تبیان، دستیار زندگی
کودک آزاری گاهی روحی است و گاهی هم جسمی اما بالاخره این نابهنجاری و حرکت مشمئز کننده از سوی عده ای صورت می گیرد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اورژانسی برای کودک آزاری

کودک آزاری گاهی روحی است و گاهی هم جسمی اما بالاخره  این نابهنجاری و حرکت مشمئز کننده از سوی عده ای  صورت می گیرد.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
اورژانس اجتماعی

بیشترین نوع کودک آزاری که گزارش داده می‌شود جسمی است و اغلب از طریق همسایه‌ها و فامیل اطلاع داده می‌شود. در موارد ارجاع شده، بیشترین کودک آزاری نیز از طرف مراقبین کودک بر روی آنها اعمال شده است،

شما با خط 123 اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی تماس گرفته اید. خدمات این خط در زمینه کودک آزاری و سایر آزارها و خشونت های خانوادگی است. لطفا چند لحظه تامل فرمایید تا ارتباط با کارشناس برقرار شود."

قرار است داستان ناتمام "مرکز مداخله در بحران" سازمان بهزیستی به سرانجام برسد. یک الگو پیش روی این مراکز است. درست مانند آنچه در خط 115)اورژانس بیماری های جسمی) وجود دارد یا خط 110 در حوزه انتظامی و قضایی. با گرفتن سه شماره یک، دو، سه آن سوی خط، یک متخصص روانشناس یا مددکار اجتماعی پاسخگوی تماس گیرنده است.حالا یک تحول جدی دیگر در راه است تا شاید مرکز اورژانس اجتماعی بتواند نقش خود را به عنوان مرکز حدفاصل میان خانه تا کلانتری به شکل بهتری ایفا کند و کارشناسان این مرکز همانند تکنسین های 115 یا ماموران 110 امکان حضور در محل را داشته باشند.

بیشتر خشونت‌های خانگی به آزار همسر و کودک مربوط می‌شود. کم نیستند والدین یا همسرانی که با شریک زندگی یا کودک خود همچون شیء تحت مالکیت برخورد می‌کنند و با تصور جایگاه مالک، اعمال هر نوع رفتاری را برای خود مجاز می‌دانند. خشونت خانگی در اشکال و حوزه‌های گوناگون در تمام دنیا معمولاً از سوی مردان نسبت به زنان و کودکان اعمال می‌شود؛ گرچه طی سالیان اخیر شاهد مواردی از خشونت زنان نسبت به مردان، بیشتر در حوزه‌های کلامی ‌و روانی، هستیم.

هدف اصلی اورژانس اجتماعی این است که پیش از مداخله قضایی در رفع و کاهش آسیبها و جلوگیری از آسیب به افراد وارد شود تا بدین ترتیب شاهد کاهش آسیبها در طول زمان باشیم و در همین ارتباط بحث کاهش طلاق را مطرح کرده‌ایم

به گفته رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی، خشونت‌های خانگی در صدر تماس‌ها با اورژانس اجتماعی قرار دارند. حبیب الله مسعودی فرید می‌گوید: «بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی به دلیل کودک آزاری و همسرآزاری است، 8 درصد از مراجعان به اوژانس اجتماعی به خاطر این دلایل مراجعه می‌کنند، بنابراین می‌توانیم بگوییم که خشونت‌های خانگی درصد بالایی از علل مراجعه به اورژانس اجتماعی را تشکیل می‌دهد. بیشترین نوع کودک آزاری که به ما گزارش داده می‌شود جسمی است و اغلب از طریق همسایه‌ها و فامیل اطلاع داده می‌شود. در موارد ارجاع شده به ما، بیشترین کودک آزاری نیز از طرف مراقبین کودک بر روی آنها اعمال شده است، البته تماس زیاد با اورژانس اجتماعی در یک منطقه نشانگر ازدیاد آسیب‌های اجتماعی در آن منطقه نسبت به دیگر بخش‌ها نیست، باید توجه داشت که اگر به دلیلی خاصی، بیشتر با ما تماس گرفته می‌شود به معنای آن نیست که این آسیب‌ها در جامعه ما بیشتر است، بلکه نشان می‌دهد این آسیب‌ها بیشتر از سوی مردم گزارش می‌شود.»

اما در این میان هستند کسانی تصمیم به خودکشی دارند و درصد کسانی که با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند و تصمیم به خودکشی دارند کمتر از 0.5 درصد است.

این مسئله اصلا به این معنا نیست که آمار خودکشی در کشور پایین است چرا که در حال حاضر در کشور سیستم رصد خودکشی وجود ندارد و آمارها تنها در ارتباط با تماس‌هایی است که با اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود.

