تبیان، دستیار زندگی
گروه سینمایی «هنر و تجربه» از روز شنبه 12 مهر کار خود را در تهران و مشهد آغاز کرده و فروش قابل قبول تعدادی از فیلم ها و رضایت مخاطبان این نوید را می دهد که سینماداران به مرور ترس از اکران فیلم های مخاطب خاص را کنار بگذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرور فیلم های هنر و تجربه


گروه سینمایی «هنر و تجربه» از روز شنبه 12 مهر کار خود را در تهران و مشهد آغاز کرده و فروش قابل قبول تعدادی از فیلم‌ها و رضایت مخاطبان این نوید را می‌دهد که سینماداران به مرور ترس از اکران فیلم‌های مخاطب خاص را کنار بگذارند.

مرور فیلم های هنر و تجربه

امیرحسین علم‌الهدی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» که از روز شنبه اکران‌های این گروه برای نخستین‌بار آغاز شده است  گفت: خوشبختانه از فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری استقبال خوبی صورت گرفته است و شاید بخشی از این موضوع به دلیل دریافت جایزه‌های متعدد فیلم باشد. البته من مطمئن هستم همه فیلم‌هایی که در این گروه اکران شده و می‌شوند به مرور تماشاگران خود را خواهند یافت.

وی ادامه داد: این آرزوی قلبی همه اهالی سینمای ایران است که فیلم‌های «هنر و تجربه» بیننده زیادی داشته باشند و اینکه این فیلم ها در مرحله نمایش موفق باشند.

مدیر اجرایی گروه سینمایی «هنر و تجربه» درباره دیگر فیلم های نمایش داده شده در این گروه عنوان کرد: نمایش این فیلم‌ها به تازگی آغاز شده است و شاید برای ارزیابی هنوز زود باشد. باقی این فیلم‌ها برای ارزیابی نیاز به زمان دارند. با این حال فیلم های خوبی در این گروه وجود دارند که نیاز به اطلاع رسانی دارند. این فیلم‌ها هم مخاطب خود را پیدا می‌کنند و علاقمندان می‌توانند فیلم‌های مورد علاقه خود را در حوزه سینمای ایران و جهان شاهد باشند.

علم الهدی اضافه کرد: «ماهی و گربه» به دلیل جوایز متعددش توانسته زودتر خود را در میان قشر علاقمند به سینما مطرح کند اما اطمینان دارم که سایر فیلم‌‌ها چه سینمایی و چه مستند و آثار تاریخی و کوتاه هم علاقمندان خود را دارند و تنها باید درباره آنها هم اطلاع رسانی صورت بگیرد. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این نوع سینما به مرور مخاطب خود را پیدا می‌کند و ما در آینده به اهداف خود خواهیم رسید.

وی در پایان به جدول فیلم ها که در سایت «هنر و تجربه» قرار داده شده اشاره کرد. جدول هر یک از فیلم‌ها را می‌توانید از اینجا  دریافت کنید.

عناوین فیلم‌های اکران شده «هنر و تجربه»

فیلم‌های «هنر و تجربه» در چهار سالن سینمایی پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی کوروش، خانه هنرمندان ایران و موزه سینما در تهران و یک پردیس سینمایی هویزه در مشهد نمایش داده می‌شوند.

آثاری که در گام اول در این گروه به نمایش درآمدند شامل پنج فیلم داستانی «از تهران تا بهشت»، «بیداری برای سه روز»، «ماهی و گربه» و «یک شب» و همچنین مستند روز «شش قرن و شش سال» هستند که همه آنها در چهار سالن سینمایی تهران و یک سالن در مشهد نمایش داده شده اند.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» اضافه کرد: سینمای هنر و تجربه نیازمند فرصت است تا بتواند خود را به مخاطبی که خوراکش در سال های اخیر فیلم های دم دستی و ستاره محور بوده است، بشناساند. البته این هم گناه مخاطب نیست زیرا اوقات فراغت در ایران زیاد است و وسایل استفاده از این وقت محدود، مخاطب هم ترجیح می دهد فیلمی ببینید که وقتش در آن به راحتی صرف شود و شاید لبخندی روی لبش بیاید. این مخاطب نمی داند و آموزش ندیده است که سینما می تواند مهد تفکر باشد.

