تبیان، دستیار زندگی
هفته هنر معاصر آسیا (ACAW) که در نیویورک برگزار می شود در این دوره معرفی فرح اصولی از نقاشان مطرح ایران را در قالب یک نمایش انفرادی در دستور کار خود قرار داده است که از امروز ۹ اکتبر (۱۷ مهر) در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار فرح اصولی در هفته هنر معاصر آسیا

هفته هنر معاصر آسیا (ACAW) که در نیویورک برگزار می‌شود در این دوره معرفی فرح اصولی از نقاشان مطرح ایران را در قالب یک نمایش انفرادی در دستور کار خود قرار داده است که از امروز 9 اکتبر (17 مهر) در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

بخش هنری تبیان
فرح اصولی

هفتهء هنر معاصر آسیا (ACAW) ‌ فعالیتی پویا برای گردهم آوردن موسسات هنری، موزه‌ها و گالری‌های مطرح در نیویورک و موسسات هنری مستقر در آسیا جهت نشان دادن بزرگ‌ترین ویترین از نمایشگاه‌های مدرن، پروژه‌های نوآورانه، گفتگو‌های برانگیزاننده حول موضوعات روز و فرصت‌های ایجاد شبکه‌های جدید ارتباطی میان هنرمندان و مراکز هنری جهان محسوب می‌شود. ACAW حاصل ابتکار (Asian Contemporary Art Consortium (ACAC و Asia Society Museum است.

دلایل انتخاب این هنرمند برای معرفی در بخش ویژه هفته هنر معاصر آسیا از سوی برگزار کنندگان این رویداد چنین عنوان شده است: "فرح اصولی از اولین هنرمندانی است که نقاشی‌های مینیاتور را برای بیان هنری مستحکم، شخصی و معاصر در نشان دادن زندگی زنان بکار برده است. سبک هنری اصولی در طول سه دهه پس از انقلاب سال 1357 رشد یافته است. او به دنبال یافتن فرم معناداری برای ابراز افکار و عقاید، این فرم را در سنت غنی و زیبایی لطیف موجود در نقاشی‌ها، معماری و هنرهای زینتی ایران پیدا کرده است. شکل بدون احساس صورت ‌های مینیاتوری او برای تم جهانی شخصیت‌های اصلی مرد و زن مورد نظر وی مناسب به نظر می‌رسد. آثار این هنرمند تحت تاثیر تجربیات گسترده پیشین و مشارکت پرشور وی در زمینه‌های نقاشی، عکاسی، فیلم، انیمیشن، گرافیک، ادبیات و تئا‌تر قرار دارد."

نمایشگاه Wounded Virtue (عفت زخم خورده)

گالری شیرین نیویورک، نمایشگاه انفرادی آثار فرح اصولی را با نام «Wounded Virtue» برگزار می‌کند. برپایی این نمایشگاه از 9 اکتبر تا 2 نوامبر 2014 ادامه دارد. در راستای تمرکز گالری بر نظرگاه‌های نامکشوف در جنبش‌های هنری مدرن و معاصر، از ایران و مناطق محدودهء آن، «Wounded Virtue» نمایانگر همکاری‌ای است که گالری شیرینِ نیویورک در این روز‌ها با فرح اصولی دارد.

از نگاه هنرمند

فرح اصولی: "شعر، که در فرهنگ پارسی بر تخت سلطنت نشسته است، از زمان نوجوانی در زندگی من یک ضرورت بوده ست. در تمام نقاشی‌های «Wounded Virtue» نقل قول‌هایی از شعرهای معاصر ایران، از شاعرانی چون احمد شاملو و فروغ فرخزاد وجود دارد؛ حتی در کمپوزیسیون‌هایی که یادآور نقاشی‌های معروف فریدا کالو، فرانچسکو گویا، پی‌تر پل روبنس، فرا آنجلیکو، برنینی، رضا عباسی، ژان لئون ژروم، و لئوناردو داوینچی هستند. اشعار دست نویس به ترکیب بصری ریتم و معنایی سمبولیک می‌بخشد که من آن را به همراه حاشیه‌های کار شده و در سبک مینیاتور پارسی صفوی ارائه کردم.

دیالکتیک موجود در «Wounded Virtue» حاوی هنر شرقی و غربی و ارجاعات معاصر و کهن است تا احوالات زن را در سرزمین‌های دچار تضاد نشان دهد.

