تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش پخش تراکت در یکی از محله های تهران توجه مان را جلب کرد. تراکتی که از آموزش موسیقی با ساز فلوت، آن هم به مناسبت ایام سوگواری محرم حکایت می کرد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اموزش موسیقی مخصوص محرم!

چندی پیش پخش تراکت در یکی از محله‌های تهران توجه‌مان را جلب کرد. تراکتی که از آموزش موسیقی با ساز فلوت، آن هم به‌مناسبت ایام سوگواری محرم حکایت می‌کرد!

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
اموزش مداحی

وارد بعضی از هیئت ها که می شوی یکی از چیز هایی که در مرتبه اول به چشم می آید باند های بزرگی است که در چند طرف فضا تعبیه شده و وقتی مداح اصلی هیئت شروع به شور خواندن می کند احساس می کنی که در و دیوار و پنجره هم با این صدای بسیار بلند و ریتم تند به حرکت و لرزه در می آیند چه برسد به افراد و اگر افراد اگاهی! که آهنگ های این طرفی و آن طرفی زیاد گوش می دهند دورو برت باشند خواهید دید که می گویند اِه! این آهنگ فلان خواننده معروف رپ است و آن…گاهی انسان در این بازار مداحی ها و هیئت های لوکس امروزی دلش لک می زند برای نوای ملکوتی مداحان قدیمی و مناجات های بی ریای شب های عملیات...

کیفیت یا جمعیت؟

با سخن گفتن با مسئولین بعضی هیئت های بزرگ می بینید که آمار های آنچنانی از شرکت کنندگان هیئتشان ارائه می دهند و می گویند که هدف ما جذب مخاطب جوان از اقشار مختلف است! در اینجا این سوال مطرح است که آیا در اسلام این کمیت است که در درجه اول اهمیت دارد یا کیفیت؟ مطمئنا نهایتا خواهید دانست که با توجه به روایات متعدد کیفیت اهمیت بیشتری دارد گرچه جذب افراد هم در درجه بعد مقصود می باشد.

حالا باید ببینیم که چه چیزی باعث شده است که امروز اغلب جلسات مدح و عزاداری اهل بیت(علیهم السلام) تبدیل به جلسات پر سروصدا،کم مایه با ریتم های تند و حرکات زننده شود و اینکه باید گفت اینگونه جلسات متاسفانه سنخیت چندانی با چشمه حیات بخش ذکر اهل بیت ندارند.

چندی پیش پخش تراکت در یکی از محله‌های تهران توجه‌مان را جلب کرد. تراکتی که از آموزش موسیقی با ساز فلوت، آن هم به‌مناسبت ایام سوگواری محرم حکایت می‌کرد!

مثل کم رنگ شدن ذکر و شعر و لحن ناب در هیئت های امروزی ،مثل کالای مفیدی است که طالب مخصوص به خود دارد و ما بیاییم غشهایی از جنس امروزی به آن اضافه کنیم که همه پسند شود! باید با خود بیندیشیم که آیا این کار درست است؟ آیا این خدمت به اهل بیت(ع)است؟

این همان موضوعی است که مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد امام خمینی(ره) در سال 89 بدان اشاره فرمودند و نکوهش کردند کسانی را که به خاطر خوش آمد افراد می آیند تغییراتی در دین میدهند و آن شکل ناب اسلام را ارائه نمی دهند؛

مصادیق منکرات در موسیقی مداحی ها

در مواردى در برخی مجالس دیده میشود از آهنگ‌هاى نامناسب استفاده مى‌شود. مثلاً فلان خواننده‌ى طاغوتى یا غیرطاغوتى شعر عشقىِ چرندى را با آهنگى خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و براى عشاق امام حسین، آیات والاى معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلى بد است. خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و این همه هنر وجود دارد. یقیناً در جمع علاقه‌مندان به این جریان کسانى هستند که مى‌توانند آهنگ‌هاى خوبِ مخصوص مداحى بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادى.

