تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله یکی از این روش های خلاقیت به نام بادی استورمینگ (Body storming) (1) به همراه نمونه های استفاده از این روش در زمینه ی طراحی محیطی ( Environmental design ) معرفی خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طوفانی در راه است


در این مقاله یکی از این روش ‌های خلاقیت به نام بادی استورمینگ (Body storming) (1) به همراه نمونه های استفاده از این روش‌ در زمینه ی طراحی محیطی ( Environmental design ) معرفی خواهد شد.

هدف این تکنیک ،بازسازی موقعیت استفاده از محصولات و به ویژه فضاهایی است که هنوز در مرحله ‌ی ایده هستند و در دنیای واقعی وجود ندارند. از این روش به ویژه جهت ارزیابی ایده های جدید در زمینه ی طراحی محیط زیست مانند فضاهای عمومی؛ کاری؛ بازی و ورزشی ؛ استفاده می شود. از افرادی که کاربران احتمالی این محیط ها خواهند بود دعوت می شود تا در محیط شبیه سازی شده؛ منطبق با ایده ی جدید؛ حضور یافته و با اجرای نمایش یا پانتومیم فرض کنند که از این فضا استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا بتوانند راجع به مزیت ها و یا معایب طرح و یا تکمیل ایده ی جدید نظراتشان را ارائه دهند

طراحی محیطی

نکاتی که در بادی استورمینگ می بایست در نظر داشت به شرح زیر است:

- بهتر است در فضایی که جهت اجرای این روش از خلاقیت در نظر گرفته می شود؛ به تعداد کافی آینه ‌های بزرگ نصب شوند تا افراد شرکت کننده در جلسه؛ در حین اجرای نمایش حرکات خودشان را مشاهده ‌کنند. جهت ثبت این حرکات می ‌توان از دوربین فیلمبرداری استفاده کرد.

- به هر نفر از افراد شرکت کننده در جلسه یک نقش داده  می شود. این نقشها شامل افرادی هستند که با فضای طراحی شده در تعامل خواهند بود

- یک نفر به عنوان راوی؛ می تواند برای بازیگران؛ سناریوی نمایش را با صدای بلند خوانده و حتی در حین اجرای نمایش آنها را هدایت کند

- پس از اجرای نمایش؛ بازیگران می توانند به عنوان یک کاربر؛ معایب و محاسن طرح و همچنین ایده های جدیدشان را بر روی کارت های مخصوص ثبت کرده و حتی پس از پایان جلسه بادی استورمینگ؛ برای گسترش و دست ‌یابی به ایده های بیشتر می ‌توان جلسه های نگارش ایده ها و طراحی آن ها را نیز برگزار کرد.

در روش بادی استورمینگ از افرادی که کاربران احتمالی این محیط ها خواهند بود دعوت می شود تا در محیط شبیه سازی شده؛ منطبق با ایده ‌ی جدید؛ حضور یافته و با اجرای نمایش یا پانتومیم فرض کنند که از این فضا استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا بتوانند راجع به مزیت ها و یا معایب طرح و یا تکمیل ایده ی جدید، نظراتشان را ارائه دهند

در پروژه ی BETWEEN در موسسه اطلاعات و تکنولوژی هلسینکی؛ جهت بررسی فضای فروشگاه ‌های موجود در شهر و ارائه ی راه حل جهت بهبود طراحی این گونه فضاها؛ از این روش خلاقیت استفاده شده است .

به این منظور؛25 نفر از مشتریان فروشگاه ‌ها و عده ای از بازیگران آماتور دعوت‌ شدند تا به صورت نمایشی از فروشگاه هایی که موسسه قصد بررسی آنها را داشت؛ خرید کرده تا حرکات و رفتارهایشان توسط دوربین فیلمبرداری ضبط شود. یکی از نتایج این بررسی نشان داد که چیدمان قفسه های اجناس در این فروشگاه ها به گونه ای است که سالمندان در یافتن برخی از مایحتاجشان دچار مشکل می شوند

همچنین محققان و طراحان یک موسسه تحقیقی – طراحی در دانمارک؛ با نام ISport؛ جهت طراحی مجموعه ای ورزشی؛ از اجرای این روش در بررسی تعامل کاربران با فضای ورزشی و تجهیزات آن استفاده کردند .

