تبیان، دستیار زندگی
استافیلوکوکوس اورئوس می تواند سبب ایجاد جوش های چرکی شود و یک راه شناسایی آن ها کشت در محیط های کشت افتراقی است که دارای معرف های شیمیایی می باشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست نهمین
دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تهیه ی محیط کشت افتراقی استافیلوکوس اورئوس با استفاده ار معرف های گیاهی

نام ارایه دهندگان: نیوشا علمی فرد، پارمیس کمپانی

زمینه و نوع پروژه: زیست - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

در این پروژه با استفاده از معرف موجود در برخی گیاهان از جمله کلم بنفش، محیط کشتی ساخته می شود که برای شناسایی باکتری های تولید کننده ی اسید به کار می رود.

مهارت های آموزش داده شده:

- تهیه ی محیط کشت مغذی مایع و جامد

- آشنایی با انواع کشت (خطی و چمنی)

- آشنایی با رنگ آمیزی گرم

- کار با دستگاه های اتوکلاو ،انکوباتور، میکروسکوپ، سانتریفیوژ

- مهارت در انجام تست های کاتالاز، نووبیوسین و تست تولید اسید.

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره

استافیلوکوک ها باکترهایی هستند که به طور طبیعی بر روی پوست زندگی می کنند. گونه ای از آن ها به نام استافیلوکوکوس اورئوس می توانند سبب ایجاد جوش های چرکی شود و یک راه شناسایی آن ها کشت در محیط های کشت افتراقی است که دارای معرف های شیمیایی می باشند و موجب آلودگی اکوسیستم شده، هم چنین گران قیمت هستند.

در این پروژه ابتدا محیط کشت مغذی برای نمونه گیری از پوست در شرایط استریل فراهم می شود. پس از نمونه گیری رنگ آمیزی گرم، تست کاتالاز، تست نووبیوسین و تست تولید اسید در محیط کشت ساختگی شیر و فنل رد انجام می گیرد تا باکتری استافیلوکوکوس اورئوس شناسایی شود.

سپس معرف موجود در گیاه کلم بنفش در آب مقطر حل شده و با نسبت های معینی با پودر محیط کشت مایع به نام نوترینت براث مخلوط می شود. یک نمونه به عنوان شاهد در نظر گرفته می شود که فاقد معرف است. سپس باکتری ها در این محیط های ساختگی کشت داده شده و پس از 48 ساعت گرماگذاری T رشد آن ها و تغییر رنگ محیط بررسی می شود.

نام ایده: استفاده از گلیکوکالیکس باکتری در جذب فلزات سنگین

نام ارایه دهندگان: نگار تیموری، زهرا میراحمدی

زمینه و نوع پروژه: زیست - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

هدف: در این پروژه سعی شده از گلیکوکالیکس باکتری های استرپتوکوکوس موتانس در جذب فلزات سنگین و تصفیه ی پساب کارخانه ها استفاده شود.

مهارت های آموزش داده شده:

- تهیه و آماده سازی محیط های کشت مایع و جامد

- نمونه گیری از پلاک های دهانی در شرایت استریل

- کسب مهارت در انواع کشت چمنی و خطی

- رنگ آمیزی گرم و تست کاتالاز

- کار کردن با دستگاه های اتوکلاو، انکوباتور، سانتریفیوژ و ترازوی دیجیتال

فلزات سنگین موجود در پساب کارخانجات صنعتی وارد آب های سطحی شده و در بافت های موجودات دریازی رسوخ می کند. با مصرف آبزیان توسط انسان، پرندگان و گوشتخواران این فلزات وارد اکوسیستم شده و به ماکومولکول های زیستی ازجمله دی ان ای آسیب می زند.

در این پروژه ابتدا باکتری های تولید کننده ی گلیکوکالیکس شناسایی می شوند. ضخیم ترین نوع گلیکوکالیکس متعلق به یک باکتری دهانی به نام استرپتوکوک موتانس است. ابتدا محیط های کشت باکتری تهیه می شود و در شرایط استریل از باکتری های دهان نمونه برداری و به مدت 24 ساعت انکوبه می شود. سپس تست های شناسایی باکتری ها به منظور یافتن کلنی های باکتری مورد نظر صورت می گیرد از جمله رنگ آمیزی گرم و تست کاتالاز.

پس از شناسایی، باکتری ها به محیط کشت مایع منتقل می شوند جایی که می توانند گلیکوکالیکس بیشتری تولید کنند.

در مرحله ی بعد به منظور شبیه سازی آب های آلوده از یون های مس استفاده می شود. نمونه های کنترل مثبت به مدت زمان معینی در معرض باکتری قرار می گیرند سپس باکتری ها با سانتریفیوژ جدا شده و با افزودن رسوب دهنده ها میزان رسوب در نمونه های کنترل مثبت و شاهد مقایسه می شود.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده فیتوشیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده پزشکی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی