تان داشته باشید اما دچار وسواس شدید نشوید. از طرفی مراقب باشید تنها جذب زیبایی های ظاهری نشوید که اگر اینگونه شود نمی توانید تصمیم عاقلانه بگیریدو در یک کلام:

نه آنچنان عاشق باش که چیزی را نبینی، و نه آنقدر ببین که هرگز عاشق نشوی.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

متین سیفی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطال مرتبط:

10نکته برای اولین جلسه خواستگاری

گذراز پیچ و خم‌های خواستگاری

از خواستگاری تا عروسی با شما هستیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.