تبیان، دستیار زندگی
دانش آموز برتر بودن خیلی هم راحت است و همه می توانند با کمی تغییر در شیوه درس خواندن و زندگی به این گروه بپیوندند. در این مقاله راه هایی برای بهتر شدن، به دانش آموزان خواهیم آموخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترین دانش آموز کیست؟

برترین دانش آموز کیست؟

همه بچه‌ها می‌خواهند که در مدرسه دانش آموزی بهتر از سایرین باشند؟ آن‌ها دوست دارند که والدینشان همیشه با سرافرازی در جلسات اولیا و مربیان شرکت کنند و معلمان هیچ شکایتی نداشته باشند. بدتر از همه زمانی است که نقل دهان پدر و مادرها مدام حرف بهترین دانش آموز مدرسه باشد! انگار که بهترین دانش آموزان را اکثر معلمان مدرسه می‌شناسند. بعضی وقت‌ها هم معلم کارهای کلاسی را بر عهده بهترین‌ها می‌گذارد. آنان جایزه می‌گیرند، تشویق می‌شوند و مورد لطف همه قرار می‌گیرند. اما چگونه؟! آیا از خود پرسیده‌اید که چگونه می‌شود بهترین دانش آموز شد؟ چگونه می‌شود رضایت مادر و پدر و اولیای مدرسه را کسب کرد؟ فکر نکنید کار سختی است چون اتفاقاً دانش آموز برتر بودن خیلی هم راحت است و همه می‌توانند با کمی تغییر در شیوه درس خواندن و زندگی‌ به این گروه بپیوندند. در این مقاله راه‌هایی برای بهتر شدن، به دانش آموزان خواهیم آموخت.

  • اولین نکته این است که شب‌ها زود بخوابید. باید بدانید که خواب درست و کافی، تمرکز را در کلاس درس افزایش می‌دهد و انرژی شما در طول روز بیشتر می‌شود. هر فرد نوجوان و جوان نیاز به حداقل 7 تا 8 ساعت خواب روزانه دارد.
    برترین دانش آموز کیست؟

  • هر روز قبل از رفتن به مدرسه صبحانه کامل بخورید. البته در وعده‌های دیگر نیز باید غذای خوب و مفید بخورید تا ذهنتان توانایی درک مطالب را داشته باشد.
  • سر کلاس حواستان را خوبِ خوب جمع کنید. ممکن است دوستانتان بخواهند با شما صحبت کنند و حواس شما را پرت کنند؛ پس به آن‌ها توجه نکنید و بعد از اتمام کلاس خیلی آرام به آنان تذکر دهید. اگر قسمتی از درس را متوجه نشدید، دست خود را بالا برده و از معلم توضیح بیشتر بخواهید.
  • منظم باشید. نظم و ترتیب در مدرسه شما را یک قدم به برتر بودن نزدیکتر خواهد کرد. کتاب‌ها و دفترهایتان جلد کرده و تمیز باشند؛ کتاب و دفتر هر درسی را با رنگ مشخصی جلد کنید. مثلاً کتاب و دفتر ریاضی قرمز رنگ باشد، علوم نارنجی و... البته مهم این است که شما چه رنگی را ترجیح می‌دهید. این گونه اشتیاق شما برای استفاده از کتاب و دفترهایتان بیشتر می‌شود.
  • هنگام درس معلم خوب گوش کنید و یادداشت برداری نمایید. مرور و فهم یادداشت‌هایی که سر کلاس برداشته‌اید، نتیجه بهتری را در امتحانات، برای شما به ارمغان می‌آورد. یادداشت‌هایی که داخل کلاس برداشته‌اید را در خانه بخوانید و در صورت امکان آن‌ها را پاکنویس کنید، تا هم مطالبی یکپارچه داشته باشید و هم آن‌ها را دوره کرده باشید.
    برترین دانش آموز کیست؟

  • سعی کنید از دروس کلاسی که آموخته‌اید، خودتان سوال طرح کنید یا از کسی بخواهید که برایتان سوالاتی طرح نماید. ممکن است روزهای اول، این کار برایتان سخت به نظر بیاید؛ ولی با تمرین و تکرار می‌توانید خود را به چالش بکشید و مطالب را بهتر بفهمید.
  • همیشه تکالیفتان را کامل انجام دهید و بدانید که هدف از نوشتن تکالیف، مرور درس‌هایی است که در کلاس گوش کرده‌اید. برای تکالیفی که انجام می‌دهید وقت بگذارید و سعی نکنید فقط چیزی را سرسری بنویسید.
  • مطالعه روزانه را فراموش نکنید؛ حتماً از چند ماه قبل از امتحانات، شروع به خواندن دروس کنید. برنامه مطالعه داشته باشید. در برنامه روزانه، جایی برای وقایع غیرمترقبه لحاظ کنید. اگر هم توانایی خواندنتان چندان سریع نیست، کنار خواندن کتب درسی زمانی را هم صرف خواندن کتاب‌های مورد علاقه غیر درسی اختصاص دهید و به مرور سطح دشواری این کتاب‌ها را بالا ببرید تا توانایی خواندن، درک و همچنین دایره لغات خود را بالا ببرید. طوری درس بخوانید که اگر معلم بدون اطلاع قبلی بخواهد از شما آزمون بگیرد، آمادگی لازم را داشته باشید.
    برترین دانش آموز کیست؟

  • روان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر اطلاعات آموخته شده، ده دقیقه قبل از خواب فراموش می‌شوند؛ لذا نباید بعد از مطالعه، سریع بخوابید. بهتر است که پس از مطالعه، کاری انجام دهید و بعد از آن به خواب بروید. در نهایت، شما از امروز دیگر یك دانش آموز معمولی یا كسی كه تقلب كند و از درس خواندن بیزار باشد، نیستید. شما یك دانش آموز برتر هستید، كسی كه می‌خواهد رموز درس خواندن موثر را بیاموزد و شیوه‌ی زندگی خود را تغییر دهد. از همین لحظه، هر قدر می‌توانید به طور مكرر كلمه دانش آموز برتر را برای نامیدن خود به كار ببرید. این كلمه را با ایمان تكرار كنید و به خود بگویید: «من تصمیم گرفته‌ام یك دانش آموز برتر شوم.»

این گونه، در آینده‌ای نزدیک نتایج فوق‌العاده تلاشتان را خواهید دید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: علی سرمدی