تبیان، دستیار زندگی
پنجمین همایش بین المللی باران غدیر 15 مهرماه با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری، دبیر هنری این همایش، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجت الاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مهمانان خارجی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران غدیر

پنجمین همایش بین‌المللی باران غدیر 15 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دبیر هنری این همایش، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مهمانان خارجی در تالار سوره حوزه هنری آغاز شد.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
پنجمین همایش بین‌المللی باران غدیر

در ابتدا حجت الاسلام محمدرضا زائری دبیر علمی این همایش در سخنانی اظهار داشت: حادثه غدیر از این منظر برای ما اهمیت بسزایی دارد که پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند این رویداد نسل به نسل منتقل شود و این اصرار به نقل سینه به سینه آن در تاریخ اسلام تکرار نشده است. از سوی دیگر رسول اکرم(ص) اصرار بر این نکته نیز داشته‌اند که از قالب هنر و ادبیات برای ماندگاری این واقعه استفاده شود و برای همین منظور بود که در روز غدیر به حسان بن ثابت دستور می‌دهند که شعری درباره این روز بگوید.

وی افزود: به طور معمول و به روایت تاریخ معمولا پادشاهان فاتح خواستند که به اطرافیان خود بگویند درباره این رویداد شعر بسرایند. غدیر از این منظر فتح الفتوح پیامبر اکرم بوده است. در طول تاریخ نیز بسیاری از شعرا بار امانت رساندن پیغام غدیر را بر دوش کشیدند اما پس از علامه امینی و کتاب الغدیر دیگر نشانی از این موضوع به چشم نیامد و همایش باران غدیر به همین خاطر سعی دارد تا به واکاوی آنچه در منقبت ولایت و حضرت علی(ع) پس از تالیف الغدیر گفته و سروده شده است بپردازد.

حجت‌الاسلام زائری با بیان این که درباره امام علی و ویژگی‌های شخصیتی ایشان آثار متعددی تالیف شده است گفت: از میان بسیاری از این نویسندگان ما افرادی مانند جرج جرداق را می‌شناسیم اما حقیقت این است که افراد بسیار زیادی هستند که در حوزه ادبیات میان‌دینی اثری تالیف یا ترجمه کرده‌اند و ناشناخته مانده‌اند.

وی ادامه داد: درباره امام علی (ع)، قرآن کریم، حادثه کربلا و ... نویسندگان بزرگی مانند پوشکین، ادیب روسی و نیز جاناتان سویفت، خالق کتاب گالیور آثاری را تالیف کرده‌اند. در دهه‌های اخیر نیز به‌ویژه در مناطق خاورمیانه و در کشورهایی مانند لبنان، اردن و فلسطین آثار زیادی درباره ائمه معصومین تالیف شده است.

دبیر هنری همایش بین‌المللی باران غدیر به 9 کتابی که سلیمان کتانی درباره ائمه اطهار تالیف کرده اشاره کرد و گفت: این شخصیت درباره پیامبر اکرم (ص) تا امام کاظم (ع) 9 کتاب را تالیف کرد و متاسفانه اجل به او مهلت تالیف کتاب‌های دیگر را در این زمینه نداد. همچنین امروزه شخصیت‌هایی مانند جرج جرداق را می‌شناسید که کتابی مانند «امام علی صدای عدالت انسانی» را تالیف کرده است.

ائری همچنین گفت: امروزه دانشمندان از جهانی شدن صحبت می‌کنند و این بدین معنی است که بشر به دنبال عدالت جهانی و در جست‌وجوی حکومت واحد جهانی است. باید تاکید کنم که امام علی(ع) می‌تواند ما را در کنار یکدیگر جمع کند.

وی در پایان یادآور شد: ما از غیر مسلمانان مختلف طی این سالها شنیده‌ایم که امام علی (ع) فقط متعلق به شما نیست، چنانچه شاعر هندی نام کتاب خودش را «پیامبر ما» گذاشته است و بنابراین نویسندگان زیادی بر تعلق پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) به همه بشریت تاکید دارند.

نهج البلاغه به تنهایی کافی است

در ادامه این مراسم محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری نیز در سخنانی اظهار داشت: ذکر و یاد کردن از نام امام علی(ع) بنا بر احادیث روایت شده عبادت است و هر کجا که نام وی باشد رحمت الهی نازل می‌شود. غدیر برای ما عید امامت و ولایت است و در یک معنای وسیعتر باید به آن عید همه بشریت گفت.

مومنی افزود: در قرآن کریم به دو شکل از امامت یاد شده است. یکی امامت انبیاء و اشخاصی که انسان‌ها را به سوی خیر و نور و خدا هدایت می‌کند و به امر خدا مردم را هدایت و آنها را به منزل مقصود می‌رساند و نوع دیگر هم امامتی است که مردم را به سوی شیطان و آتش می‌فرستد. حضرت امام علی(ع) در این میان نمونه اعلای امامتی است که مردم را به سوی نور و سعادت هدایت می‌کند. هر کسی اگر بخواهد به سعادت برسد باید امام علی(ع) را اسوه خود قرار دهد.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: امام علی(ع) از شاگردان پیامبر اعظم(ص) است و خود را یکی از بندگان وی برشمرده است. آن حضرت امام علی(ع) صفات ممتازی دارد که هر کس او را شناخته مجذوب او شده است و به همین خاطر می‌توان او را شخصیتی جهانی با اندیشه جهانی برشمرد.