حال نوبت شماست. فرض کنید که می خواهید رستورانی تاسیس کنید و برای فضای کارتان تجهیزاتی مانند میز کار؛ اجاق؛ میز و صندلی صرف غذا و... خریداری نمایید. اینکه چه ابعادی از هریک از این تجهیزات مناسب فضای رستورانتان است؟ و با توجه به فرایند های پخت و پز و وظایف پرسنل رستوران شما؛ چه تعداد از این تجهیزات مناسب است؟ همگی سوالاتی است که در ابتدا در ذهن شما نقش می بندد.

طراحی محیطی

اینجاست که می توانید از روش خلاقیت “بادی استورمینگ“ استفاده نمایید. در ابتدا می توانید با اشیایی که دردسترستان است؛ مانند کارتونهای خالی؛ دکوری از تجهیزات مورد نیاز؛ مانند محیط آشپزخانه؛ محدوده صرف غذا؛ بخش مدیریت و صندوق را در فضای رستوران بازسازی کنید. سپس افرادی را که در تعامل با فضای رستوران شما هستند مانند آشپزها؛ گارسونها؛ مشتریان و فروشنده را فهرست کرده و از پرسنل و یا دوستان خود بخواهید تا هریک؛ نقش یکی از این افراد را به عهده گرفته و به طور نمایشی به انجام وظایفشان در رستوران بپردازند. از طرف دیگر از فعالیتهای آنها فیلم برداری کنید. پس از پایان نمایش؛ جلسه ای را ترتیب داده و به همراه افراد شرکت کننده در نمایش؛ فیلم را بازبینی کنید. در مورد معایب و مزایای این نوع چیدمان؛ با یکدیگر گفتگو کنید. میتوانید از افراد شرکت کننده در جلسه بخواهید تا در جهت رفع معایب چیدمان با روش خلاقیت طوفان فکری* راه حل و ایده ارائه دهند. می توانید نمایش را چندین بار با چیدمان های متفاوت از تجهیزات؛ تکرار کرده و آن چیدمانی که مزایای بیشتری دارد را انتخاب نمایید.

از این روش می توان در طراحی چیدمان فضاها و انتخاب تجهیزات سالن های زیبایی؛ باشگاه های ورزشی؛ فروشگاه ها؛ دفاتر فنی طراحی و ادارات؛ ... استفاده کرد.

حتی زمانی که در منزلتان مهمانی بزرگی دارید و قصد دارید فضا و مبلمان خانه را جهت پذیرایی و راحتی مهمانان تغییر دهید؛ می توانید از این روش استفاده کنید. به گونه ای که با اعضای خانواده و یا دوستان؛ قبل از ورود مهمانان؛ چیدمان های متفاوت مبلمان منزل را امتحان کنید و معایب و مزایای هر کدام را با توجه به نوع پذیراییتان؛ نیازها و سلایق مهمانان بررسی کرده و بهترین آن را انتخاب نمایید.

 پس هم اکنون هر شغلی که دارید دست به کار شوید و از این تکنیک جهت طراحی فضای کار یا منزلتان استفاده نمایید و تجربیاتتان را با دیگران در همین بخش به اشتراک بگذارید.

پی نوشت:

1- یکی از زیر مجموعه های روش خلاقیت طوفان فکری (Brain storming) است این عبارت اولین بار توسط "الکس ازبرن" در سال 1953 به کار برده شد. در این روش چند نفردور هم جمع شده و نفر اول در یک زمان مشخص که توسط رهبر گروه تعیین می شود؛ در مورد مشکل و یا موضوع جدیدی؛ ایده اش را بر روی برگه می نویسد (آ‌Brain writing) و یا طراحی (آ‌Brain sketching) می کند و نفرات بعدی هم یا ایده ی نفرات قبلی را تکمیل کرده و یا ایده ی جدیدی را بر روی برگه ثبت می کنند. به این طریق پس از اینکه برگه چندین دور بین افراد گروه چرخید؛ جلسه متوقف شده و یک سری راه حل و ایده های جدید از افراد متفاوت؛ با طرز فکرهای متفاوت؛ به دست می آید.

ریحانه صانعی

کارشناس ارشد طراحی صنعتی

بخش محیط کار تبیان


منابع:

-  Oulasvirta; Antti, Kurvinen ;Esko, Kankainen;Tomi,2003, Undrestanding contexts by being there: Case studies in bodystorming,London.

- http://designresearchtechniques.com/casestudies/bodystorming/

- http://www.informl.com/2009/07/31/bodystorming

-  http://pouliadou.com/2014/03/heart -of- scania/

-  http://www.dcdr.dk/uk/menu/update/webzine/articles/research-through-design-in-sport-science