تبیان، دستیار زندگی
قرآن كریم عواطف پاك ایمانى مومنین را به عواطف برادرى تشبیه مى ‏كند عواطف برادرى تنها از خویشاوندى و همخونى پیدا نمى ‏شود؛ عمده این است كه دو نفر در یك كانون محبت، همفكر و هم عقیده باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برادر دینی که می گویند کیست؟!


قرآن كریم عواطف پاک ایمانى مومنین را به عواطف برادرى تشبیه مى ‏كند عواطف برادرى تنها از خویشاوندى و همخونى پیدا نمى ‏شود؛ عمده این است كه دو نفر در یك كانون محبت، هم فكر و هم عقیده باشند.


اخوت

قرآن كریم مى ‏گوید: «انَّمَا الْمُوْمِنُونَ اخْوَةُ»:[1] مومنان همه برادر یكدیگرند. چه تعبیر جالب و گیرایى؟ كه روابط میان آنها را روابط میان برادران نامیده، كه همه مومنان برادر یكدیگرند.

و در جاى دیگر مى‏ فرماید: «وَالْمُومِنُونَ وَالْمُومِناتُ بَعْضُهُمْ اوْلِیاءُ بَعْضٍ»:[2] «مردان مومن و زنان مومنه ولى و یار یكدیگرند».

ما وقتى كه مى ‏خواهیم عواطف دو نفر را نسبت به یكدیگر تحریك كنیم مى ‏گوییم افراد یك ملت برادر یكدیگرند، یا مى‏ گوییم افراد بشر همه برادر یكدیگر و عضو یك خانواده هستند. قرآن كریم عواطف پاك ایمانى مومنین را به عواطف برادرى تشبیه مى ‏كند عواطف برادرى تنها از خویشاوندى و هم خونى پیدا نمى ‏شود؛ عمده این است كه دو نفر در یك كانون محبت، هم فكر و هم عقیده باشند.

قرآن می گوید ما آمدیم تا شما را با همدیگر برادر قرار دهیم، نه برادرى پدر و مادرى، بلكه برادرى اسلامى كه ارزش این برادرى با برادرى پدر و مادرى قابل مقایسه نیست؛ هیچ وقت برادر ایمانى نمى ‏تواند سیر باشد، وقتى كه برادر مسلمانش گرسنه هست و نمى ‏تواند پوشیده باشد، وقتى آن دیگرى برهنه هست.

اسلام تمام مسلمان‏ها را در حكم یک خانواده مى ‏داند و همه را خواهر و برادر یكدیگر خطاب كرده، مسلمانان از هر نژاد و هر قبیله و داراى هر زبان و هر سن و سال، با یكدیگر احساس عمیق برادرى مى‏ كنند، هر چند یكى در شرق جهان زندگى كند و دیگرى در غرب

حقوق برادرى‏

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: مسلمان بر برادر مسلمانش سى حق دارد كه باید آن حقوق ادا گردد از جمله : 1- عفو و مهربانى 2- پنهان كردن اسرار 3- جبران اشتباهات 4- قبول عذر 5- دفاع در برابر بدخواهان 6- خیرخواهى 7- عمل به وعده ‏ها 8- عیادت به هنگام بیمارى 9- تشییع جنازه 10- پذیرفتن دعوت و هدیه او 11- جزا دادن به هدایاى او 12- تشكّر از نعمت هایى كه از جانب برادر دینى خود دریافت مى‏كند 13- كوشش در یارى رسانى به او 14- حفظ ناموس او 15- برآوردن حاجت او 16- واسطه ‏گرى براى حل مشكلاتش 17- گمشده ‏اش را راهنمایى كند 18- به عطسه او تهنیت گوید 19- سلامش را پاسخ دهد 20- به سخن و گفته او احترام گذارد 21- هدیه او را خوب تهیه كند 22- سوگندش را بپذیرد 23- دوست او را دوست بدارد و با او دشمنى نكند 24- او را در حوادث تنها نگذارد 25- هر چه را براى خود مى‏ خواهد براى او نیز بخواهد و ...[3]

بهترین برادر

در روایات نشانه بهترین برادر را این‏ گونه مى‏ خوانیم: «خیر إخوانك من أعانك على طاعة الله و صدك عن معاصیه و أمرك برضاه».