مومنی همچنین گفت: حکومت امام علی(ع) حکومتی است که در آن اخلاق محوریت دارد و رسیدن به هدف با هر قیمتی میسر نمی‌شود. بعد از رسول اکرم(ص) هیچ کس مانند علی (ع) چنین سیره شفافی در زندگی نداشته است و اگر امروز درباره این سیره هیچ چیز جز نهج البلاغه در دسترس ما نبود باز هم این کتاب برای پی بردن به این موضوع برای ما کفایت می‌کرد.

رئیس حوزه هنری در پایان گفت: امروز همه روشنفکران وظیفه دارند تا با معرفی علی به عنوان نمونه اعلی و والا به مطالبه‌گری سیره او از دیگران بپردازند. دنیای امروز ما بیش از هر زمان دیگری از جهل و نفاق رنج می‌برد و این دو مساله موضوعاتی هستند که امام بیش از هر چیز با آنها مبارزه کرده است.

نهج‌البلاغه به معنای راه بلاغت است و در واقع این کتاب راهی است که براساس آن علما و بزرگان می‌توانند حرکت کنند.

نهج‌البلاغه؛ راه علما و بزرگان

حجت‌الاسلام محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی با بیان این که عید غدیر اتمام نعمت الهی است گفت: زمانی که آیه شریفه قرآن در روز غدیر نازل شد پیامبر تکبیر گفتند و فرمودند که نبوت تمام شده است. امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: در روز غدیر خداوند شخصی را با تمام ویژگی‌ها به ولایت منصوب کرد.

وی در ادامه پیشنهادهایی را به شرکت‌کنندگان در همایش باران غدیر داد و گفت: شعرا، ادبا و هنرمندان می‌توانند‌‌ آنچه را از زبان پیامبر (ص) درباره حضرت علی (ع) گفته شد محور قرار دهند، چرا که هیچ کس به اندازه پیامبر اکرم (ص) حضرت علی(ع) را نشناخته است و در احادیث متعددی پیامبر اکرم در عظمت و بزرگی امام علی (ع) تاکید کرده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به پیام مقام معظم رهبری به کاروان‌های حج اشاره کرد و گفت: پیام مقام معظم رهبری در چندین محور تنظیم شده بود که مهمترین محور آن اتحاد مسلمین بود.

وی ادامه داد: امروزه یکی از حربه‌های کارآمد علیه ادیان و مسلمین ایجاد تفرقه میان آنان است. از سوی دیگر استکبار به دنبال معرفی اسلام آمریکایی به جای اسلام ناب محمدی است، چرا که اسلام امریکایی اسلامی را معرفی می‌کند که علیه صهیونیست‌ها نباشد.

محمدی در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: مساله فلسطین یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه کرد ،چرا که فلسطین پاره تن اسلام است.

نهج‌البلاغه به معنای راه بلاغت است

در بخش دیگری از این مراسم جرج شکور، نویسنده لبنانی دو قصیده را درباره عید غدیر قرائت کرد و اسقف جرج صلیبا طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام علی (ع) گفت: حضرت علی(ع) دارای استعدادهای فراوانی است و هرکسی نمی‌تواند این صفات را در درون خود داشته باشد. امام علی (ع) یک سخنور، پیشوا و دایرة‌المعارفی از قوانین است و اگر از نظر سنی بیشتر از سه خلیفه دیگر بود قطعاً خلیفه اول مسلمانان می‌شد.

وی ادامه داد: خداوند حضرت علی (ع) را به صفات وافری آراسته کرده است و سخن او اثر فراوانی در دلهای مردم داشته است، به طوری که می‌توان نفوذ کلام ایشان را حتی در میان مسیحیان مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: همه نسل‌ها تحت تاثیر سخنوری‌های امام علی (ع) است و مواضع و بیانات ایشان به عنوان الگویی برای بشریت بوده است.

این نویسنده مسیحی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب نهج‌البلاغه گفت: سیدرضی آثار امام علی(ع) را تحت عنوان کتاب نهج‌البلاغه جمع‌آوری کرد و در این کتاب می‌توان رهنمون‌های ارزشمند این امام بزرگ را دید.

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه به معنای راه بلاغت است و در واقع این کتاب راهی است که براساس آن علما و بزرگان می‌توانند حرکت کنند.


منابع:
ایبنا
مهر

دعوت جرج جرداق به مطالعه نهج البلاغه

عدل امام علی از نگاه جرج جرداق

هرچه برای علی نوشته‌ام، کم نوشته‌ام