تبیان، دستیار زندگی
سیر نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی، به جایی رسید که قیمت 1200 دلار در هر انس را هم شکست و در روز دوشنبه 6 اکتبر به 1.193.60 دلار رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلار کمر طلا را شکست!


سیر نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی، به جایی رسید که قیمت 1200 دلار در هر انس را هم شکست و در روز دوشنبه 6 اکتبر به 1.193.60 دلار رسید.
دلار و طلا

این افت چشمگیر قیمت طلا از دسامبر 2013 تاکنون بی سابقه بوده و آنچنان سرمایه گذاران را ناامید کرد که در روز سه شنبه فلز زرد شاهد افزایش دوباره قیمت بوده و توانست مجدداً خود را به قیمت 1200 دلار برساند. قیمت هر انس طلا در روز سه شنبه به 1206.04 دلار در هر انس رسید که در مقایسه با 5 روز گذشته 0.80%، در یک ماه گذشته 4.85%، سه ماه گذشته 8.39% و شش ماه گذشته 7.44% کاهش قیمت داشته است.

کارشناسان دلیل افت بالای طلا در روز دوشنبه را انتشار گزارش وضعیت بیکاری در آمریکا، افزایش میزان اشتغال متعاقب رشد اقتصادی در این کشور در ماه سپتامبر و افزایش ارزش دلار عنوان کرده اند. طبق گزارش جدید، میزان بیکاری در آمریکا با رقم 5.9% در پایین ترین سطح خود در طول 6 سال اخیر قرار دارد. ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر 284.000 عدد شغل ایجاد کرده است که این رقم در ماه اوت 180.000 عدد بوده است. ارقام مذکور پیش بینی های کارشناسان و اقتصاددانان- که میزان ایجاد اشتغال را 210.000 عدد برآورده کرده بودند- را نیز پشت سر گذاشت. کارشناسان آمریکایی تخمین زده بودند که نرخ بیکاری در آمریکا به رقم 6.1% برسد. نرخ بهره در آمریکا در راستای سیاستهای جدید، ممکن است با گزارش جدید زودتر از آنچه تصور میرفت، افزایش پیدا کند. این امر می‌تواند جایگاه دلار را تقویت و طلا را مجدداً ضعیف کند.

کریستوفر دمبیک، کارشناس ساکسوبانک در این باره می گوید: افزایش ارزش دلار متعاقب سیاستهای جدید پولی آمریکا از مهمترین دلایل افت بی سابقه ارزش طلاست.

کارشناسان پیش بینی می کنند که شکسته شدن قیمت 1200 می تواند روزهای بدتری را برای طلا رقم بزند و احتمال کاهش قیمت آن به کمتر از 1100 دلار در سه ماه پایانی سال جاری نیز وجود دارد.

گفتنی است در مقابل افزایش ارزش دلار، سایر فلزات نیز حال و روز بهتری از طلا ندارند. روز جمعه نقره به پایین ترین قیمت خود در طول 4 سال گذشته رسید.(16.72 دلار در هر انس) پلاتین نیز با قیمت 1.224.75 دلار در هر انس به پایین ترین سطح در طول 5 سال اخیر رسید. پالادیوم نیز که تا دو ماه گذشته از اقبال بالایی برخوردار بود با 758.40 دلار در هر انس، پایین سطح را تجربه کرد.

در حالیکه سرمایه گذاران منتظر اعلام برنامه حمایتی بانک مرکزی اروپا برای افزایش رشد اقتصادی بودند، دراگی همه امیدها را ناامید کرد. در واقع رییس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی جدید خود از هیچ برنامه جدیدی سخن به میان نیاورد و نرخ بهره بانکها نیز در همان وضعیت بدون تغییر باقی ماند

سخنرانی ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز عامل دیگری بود که از نگاه کارشناسان در افت قیمت طلا موثر بوده است. در حالیکه سرمایه گذاران منتظر اعلام برنامه حمایتی بانک مرکزی اروپا برای افزایش رشد اقتصادی بودند، دراگی همه امیدها را ناامید کرد. در واقع رییس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی جدید خود از هیچ برنامه جدیدی سخن به میان نیاورد و نرخ بهره بانکها نیز در همان وضعیت بدون تغییر باقی ماند. متعاقب سخنرانی ناامیدکننده آقای رییس شاخص بورس بازارهای اروپا یک روز پس از سخنرانی در وضعیت قرمز قرار گرفت. دراگی در راستای اعمال فشار و سیاستهای انقباضی کشورهای عضو منطقه یورو را به اعمال سیاستهای اصلاحاتی دعوت کرد و از آنها خواست که شتاب بیشتری به تغییرات ساختاری مدنظر بانک مرکزی اروپا بدهند. این در حالی بود که بسیاری از سرمایه گذاران منتظر بودند که دراگی از سیاستهای جدید انعطافی اروپا در راستای افزایش رشد اقتصادی سخن بگوید.

دلار

رشد 50برابری قیمت دلار طی سه دهه اخیر

تغییرات قیمتی دلار در پنج ماه ابتدایی امسال از بالاترین متوسط قیمت فروش این ارز در اردیبهشت ماه خبر می دهد.

آمار و ارقام بانک مرکزی از نرخ ارز در فروردین تا پایان مرداد ماه سال جاری نشان می دهد که متوسط قیمت دلار در این پنج ماه به 3188 تومان رسیده که مقایسه این نرخ با متوسط قیمت در همین مدت زمانی در سال گذشته بیانگر ریزش 200 تومانی قیمت است.

متوسط نرخ دلار در پنج ماه ابتدایی سال 1392 حدود 3412 تومان بود که با توجه به آرامش و ثبات نسبی که در طول یک سال گذشته در بازار آزاد ارز ایجاد شده اکنون و در پنج ماهه ابتدایی سال جاری به 3188 تومان رسیده است.اما در پنج ماه اول سال 1393 نوسان نرخ دلار به حدود 200 تومان هم رسیده به طوری که حداقل متوسط قیمت در فروردین 3099 تومان و حداکثر آن در اردیبهشت ماه حدود 3294 تومان بوده است.

براین اساس بزرگترین جهش میانگین نرخ دلار برای امسال در فاصله دو ماه ابتدایی رخ داده و در خرداد با کمی کاهش از 3294 تومان به 3258 تومان می رسد. این در حالی است که این نرخ در ادامه نیز با کاهش همراه بوده و به 3141 تومان در تیرماه و 3130 تومان در مرداد ماه رسیده است.

بنابراین گزارش در مجموع از سال 1364 تا پایان مردادماه 1393 نرخ دلار از 61 تومان به 3130 تومان افزایش یافته که بیانگر رشد بیش از 50 برابری است.همچنین متوسط نرخ ارز در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ یورو از 4485 به 4361 تومان کاهش و پوند از 5235 به 5359 تومان افزایش یافته است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا، مهر، خبرآنلاین

مطالب مرتبط:

چرا دلار و سکه بالا می روند؟

امسال؛چند میلیارد دلار بنزین دود شد؟

شوک ارزی؛تداوم سقوط دلار