تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای داستانی با عناوین: «بُزهایی از بلور» ، «لیتیوم کربنات» ،«بیست و سه»، «حالم خوب نیست» و «گاهی آدم ها دوبار به دنیا می آیند».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستانهایی با فضای طلبگی

معرفی کتابهای داستانی با عناوین: «بُزهایی از بلور»‌، «لیتیوم کربنات» ،«بیست و سه»، «حالم خوب نیست» و «گاهی آدم ها دوبار به دنیا می آیند».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
«بُزهایی از بلور»‌، «لیتیوم کربنات» ،«بیست و سه»، «حالم خوب نیست» و «گاهی آدم ها دوبار به دنیا می آیند».

«بُزهایی از بلور»‌

مجموعه‌داستان «بُزهایی از بلور» نوشته علی چنگیزی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه جهان تازه داستان به چاپ رسیده است. رمان «پرسه زیر درختان تاغ»، مجموعه‌داستان «کاج‌های مورب» و رمان «پنجاه درجه بالای صفر» کتاب‌هایی هستند که پیش‌تر از چنگیزی به چاپ رسیده‌اند.

داستان‌های «بُزهایی از بلور» درباره تنهایی و خشونت انسان‌های امروزی هستند. شخصیت‌هایی که نویسنده در این داستان‌ها به سراغ آن‌ها رفته، افرادی هستند که جامعه آن‌ها را طرد کرده یا به عبارتی آن‌ها را پس زده است اما قرار نیست همیشه در حاشیه بمانند.

این کتاب 3 داستان با نام‌های «خرس»، «صلات ظهر» و «بزهایی از بلور» را شامل می‌شود که هر 3 داستان در فضای بیابان و کویر جریان دارند.

این کتاب با 98 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 6 هزار تومان منتشر شده است.

«لیتیوم کربنات»

مجموعه‌داستان «لیتیوم کربنات» نوشته بهاره ارشد ریاحی توسط انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب 12 داستان کوتاه را با این عناوین شامل می‌شود: «قبر»، «لیوان یکبار مصرف نیمه‌پر»، «قتل در یک شب برفی»، «گفتین چند سالتونه؟»، «پل معلّق»، «سردرد، زیر چراغ‌های روشن شب»، «شب، افتاده در آب دیگر نفس نمی‌کشد»، «انگار دو رج ـ کاموای خونی»، «قرص خواب»، «مروارید کبود»، «خاک، زیر ناخن» و «من، تنها مادری هستم که لبخند نمی‌دانم»

بهاره ارشد ریاحی نویسنده این کتاب، فعالیت ادبی خود را با هسته داستان در انجمن ادبی دانشگاه شیراز آغاز کرده و داستان‌های کوتاه مختلفی از او در مجلات ادبی به چاپ رسیده است. برنده شدن در چندین جایزه ادبی و داوری برخی از جوایز از دیگر موارد مطرح شده در کارنامه این داستان‌نویس است.

«لیتیوم کربنات» اولین اثر مستقل ارشد ریاحی است که چندی پیش در یک مراسم، رونمایی شد.

این کتاب با 96 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 6 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

«بیست و سه»

تازه‌ترین مجموعه داستان آرش سالاری با عنوان «بیست و سه» از سوی نشر آرما منتشر شد.

دومین مجموعه داستان آرش سالاری با عنوان «بیست و سه» از سوی موسسه نشر آرما منتشر شد. این کتاب، مجموعه 11 داستان کوتاه است با عناوین پسرخاله‌ها، شش و سی دقیقه عصر، برادرها، مصطفی، بدو.بدو، گفتگو، قطع و وصل، آن روز که ما تنها بودیم بد می‌وزید باد باد، مرگ بانو، خیلی فوری و مهم درخواستی از سوی یک شاهزاده لطفا حتما بخوانید و قصه آرمان.

«بُزهایی از بلور»‌، «لیتیوم کربنات» ،«بیست و سه»، «حالم خوب نیست» و «گاهی آدم ها دوبار به دنیا می آیند».

نکته قابل توجه در داستان‌های مجموعه اخیر این است که در فضای طلبگی می‌گذرند و حضور چند شخصیت طلبه در بیشتر داستان‌های این مجموعه فضایی بکر به آنها بخشیده است. فضای داستانی تجربه نشده برای مخاطبان در داستان‌های این مجموعه به ویژه با طرح موضوعاتی چون تشییع جنازه همسر یک عالم بزرگ، فضای درونی یک حوزه، روابط دوستانه و نزدیک دو طلبه هم حجره‌ای، زندگی و کنش‌ها و واکنش‌های شخصی این قشر در برخورد با مردم و اعضای خانواده و مسئله ازدواج، از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

سالاری پیش از این نیز مجموعه داستان نوزده را از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر کرده بود. کتابی که داستان‌هایش همگی با تم و محوریت دینی نوشته ‌شده است و سعی دارد نگاهی مدرن به سنتی‌ترین بخش از زندگی خانواده‌های ایرانی بیندازد و دریچه‌ای نو در زندگی مبتنی بر دین خلق کند.

مجموعه داستان بیست و سه در 115 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 6500 تومان منتشر شده است.

«حالم خوب نیست»

مجموعه داستان «حالم خوب نیست» نوشته فائزه طباطبایی توسط انتشارات هیلا منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب به عنوان چهل و پنجمین عنوان انتشارات هیلا به چاپ رسیده است. «حالم خوب نیست» 14 داستان کوتاه را در بر می‌گیرد. داستان‌های این مجموعه حال و هوای شهری داشته و درباره زندگی امروز آدم‌ها هستند.

عناوین داستان‌های کتاب عبارت‌اند از: بازی، خاک خیس، کافی‌شاپ، حالم خوب نیست، نیمکت، کفش‌های نه‌چندان تمیز، فردا روز دیگری است، نامه، دیدار نزدیک است، آبی‌ فیروزه‌ای، موضوع انشا، مطب، تو، وصیت‌نامه.

این کتاب با 111 صفحه، شمارگان 660 نسخه و قیمت 5 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

«گاهی آدم‌ها دوبار به دنیا می‌آیند»

مجموعه‌داستان «گاهی آدم‌ها دوبار به دنیا می‌آیند» نوشته محمد خلیلی توسط انتشارات بامداد نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب حاوی 6 داستان کوتاه است و «گاهی آدم‌ها دوبار به دنیا می‌آیند» که دومین داستان کتاب است، ماجرای جوانی به نام صالح است که به کمک دوستش داریوش دیپلم هنرستان خود را می‌گیرد. او که شغلی ندارد گاهی به عنوان باربر خبر شده و به این کار استخدام می‌شود. صالح خسته و ناامید است تا زمانی که داریوش که دیگر یک مهندس شده به دیدارش می‌آید و از صالح می‌خواهد که یک جلسه را به جای او به دانش‌آموزان کنکوری درس بدهد. شوقی که موفقیت در این کار برای صالح به ارمغان می‌آورد، باعث می‌شود تا به فکر ادامه تحصیل بیافتد...

عناوین داستان‌های این کتاب به ترتیب عبارت است از: «بیرقی در باد»، «گاهی آدم‌ها دوبار به دنیا می‌آیند»، «مداد قرمز»، «دستکش‌های سفید»، «یک میلیون و ششصد» و «زیدی».

این کتاب با 84 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 5 هزار تومان منتشر شده است.


منبع: مهر