این را هم عرض بکنم که آهنگ شادى از آهنگ عزا جداست. الان معمول شده که براى روزهاى عید جلساتى تشکیل مى‌دهند. بنده مخالف این کار نیستم؛ بد هم نیست که دست مى‌زنند. البته اگر از رادیو بشنویم – که بنده خودم گاهى از رادیو شنیده‌ام – و شعر را درست گوش نکنیم، خیال مى‌کنیم دارند سینه مى‌زنند! هم لحن، سینه‌زنى است؛ هم آن دستى که مى‌زنند، مثل زدن روى سینه است. این چه شادى‌یى شد؟! اگر براى روزهاى شادى، آهنگ‌هاى مناسب – نه آهنگ‌هاى مبتذل، نه آهنگ‌هاى طاغوتى، نه آهنگ‌هاى حرام – و شیوه‌هاى خوب انتخاب کنند، موثرتر و بهتر است. این‌طور نباشد که چون به روضه‌خوانى عادت کرده‌ایم، روز شادى هم که مى‌خواهیم حرف بزنیم، لحنمان بشود لحن روضه‌خوانى. قدیم‌ها مى‌گفتند فلانى هرچه مى‌خواند، مثنوى درمى‌آید؛ هر آهنگى را که شروع کند، مثنوى مى‌شود! این‌طورى نباشد.متاسفانه این روزها در مجالس روضه مداحی ها حالت موسیقی به خود دارد و مجالس شادی حالت اندوه!و جالب تر اینکه مداحی ها اموزش هم داده میشود .

در این 10 جلسه، 10 آهنگ شاد و 10 آهنگ غمگین آموزش داده خواهد شد که همه‌ی این آهنگ‌ها کاربردی و در مجالس مختلف قابل استفاده هستند. در واقع، هدف ما این است که شما از این ساز به‌عنوان یک حرفه استفاده کنید. جلسه‌ی اول هم رایگان است

چندی پیش پخش تراکت در یکی از محله‌های تهران توجه‌مان را جلب کرد. تراکتی که از آموزش موسیقی با ساز فلوت، آن هم به‌مناسبت ایام سوگواری محرم حکایت می‌کرد!

«آموزش فلوت ایرانی در 10 جلسه به‌مناسبت ماه محرم» این جمله ما را بر آن داشت تا با آموزشگاه یادشده تماس بگیریم و بیشتر با روند آموزش موسیقی در 10 جلسه‌ای آشنا شویم.

وقتی با یکی از خانم‌های مسوول تماس تلفنی گرفتیم، این موضوع را تأیید کرد و در توضیحات بیشتر گفت: این کلاس‌ها به‌مدت 10 جلسه و با شهریه‌ی 300هزار تومان برگزار می‌شود و مدت هر جلسه یک ساعت خواهد بود. البته در صورتی که ساز نداشته باشید، 50هزار تومان بهای ساز و نرم‌افزار آموزشی است.

او درباره‌ی نحوه‌ی آموزش هم توضیح داد: در این 10 جلسه، 10 آهنگ شاد و 10 آهنگ غمگین آموزش داده خواهد شد که همه‌ی این آهنگ‌ها کاربردی و در مجالس مختلف قابل استفاده هستند. در واقع، هدف ما این است که شما از این ساز به‌عنوان یک حرفه استفاده کنید. جلسه‌ی اول هم رایگان است.

خانم مسوول همچنین افزود: از این آموزش‌ها قطعا می‌شود، در ایام محرم استفاده کرد. البته نت‌خوانی را هم باید یاد بگیرید.

مکالمه‌ی ما با خانم مسوول پس از گرفتن آدرس آموزشگاه تمام شد و ما را به این فکر انداخت که بعید نیست در آستانه‌ی ماه محرم، جوانان این هیجان یا دغدغه را داشته باشند که امسال برای برگزاری مراسم عزاداری، با چه ساز یا چه موسیقی جدیدی آشنا شوند.


منابع: تابناک / بوئین نیوز

شیشه های عاشورایی اخراج!

تخلیه هیجانی جوانان با حضور در هیات ها

اینجا ایران است؟!