تبیان، دستیار زندگی
لطیفه ای در بین مردم مرسوم است که گفته می شود شخصی بعد از اینکه در رمی جمرات سنگ هایش تمام می شود شروع به فحش دادن به شیطان می کند. در حج امسال یک حاجی بعد از اینکه سنگ هایش تمام می شود با چوب به نماد شیطان حمله می کند!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتک خوردن شیطان توسط یک حاجی!

شیطان

لطیفه ای در بین مردم مرسوم است که گفته می شود شخصی بعد از اینکه در رمی جمرات سنگ هایش تمام می شود شروع به فحش دادن به شیطان می کند.


در حج امسال یک حاجی بعد از اینکه سنگ هایش تمام می شود با چوب به نماد شیطان حمله می کند!!

البته این حاجی 37 ساله که "حاج عبده"‌ نام دارد، در مورد علت این کار خود گفت: من خیلی از دست شیطان ناراحت و عصبانی بودم از همین رو خواستم او را با چوب بزنم اما نیروهای امنیتی جلوی مرا گرفتند و مرا از این کار منع کردند.

با شنیدن این خبر، یاد اعمال و رفتارهای روزانه مان افتادم و با خود گفتم: آیا به واقع در طول زندگیمان در تلاش هستیم تا در برابر خواسته های شیطان سنگی یا چوبی برداشته و در برابر او جبهه گرفته و او را از صمیم قلب بزنیم؟!!

رمى شیطان و شیطنت

تا به حال به معنای رمی فکر کرده ایم؟!

معناى سنگ زدن به جمره آن است كه من هر شیطان و شیطنتى را رمى كردم. حال آیا به نظر شما اگر انسانى خود جزء شیاطین انسى باشد، قدرت و لیاقت رمى کردن دارد؟

وقتى شیطان قرین (همنشین) كسى باشد، او نمى‌تواند قرین خود را رمى كند؛ «وَمَن یَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ»( زخرف: 36)، «وَمَن یَكُنِ الشَّیْطَانُ لَهُ قَرِینًا فَسَاء قِرِینًا»( نساء: 38)

كسى كه از یاد حق غافل است و نام حق و یاد حق را نمى‌شنود و نمى‌بیند، كیفرى را كه خداوند متعال به او مى‌دهد، آن است كه شیطان را قرین و مقارن او مى‌سازد و كسى كه شیطان قرین او باشد، به همسفر بدى مبتلا است و از آنجا كه شیطان  قرینش مى‌باشد، دیگر او را رمى نمى‌كند و چنین كسى در حقیقت اعمال منا را انجام نداده، به سرّ رمى جمرات نرسیده و حجّ او ناتمام است.(كتاب عرفان حج، ‌آیة الله جوادی آملی)

چقدر این رمی مهم و حیاتی است که با عدم انجام آن، حج انسان ناتمام خواهد شد.

ما که الان از رمی جمرات نمادین در سرزمین مکه جا مانده ایم، چقدر به فکر سنگ زدن و رمی کردن شیطان ها و شیطونک های ریز و درشتی که هر لحظه سایه شان بر زندگی ما مستدام است هستیم؟

و آیا شمایی که سعادت با شما یار بوده و توانستید از نزدیک به خانه خدا رفته و در اعمال رمی جمرات شرکت کنید، مراقب شیطان های زندگیتان هستید؟! خود را برای رمی این شیطان ها در زندگی آماده کرده اید؟!

كسى كه از یاد حق غافل است و نام حق و یاد حق را نمى‌شنود و نمى‌بیند، كیفرى را كه خداوند متعال به او مى‌دهد، آن است كه شیطان را قرین و مقارن او مى‌سازد و كسى كه شیطان قرین او باشد، به همسفر بدى مبتلا است و از آنجا كه شیطان قرینش مى‌باشد، دیگر او را رمى نمى‌كند و چنین كسى در حقیقت اعمال منا را انجام نداده، به سرّ رمى جمرات نرسیده و حجّ او ناتمام است

شیطونک هایی که ما با انتخاب آنها به عنوان همنشین و دوستان همیشگی، بدجوری خودمان را پابند آنها کرده ایم که گاه می توان گفت بدون حضور آنها به نظر نمی توان زندگی کرد.

می پرسید؟ کدام شیطونک ها؟!

شیطان دروغ که سایه اش خیلی وقته در بازار ها و کاسبی های ما پهن شده به طوری که وقتی به وجود آن معترض می شویم: در پاسخ می گویند: این که دیگه همه جایی شده، سخت نگیر. اگر دروغ نگیم که نمی تونیم کاسبی کنیم!!

شیطانک زنا که با سایه ی نحس و شومش عفاف و حیا را از زنان و مردانمان ربوده و به جای غیرت، بر تن مردان ما بی غیرتی را ملبس کرده است.

شیطانک ربا که شده نقل داد و ستد جامعه، تا یکی کم میاره راهی را جز ربا و رشوه نمی بینه و بدتر از آن اینکه شیطان ربا و رشوه با شیطان دیگری به نام توجیه، این عمل گناه و زشت را پنهان می کند و به آن تصویر حق به جانبی می دهد!

شیطانک غیبت که اصلاً محافل خانوادگی و دوستانه ی خیلی ها بدون حضور او صفایی نداره!

و....

بله اگر کمی با خودمون فکر کنیم و روی رفتارهای روزانه مان متمرکز شویم، خواهیم دید که در زندگی بسیاری از ما آدم ها شیطان ها و شیطونک های ریز و درشتی وجود دارند که اگر دست نجنبانیم و حواسمان نباشد تیشه بر زندگیمان خواهند زد و خسر دنیا و آخرت خواهیم شد.

پس تا دیر نشده فرصت را غنیمت شماریم ....

زهرا اجلال    

بخش قرآن تبیان


مطالب مرتبط:

بهترین راهکارها برای دور کردن شیطان

4گلوگاه‌ خطرناک برای سوء استفاده شیطان!!

بزرگ‌ترین وسوسه شیطان

5 چیزی که شیطان را دور می کند!

نکاتی در مورد اجنه و راندن آنها

به سخن آمده شیطان در قیامت

متن خداحافظی شیطان!

سخنرانی شیطان در پنج سکانس

آژیر خطر ابلیس

باران‌هایی که وسوسه شیطان را از قلب می‌شوید!

نقاط قوت و نقاط ضعف شیطان؛ راه مبارزه با شیطان

قلاب های شیطانی برای صید انسان

راه‌های نفوذ شیطان را ببندید

نسخه‌ای برای فرار از شیطان

شیطان به زنجیر کشیده می شود

اختلاف افکنی و تفرقه؛ ابزار کار شیطان!

چگونه در مقابل شیطان ایمن شویم؟

میل جنسی، برگ برنده شیطان

ترفندهای شیطانی درحوزه عمل اجتماعی

ابزارهای شیطان در جنگ نرم

شیطان در تعابیر قرآنی

راههای ولایت شیطان بر انسان

چگونه شیطان را کیش و مات کنیم؟

صوت مرتبط:

سزای عمل شیطان

فرودگاه شیطان کجاست؟ (1)

فرودگاه شیطان کجاست؟ (2)

فیلم مرتبط:

کمینگاه های شیطان

آیه های زندگی/ شراکت شیطان در زندگی