تبیان، دستیار زندگی
این روزها انبوه پیامك های تبلیغاتی كه وقت و بی وقت به صندوق دریافت تلفن های همراه می رسد دیگر به معضلی برای مردم تبدیل شده است و از همه بدتر اینكه محتوای برخی از این پیامك ها به گونه ای تنظیم شده كه خدمات خود را به مشتركان تحمیل می كنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با این همه پیامک تبلیغاتی چه کنیم؟


این روزها انبوه پیامك‌های تبلیغاتی كه وقت و بی وقت به صندوق دریافت تلفن‌های همراه می‌رسد دیگر به معضلی برای مردم تبدیل شده است و از همه بدتر اینكه محتوای برخی از این پیامك‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده كه خدمات خود را به مشتركان تحمیل می‌كنند.

انبوه پیامک های تبلیغاتی

طی چند سال اخیر اپراتورهای کشور بدون كسب اجازه از مشتركان اقدام به ارسال پیامك های تبلیغاتی کرده اند و این اقدام آنان در حالی است كه ضرورت دارد از مشتركان برای ارسال این گونه پیامك ها كسب تكلیف شود. بر اساس دستور العمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كه بهمن ماه سال 1390 به همه اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شد، ارسال پیامك های تبلیغاتی و خبری انبوه با اجازه قبلی مشترك امكان پذیر است. براساس دستورالعمل ابلاغی، اپراتورهای تلفن همراه مكلف شده اند که قبل از ارسال پیامك های انبوه تبلیغاتی یا خبری به مشتركان خود، با ارسال یك پیامك نظر مشترك را در خصوص دریافت و یا دریافت نكردن پیامك جویا شوند و در صورت موافقت مشترك اقدام به ارسال پیامك به مشترك كنند. در این دستور العمل به مكانیزم های تایید مجدد نیز تاكید شده تا مشترك با آگاهی كامل انتخاب خود را انجام دهد. این مصوبه پیامک های انبوه، تمامی پیام های تبلیغاتی، اطلاع رسانی و خبری و حتی پیامک های مسابقات را نیز شامل می شود. به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها برای تفکیک پیامک های تبلیغاتی و خبری و اطلاع رسانی مشترکان باید راهکارهای لازم را تعریف کنند و دسته بندی دریافت پیامک های انبوه را به عهده مشترک بگذارند تا تنها پیام هایی که مورد نیاز مشترک است به وی ارسال شود.

مشترک مورد نظر تنها نیست!

این قانون در عمل نه تنها اجرایی نشده است؛ بلکه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی نیز روز به روز افزایش یافت به طوری که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. در میان اپراتور ها همراه اول، در ارسال پیامک های تبلیغاتی پیشتاز است و گویا قرار است بر طبق شعار مشهورش، هیچ کس را برای لحظه ای تنها نگذارد!

نکته قابل توجه در ارسال این پیامک‌ها ساعت و زمان است به طوری که در طول 24 ساعت شبانه روز پیامک‌ها از سوی شرکت‌ها ارسال می‌شود و مسئولین آنان حتی به زمان استراحت مشترکان توجه ندارد و به حقوق افراد احترام نمی‌گذارند. ارسال پیامک تبلیغاتی در ساعات پایانی شبانه روز برای مشترکان ناخوشایند است اما این روند همچنان ادامه دارد.

با وجود اینکه راه های خلاصی از پیامک های مزاحم تبلیغاتی از سوی همراه اول، ایرانسل و دیگر شرکت ها اعلام شده اما درصد کمی از مشترکان از دریافت پیامک تبلیغاتی انصراف دادند لذا چنین امری نشان دهنده ضعف در اطلاع رسانی مناسب است

هم چنین با توجه به آمار، روزانه میلیون ها پیامک تبلیغاتی برای مشترکان بدون اجازه گرفتن از آنها ارسال می شود. در این میان اینکه چگونه شرکت ها به شماره تلفن همراه شهروندان دست پیدا کرده اند و مخابرات چه میزان از این ماجرا درآمد کسب می کند سوالی است که مسئولان مخابرات باید پاسخگوی آن باشد.

دردسرهای غیر فعال سازی!

این انتظار طبیعی است كه ابتدا سرویس های پیامكی معرفی شوند و سپس مشتركان در صورت تمایل نوع خدمت را تعیین و سفارش دهند. اما در بسیاری از تبلیغات، ابتدا سرویسی به مخاطب تحمیل می شود و سپس از مشترك برای نخواستن آن جواب می خواهند. به این معنا که سرویسی به اجبار تحمیل شده و باید دردسر غیر فعال سازی آن را نیز بپذیریم! اگر هم به هر دلیل نتوان سرویس تحمیلی را غیر فعال كرد ناخواسته بابت انبوه پیامك های دریافتی باید از جیب مشتركان هزینه كسر شود!

از سوی دیگر با وجود اینکه راه های خلاصی از پیامک های مزاحم تبلیغاتی از سوی همراه اول، ایرانسل و دیگر شرکت ها اعلام شده اما درصد کمی از مشترکان از دریافت پیامک تبلیغاتی انصراف دادند لذا چنین امری نشان دهنده ضعف در اطلاع رسانی مناسب است.

نکته دیگری باید به آن توجه شود این است زمانی که مشترک همراه اول عدد یک را به منظور انصراف از دریافت پیام های تبلیغاتی به شماره 8999 ارسال می کند تمام پیامک ها به جز شماره هایی که با عدد 2 آغاز می شود جزو پیامک تبلیغاتی محسوب و بلوکه می شود، این در حالی است که برخی از ارگان ها و ادارات و حتی بانک ها، پیامکی به مشترک مورد نظر خود ارسال می کنند که با چنین اقدام مخابرات، آن پیامک، تبلیغاتی محسوب می شود و از ارسال آن جلوگیری می شود، یعنی در چنین اقدامی، تر و خشک با هم می سوزد!

انبوه پیامک های تبلیغاتی

وعده ای برای ساماندهی

چندی پیش کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی آیین نامه ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های خدمات ارزش افزوده را تصویب کرد.

در این آیین نامه چگونگی نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های خدمات ارزش افزوده و ضوابط فعالیت اپراتورها و زیر مجموعه‌های آن تعیین شده است.

این آیین‌نامه براساس مشکلات مطرح شده در ارسال و دریافت این پیامک‌ها اعم از محتوای آنها، نامشخص بودن مرجع ارسال و نقش اپراتورها در ارسال و دریافت پیامک‌ها، به تصویب رسیده است.

هم چنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موظف شده است تا کارگروهی برای نظارت بر ارسال و تبادل پیامک های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های ارزش افزوده با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، دادستان کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل دهد.

با این همه افزایش روزافزون تعداد این پیامک ها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانه روز و حتی نیمه های شب، هم چنان مورد انتقاد بسیاری از مشترکان است و این سوال وجود دارد که آیا این آیین نامه اجرایی می شود و یا هم چون قانون مصوب سال 1390، نادیده گرفته خواهد شد؟!

فرآوری: زهرا مجدی زاده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایلنا/‌ همشهری آنلاین/ خراسان نیوز/ خبرگزاری میزان

مطالب مرتبط:

تبلیغات از طریق پیامک