اورژانس اجتماعی در چه زمینه هایی اقدام میکند؟

کسی از خانه فرار می کند، زنی از خانه بیرون رانده می شود، کودکی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، اختلاف و بگومگوی میان زن و شوهر ناگهان بالا می گیرد، فرزندی از سوی والدین خود مورد بی مهری، خشونت و یا برخوردی غیراخلاقی قرار می گیرد. یک لحظه فشار ناشی از اختلاف و مشکل خانوادگی یا در محل کار یا هر جای دیگر فرد را در معرض تصمیم گیری هیجانی و آنی نادرستی قرار می دهد. خدمات اورژانس اجتماعی 24 ساعته و رایگان می تواند به یاری مراجعه کننده حضوری، تماس گیرنده تلفنی یا معرفی شده از سوی واحدهای قضایی و انتظامی بیاید و به دو شکل سرپایی یا نگهداری موقت ارائه شود. موارد کودک آزاری، همسر آزاری، طلاق، فرار از منزل، زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، کسانی که اقدام به خودکشی کرده اند، افراد دارای اختلال هویت جنسی یا سایر افراد که در شرایط بحرانی قرار گرفته اند، گروه های هدف مرکز اورژانس اجتماعیاند.

123در همه شهر‌ها و شهرستانها

دکتر محمد نفریه معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور ، درباره رقم مورد نیاز برای افتتاح مراکز اورژانس اجتماعی جدید خاطرنشان کرد: ما افزون بر نیروی انسانی، به اعتبار نیاز داریم و با توجه به اینکه افتتاح هر مرکز به 300میلیون تومان بودجه نیاز دارد و ما امسال با کمبود 80 مرکز اورژانس اجتماعی در طرحهای سال جاری مواجهیم برای فعال‌سازی این 80 مرکز باید حداقل 24میلیارد تومان اختصاص یابد. وی همچنین خاطرنشان کرد: تاریخچه تشکیل این اورژانس به 15 سال پیش برمی‌گردد. ما اکنون190 پایگاه خدمات اورژانس، 189مرکز مداخله در بحران و 300آمبولانس اورژانس داریم و همه شهر‌ها و شهرستانها به سامانه 123 مجهز شده و به افراد تماس گیرنده برای حل مشکلشان پاسخ می‌دهند و کمک می‌کنند.

اکنون بیشترین آسیبهای اجتماعی که از سوی مراکز اورژانس اجتماعی رسیدگی می‌شود به ترتیب اختلافهای خانوادگی، کودک آزاری و همسر آزاری است که خوشبختانه در بیشتر موارد به دریافت نتیجه و یا ارجاع به روان‌شناس منجر شده است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یادآور شد: هدف اصلی اورژانس اجتماعی این است که پیش از مداخله قضایی در رفع و کاهش آسیبها و جلوگیری از آسیب به افراد وارد شود تا بدین ترتیب شاهد کاهش آسیبها در طول زمان باشیم و در همین ارتباط بحث کاهش طلاق را مطرح کرده‌ایم. وی در توضیح این طرح گفت: با دادن آموزش به زوجین و خانواده‌های دارای مشکل پیش از رسیدن به مرحله جدایی، آنها را برای تداوم زندگی آموزش می‌دهیم و تا کنون این طرح خروجی خوبی داشته است.

فعالیت شبانه روزی 2500 مشاور اجتماعی

نفریه در افتتاحیه کارگاه آموزشی فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور در جمع مشاوران اجتماعی و روان‌شناسان اظهار داشت: بیش از 2500 نفر در 189 مرکز اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی فعالیت دارند و ثبت سالانه بیش از 25 هزار مورد مداخله در آسیبهای اجتماعی از سوی مراکز اورژانس اجتماعی سراسر کشور نشان دهنده تلاشهای آنان است.

به گفته وی هم اکنون بیشترین آسیبهای اجتماعی که از سوی مراکز اورژانس اجتماعی رسیدگی می‌شود به ترتیب اختلافهای خانوادگی، کودک آزاری و همسر آزاری است که خوشبختانه در بیشتر موارد به دریافت نتیجه و یا ارجاع به روان‌شناس منجر شده است.

افزایش مراکز مداخله در بحران

معاون امور اجتماعی بهزیستی همچنین افزود: استانهای پرجمعیت و بزرگ و نیز کلانشهرهای صنعتی و گردشگرپذیر، به صورت طبیعی با حجم و تنوع بیشتری از آسیبها روبه‌رو هستند و باید با افزایش مراکز مداخله در بحران به رفع مشکل اعضای جامعه هدف کمک کنیم و در این ارتباط طرحهای جدید آغاز خواهد شد.

دکتر حبیب‌ا... مسعودی، رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی نیز در ادامه گفت: آشنا کردن مردم با جایگاه و فعالیتهای اورژانس اجتماعی می‌تواند در جلوگیری از بروز این آسیبها کمک کند و ما در حوزه‌های ارزیابی و روشهای اثربخشی اورژانس اجتماعی برنامه ریزی کرده‌ایم.

این مسوول بهزیستی همچنین با اشاره به اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که اورژانس اجتماعی دارد، گفت: حدود 15 سال است اورژانس اجتماعی در کشور فعالیت می‌کند و رسیدگی به آسیبهای اجتماعی -که از اولویتهای این اورژانس است- سبب کاهش آسیبها و اختلافهای خانوادگی شده، اما هنوز هم باید تلاش بیشتری داشته باشیم.


منابع: ایسنا / تابناک / ابتکار / قدس انلاین

چهره کبود کودک ازاری

کودک ازاری و شکنجه در مهد کودک!؟

فریادی بی صدا و بدون حمایت