بهترین برادران تو كسى است كه دلسوز و خیرخواه تو باشد و حتّى با تندخویى تو را به سوى اطاعت خدا سوق دهند، مشكل تو را حل نماید و براى خدا با تو دوست شده باشد، رفتارش تو را رشد دهد، گفتارش به دانش تو بیفزاید، به سراغ لغزش هاى تو نرود و از اینكه در دام هوس ها بیفتى جلوگیرى نماید و اگر عیبى دید تذكّر دهد. نسبت به نماز توجّه داشته باشد و اهل حیا و امانت و صداقت باشد و در تنگدستى و توسعه تو را فراموش نكند.

قرآن می گوید ما آمدیم تا شما را با همدیگر برادر قرار دهیم، نه برادرى پدر و مادرى، بلكه برادرى اسلامى كه ارزش این برادرى با برادرى پدر و مادرى قابل مقایسه نیست؛ هیچ وقت برادر ایمانى نمى ‏تواند سیر باشد، وقتى كه برادر مسلمانش گرسنه هست و نمى ‏تواند پوشیده باشد، وقتى آن دیگرى برهنه هست

اهمیت اخوت اسلامى‏

اسلام تمام مسلمان‏ها را در حكم یک خانواده مى ‏داند و همه را خواهر و برادر یكدیگر خطاب كرده، مسلمانان از هر نژاد و هر قبیله و داراى هر زبان و هر سن و سال، با یكدیگر احساس عمیق برادرى مى‏ كنند، هر چند یكى در شرق جهان زندگى كند و دیگرى در غرب.

در مراسم «حج»، كه مسلمین از همه نقاط جهان در آن كانون توحید جمع مى ‏شوند، این علاقه و پیوند و همبستگى نزدیك، كاملاً محسوس است و صحنه ‏اى است از تحقق عینى این قانون مهم اسلامى.[4]

در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله آمده است: «الْمُسْلِمُ أَخُ الْمُسْلِمِ، لایَظْلِمُهُ، وَ لایَخْذُلُهُ، وَ لایُسَلِّمُهُ»:[5] «مسلمان، برادر مسلمان است، هرگز به او ستم‏ نمى ‏كند، دست از یاریش برنمى ‏دارد و او را در برابر حوادث تنها نمى‏ گذارد».

در حدیث دیگرى از همان حضرت صلى الله علیه و آله نقل شده: «مَثَلُ الاخَوَیْنِ مَثَلُ الْیَدَیْنِ یَغْسِلُ احْداهُمَا الاخْرى»‏:[6] «دو برادر دینى، همانند دو دست هستند كه هر كدام دیگرى را مى ‏شوید»! با یكدیگر كمال همكارى را دارند و عیوب هم را پاك مى ‏كنند.

این است منطق اسلام ناب که پیامبر اسلام و اهل بیت طاهرینش آن را دستور داده است اما متأسفانه می بینیم که در کشورهای اسلامی چگونه نژاد پرستی و قیافه پرستی غوغا می کند.

پی نوشت ها:

1. حجرات، 10

2. توبه، 71

3.بحارالانوار، ج‏71 ص236، باب 15- [18] میزان الحكمه، عنوان خیر الاخوان، مجموعه ورام، ج22، ص123 «خیر إخوانك من أعانك على طاعة الله و صدك عن معاصیه و أمرك برضاه».

4. تفسیرنمونه، ج22، ص181

5. تفسیرنمونه، ج22، ص181

6. تفسیرنمونه، ج22، ص182

فرآوری: محمدی               

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت اسلام کوئست

سایت پژوهه

مطالب مرتبط:

2راه ابراز عشق و محبت به خداوند!!

ثمر محبت به اهل بیت(علیهم السلام)

نماز شب، نشان عشق و محبت

مهمانی دادنی که ما را بهشتی می کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.