![عکس نویسنده](https://src.tebyan.net/proj/art/img/viewarticle/profileImg.png)
برندگان نخستین مسابقه داستان نویسی تبیان
خسته نباشید! همین که تصمیم گرفتید بنویسید یعنی برنده اید. ابتدا چند نکته کلی درباره قصه های تان بیان می کنیم و در ادامه ضمن معرفی برندگان سوژه بعد را می خوانید.
![داستان نویسی](https://img.tebyan.net/big/1393/07/591889119611616520154116186761364419750123.jpg)
نگاهی به قصه های شما
در شماره قبل فقط ادامه داستانها را ننوشتید بلکه موضوع داستانها را آن طور که میخواستید پرورش دادید . یافتن سوژه ی مجزا ومنحصر به فرد نیز از همین قاعده پیروی می کند.
در شماره ی پیشین کارگاه داستان نویسی آغاز داستانی به مشارکت گذاشته شد که به خوبی از آن استقبال شد. دلیل آن را هم در دو نکته می توان جست و جو کرد اول این که دنیای ذهنی راوی حس همزادپنداری ایجاب می کند و مخاطبی که قصد نوشتن ادامه ی داستان را دارد می تواند علاوه بر خلق یک حادثه به واکاوی درونی روای-قهرمان داستان نیز بپردازد . دوم این که وهم و تعلیق داستان بسیار مشخص و کاربردی است . غرض از کاربردی بودن حس تعقیبی است که می شود برای هر خواننده یا مخاطب موجب شد .
در اکثر داستان ها یی که مخاطبان تبیانی سامان داده اند ، گزاره ی واقعیت نگاری لمس می شود و این نکته برای یک نویسنده می تواند اسباب مناسبی برای ادامه ی مسیر باشد . واقعیت نگاری شامل دو بخش می شود اول حوادثی که برای خواننده مابه ازا بیرونی و اجتماعی داشته باشد و دوم این که پایان بندی داستان را منطقی جلوه دهد . از این باب اکثریت قریب به اتفاق داستان ها مشمول حس صادقانه ی نویسنده اش است .
برای درس های نخستین یک کارگاه داستان نویسی به میان آوردن زبان نویسنده نمی تواند مناسب باشد . در آغاز نوشتن نباید هنرآموز داستان نویسی را درگیر سبک های ادبی کرد. پس شما هم در فکر رسیدن به زبان و سبک منحصر به فرد خود نباشید . به مرور به زبان و ادبیات شخصی تان خواهید رسید . آن چه در آغاز کار برای شما مهم خواهد بود ،از کار در آوردن داستان و اتفاق است . حتی به شخصیت پردازی هم خیلی فکر نکنید . اهمیت کار شما در این است که بتوانید حادثه ای را درست روایت کنید و روند داستانی را در آن به مخاطبتان منتقل کنید . هر چند که برای شخصیت پردازی درست نیز راه حل ساده ای وجود دارد .
پیشنهاد اول
برای شخصیت پردازی آدمی های داستانتان به سراغ خلق یک موجود ندیده و نشنیده نروید . از میان افرادی که می شناسید یک نفر را انتخاب کنید و دقیقا همان شخص را در موقعیت اتفاق داستانتان قرار دهید . بگذارید که خود قهرمان یا ضدقهرمان داستان در مورد ادامه ی کارهایش تصمیم بگیرد . عقاید و یا علاقه های شخصی یتان را به افراد داستان تحمیل نکنید . در نظر بگیرید که واقعا چنین آدمی در شرایطی که شما رقم می زنید چه می کند . آن وقت پیش از استقبال خوانندگان خودتان از نوشتن داستان جا می خورید و لذت می برید .
پیشنهاد دوم
از شخصیت هایی استفاده کنید که برای مخاطب داستان جنبه های اجتماعی بیشتری داشته باشد . به سراغ دنیای درونی قهرمانتان نروید . تلاش کنید که اعمال آدمی داستان روایت شود و نه عقایدش .
برندگان
با احترام به همه نوشته ها این سه داستان به عنوان برترین قصه های شماره یک انتخاب و معرفی می شوند:
1-26 - الهام ذبیحی
1-6 - razorkhafan
1-18