تبیان، دستیار زندگی
هانیه به آشپز خانه و اتاق خواب سرو سامان داده بود و از این بابت احساس غرور می کرد . ولی از روند پیشرفت کار هایش رضایت نداشت . به نظرش کارها روی غلطک نبود و هر مر حله زمان زیادی از او می گرفت .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسر خوش سلیقه ی من !

بررسی عوامل موثر در شکل گیری چیدمان داخلی منزل


هانیه به آشپز خانه و اتاق خواب سرو سامان داده بود و از این بابت احساس غرور می کرد . ولی از روند پیشرفت کار هایش رضایت نداشت . به نظرش کارها روی غلطک نبود و هر مر حله زمان زیادی از او می گرفت .

شب که سعید به خانه برگشت ؛با او به مشورت نشست .اتفاقا سعید گفت که امروز به کتابخانه اداره رفته و مطالب مفیدی در مورد چینش فضای داخلی خانه مطالعه کرده است. هانیه خوشحال شد و گفت که سرا پا گوشم تا مطالب کاربردی مفیدت رابشنوم .سعید ادامه داد :

میدانی که هرفضای داخلی اعم از محل کار ،تفریح یا سکونت قابلیت زیبا شدن را دارد ؛تنها باید دانست چگونه از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح باضافه ی کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضا سازی و تزئین، باید عاری از جنبه های ذهنی و خیالپردازی های غیر واقعی باشد. برخورد اول با مسئله ، لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات خارجی صورت پذیرد. ساختن خانه ای دلخواه در رویا آسان اما در عمل سخت و دشوار است.هدف از این صحبت نفی اهمیت و نقش تخیل نیست بلکه ، منظور ارائه طریقی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل تحت نظم درآید و بشکل عنصری سازنده بکار گرفته شود.

بخاطر عوامل متعددی که در شکل گیری یک طرح موفق دخالت دارند ، اجرای کار نیازمند برنامه ای دقیق ومنظم است . پیشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف وقت وپول می کاهد و در نتیجه حاصل زحمت را پر ثمر می سازد . لذا در طرح اجرائی عواملی چند لازم است مورد نظر قرار گیرند:

خانه

1-عملکرد: اولین عنصری که در شروع باید مد نظر باشدعملکرد و نحوه ی استفاده از فضای داخلی است . یک چهار دیواری می تواند بعنوان اتاق خواب ،اتاق نشیمن ،اتاق بچه، آشپز خانه ویا حتی سالن ورزش مورد استفاده اشخاصی معین برای فعالیتی مشخص قرار گیرد.بعنوان مثال اتاق خواب را نمی توان مانند سالن پذیرائی آراست.زیرا اولی گوشه دنجی است برای استراحت و خواب ودومی محلی است برای گردهمائی و گفتگو .حتی در سالن بعضی منازل که گوشه ای به صرف غذا ، محلی به مطالعه و گوشه ای دیگر به پذیرائی از مهمانان اختصاص دارد،ضروری است تا فضا با استفاده از عواملی چون نور پردازی و چیدن مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقا مشخص شود.

2-افراد: نیازهای یک خانواده پر جمعیت با احتیاجات فردی مجرد یکسان نیست. وجود اطفال خردسال قهرا نوع خاصی تزئین را دیکته می کند.

خصوصیات روانی افراد خانواده و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف می کنند نیز از عوامل مهم در آرایش خانه بشمار می روند. بعنوان مثال اتاق نشیمن که معمولا محل گرد همائی و استفاده مداوم همه اعضای خانواده ومهمانان است باید فضائی شاد، راحت و مقبول عام باشد. در چنین مکانی وسایل باید از نوع بادوام که نظافت آن ها ساده باشد انتخاب گر دد.بعلاوه فاصله مبلمان نیز طوری باشد که رفت و آمدبین آن ها آسان و بدون برخورد با مانع صورت پذیرد. اتاق نشیمن محل گفتگو،تماشای تلویزیون، شنیدن موسیقی، مطالعه،بازی،صرف چای،کار و پذیرائی ازمهمانان است لذا منظور داشتن سلیقه کلیه ی اعضای خانواده ضروری است.

3-آسایش: در نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبائی در دکوراسیون واجد اهمیت است. اتاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل می گردد. محل کار، زندگی یا استراحت چنانچه شرایط مناسب و راحتی فراهم ننماید، دارای فضای سنگین و کسالت بار شده افراد را از خود گریزان خواهد نمود. نقش عمده تزئین داخلی در حقیقت ایجاد محیطی مناسب برای زیست و فعالیت های سالم انسانی است.

خصوصیات روانی افراد خانواده و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف می کنند نیز از عوامل مهم در آرایش خانه بشمار می روند. بعنوان مثال اتاق نشیمن که معمولا محل گرد همائی و استفاده مداوم همه اعضای خانواده ومهمانان است باید فضائی شاد، راحت و مقبول عام باشد. در چنین مکانی وسایل باید از نوع بادوام که نظافت آن ها ساده باشد انتخاب گر دد

4-ویژگی ها: منظره اتاق میزان نور طبیعی و خصوصیات معماری ساختمان از دیگر عواملی هستند که قبل از شروع به تزئین باید مد نظر قرار گیرد . این عوامل ،اجزائی ثابت را تشکیل می دهند که تغییر آن ها قبل و پس از انجام کار دیگر امکان پذیر نیست. لذا ترکیب بندی را باید طوری انجام داد که از جنبه های مثبت این ویژگی ها حداکثر بهره برده شود. البته گاه با انجام مختصری کارهای بنائی می توان این عوامل را نیز تغییر داد.

خانه

تعداد پنجره های ساختمان ،سمت قرار گرفتن آنها،مقدار نوری که می توانند به داخل هدایت کنندو بالاخره منظره ای که می توان از آنجا مشاهده کرد، نقش قابل توجهی در تعیین نقطه تاکیدو توجه در اتاق دارند. یک پنجره روشن و خوش منظره مکان مناسبی برای چیدن مبلمان در اطراف خود فراهم می آورد. خصوصیات دیگر ساختمان نظیر بخاری دیواری(شومینه) ،پاسیو ویا اختلاف سطح بخشی از اتاق بابخش دیگر، محل های مناسبی رادر این رابطه تشکیل می دهند.

صحبت های سعید خیلی کامل و دلنشین بود. هانیه دلش می خواست بیشتر استفاده کند ؛ ولی وقتی یادش افتاد که سعید باید صبح زود سر کار برود؛ از او تشکر کرد و قول گرفت که فردا شب بیشتر دراین باره صحبت کنند.

سرورحاجی سعید

بخش محیط خانه تبیان


مطالب  مرتبط :

برای رسیدن به آرامش کلیک کنید !  

قلب خانه

سردرگمی در خانه جدید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.