مضمون کلی در آثار این نمایشگاه مبتنی براین تفکر است که ظواهر می‌توانند فریبنده باشند و و حقیقت پنهان را طور دیگری جلوه دهند، چنانکه در رسانه‌های سانسور شده و خبرگزاری‌ها می‌بینیم. اصرار شدید من بر ظرافت و زیبایی به خاطر جلب توجه مخاطب به عنوان شاهد رویدادهای نگران کننده‌ای است که در حال وقوعند یا پیش‌تر اتفاق افتاده‌اند. تضاد بین آرامش و زیبایی سطحی و خشونت پنهان نیز در مینیاتورهای سنتی وجود دارد، اما مینیاتور‌ها در Wounded Virtue منعکس کنندهء ستیزه و نزاعی هستند که من در میان نمود و واقعیت و در کشور، منطقه و جهانی که در آن زندگی می‌کنم احساس می‌کنم. تصاویر اینترنتی و ماهواره ما را بلافاصله با چیزهای بسیاری در جهان مرتبط می‌کنند. فرقی نمی‌کند که کجای جغرافیای این جهان زندگی می‌کنیم. خبر‌ها و تصاویر زود می‌رسند. ما به طور زنده شاهد اتفاقات غم انگیز در تلویزیون یا اینترنت هستیم. من به عنوان یک شاهد در ذهن خود گفتگویی داشتم که در آن بنوبت هم قاضی و هم متهم و هم شاهد و موکل بودم. این تصاویر با من می‌ماند و تبدیل به منشأیی برای فشار و اضطراب می‌شود. من این تصاویر را از فیلترهای شخصی خود عبور می‌دهم و در ‌‌نهایت در قالب اثر خود بیرون می‌دهم.

سبک من طی سه دهه در حالی که در جستجوی بیان شخصی اصیل خود بودم به تکامل رسید. من با سبک فیگوراتیو، تزئینی و روایی مینیاتور پارسی با ظرفیت بیانی و سنت غنی در لطافت و زیبایی‌اش تجهیز شدم. علاوه بر این، ظاهر بی‌تحرک پیکره‌های مینیاتور را برای شخصیت‌های زن و مرد کار‌هایم که در مضامین کلی دخیل هستند مناسب یافتم. به خاطر بعضی مفاهیم که مورد علاقه‌ام بود، در Wounded Virtue از شمایل‌هایی که از بین هنرمندان معروف انتخاب کرده بودم استفاده کردم و بعد ایده‌ها و سبک نقاشی خودم را به آن اضافه کردم. همچنین هر سه مشخصهء سنتی نقاشی مینیاتور ایرانی، یعنی خوشنویسی، تذهیب (هنرهای تزئینی و تصویرسازی کتاب) و نقاشی را مورد استفاده قرار دادم. با این حال، در Wounded Virtue، خصیصه‌های تازه‎ای به آن‌ها اضافه شده است، خصیصه‌هایی مثل شعر معاصر پارسی، طراحی‌های تذهیبی و مضامین جدید نقاشی. "

آثار این هنرمند به طور گسترده اخیراً در موزه‌های مختلفی گردآوری شده است:

• موزه هنر متروپولیتن – نیویورک - ایالات متحده

• بنیاد هنر دِوی - دهلی نو – هند

• بانک پاسارگاد – تهران - ایران

• موزهء دینی امام علی-تهران- ایران

• موزهء هنرهای معاصر تهران- ایران

• موزهء تروپن- آمستردام- هلند

• موزهء لودوینگ- کولبنز-آلمان

• موزهء قرآن-تهران-ایران

اصولی در 1953 در زنجان به دنیا آمد، در سال 1971 از هنرستان هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد و مدرک کار‌شناسی خود را در سال 1977 از دانشکدهء هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخذ کرد. بعد از 1979 اصولی بر آن شد تا پیش قدم شود و از میان ژانرهای بسیار و متفاوتی که به عنوان یک نقاش در مدرسهء هنر فرا گرفته بود، نقاشی مینیاتور را احیا کند. او همچنین نمایشگاه‌هایی در سطح بین المللی در خاور نزدیک، اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی و آسیا برپا کرده است.


منبع:
هنرآنلاین