همچنین فیلم «تابور» از اول آبان روی پرده می رود.

فیلم های کلاسیک ایرانی شامل دو گروه هستند: مستندهای کلاسیک شامل «اون شب که بارون اومد»، «ندامتگاه» و «تهران پایتخت ایران است» و هنر و تجربه ایرانی کلاسیک شامل «یک اتفاق ساده»

فیلم‌های کوتاه اکران شده نیز شامل سه فیلم با نام‌های «از طرف آنها»، «چند کیلومتر دورتر»، «سوزن» و «ماه عسل» می‌شوند و پنج فیلم «خانه مادری‌ام مرداب»، «دایره»، «بیگانه و بوی»، «دو خواهر» و «سینما سگ» در بخش فیلم کوتاه کلاسیک نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های کلاسیک خارجی نیز با دو محور اکران می‌شوند: فیلم‌های هنر و تجربه خارجی کلاسیک با نام‌های «مردی با دوربین فیلمبرداری»، «شعر سینما» و «دشت بژین» و فیلم هنر و تجربه روز خارجی با عنوان «سزار باید بمیرد»

مرور فیلم های هنر و تجربه

سینمای هنر و تجربه نیازمند فرصت است

و اما همایون اسعدیان کارگردان سینمای ایران درباره آغاز اکران فیلم ها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» و میزان موفقیت آن ابراز امیدواری کرد و گفت: شرایط و حضور افرادی که دلسوز این سینما هستند، در پشت طرح ارائه شده این امکان را به ما می دهد که نسبت به وفوق این طرح امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: این طرحی است که شاید بتواند برای مخاطبان جا بیندازد که سینما می تواند مقوله‌ای جدی باشد و به افراد درباره فرهنگ و زندگی آنها آموزش بدهد. اگر نگاهمان به سینما چیزی فراتر از فروش و تجارت باشد شاید بتوانیم هنر هفتم را در ایران از ورطه سقوط نجات بدهیم.

کارگردان «طلا و مس» درباره روش‌هایی که می‌تواند به موفقیت این طرح کمک کند اشاره و بیان کرد: به نظرم فرصت دادن به این فیلم ها برای شناخته‌شدنشان کمک بزرگی به سینمای هنر و تجربه خواهد بود. ما باید بتوانیم زمانی را اختصاص دهیم تا این فیلم ها در سینماها دیده شوند و مخاطب بفهمد در کنار دیدن فیلم های کمدی، بدون پفک خوردن و با تفکر به دیدن فیلمی برود که تنها تامل می خواهد.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» اضافه کرد: سینمای هنر و تجربه نیازمند فرصت است تا بتواند خود را به مخاطبی که خوراکش در سال های اخیر فیلم های دم دستی و ستاره محور بوده است، بشناساند. البته این هم گناه مخاطب نیست زیرا اوقات فراغت در ایران زیاد است و وسایل استفاده از این وقت محدود، مخاطب هم ترجیح می دهد فیلمی ببینید که وقتش در آن به راحتی صرف شود و شاید لبخندی روی لبش بیاید. این مخاطب نمی داند و آموزش ندیده است که سینما می تواند مهد تفکر باشد.

رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در پایان یادآوری کرد: نباید انکار کرد که شرایط دشواری را در پیش داریم. سینماداران به علت رکود سینما از اکران فیلم های مخاطب خاص وحشت دارند، آنها باید مطمئن باشند که این جان نیمه از سینماها گرفته نمی شود و با اکران این ژانر حداقل کف فروش آنها تضمین خواهد شد. این راه می تواند به موفقیت طرح سینمای «هنر و تجربه» کمک کند. هرچند ما باید منتظر باشیم و این طرح را نظاره کنیم و شاید هنوز برای قضاوت زود باشد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع:مهر