تبیان، دستیار زندگی
عشق شما و همسرتان نسبت به هم می تواند در تربیت و آینده ی فرزنداتن تاثیر مستقیم داشته باشد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشقانه های مامان و بابا در خانه


عشق شما و همسرتان نسبت به هم می تواند در تربیت و آینده ی فرزندتان تاثیر مستقیم داشته باشد.....

خانواده خوشبخت

یکی از اهداف اساسی ازدواج ، فرزند است ،فرزند ، میوه زندگی است . هر زوجی دوست دارد که دارای فرزندان سالم وشایسته داشته باشند.والدین باید بدانند برای رسیدن به این آرزو نیازمندند که اطلاعاتی کسب کنند. اطلاعاتی پیرامون شناخت « انسان» وشناخت« هدف خلقت انسان » ونحوه «رشد وتربیت انسان » و«آسیب های تربیتی سر راه فرزندشان» وغیره .شاید برای یک زوج جوان، کسب این همه اطلاعات دشوار باشد، و دوست داشته باشند مانند غذا یک «فست فود تربیتی» به اوبدهند تا به سادگی فرزندشان را شایسته تربیت کنند.

همه والدین در تربیت فرزندشان، لازم است چند نکته را پیش فرض بدانند اولاً: خالق انسان اورا به نحو احسن خلق کرده است (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ «كه ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم التین 4 ») ثانیاً : خالق انسان « رب » فرزند شان است نه والدین . به عبارت دیگر والدین می بایست زمینه بروز « فطرت الهی » فرزندشان فراهم کنند وبا رفتار وگفتارشان مانع بروز این « فطرت الهی نشوند .ثالثاً : خالق انسان مکانیسم های رشد وتعالی فرزندشان را درفرزندشان تعبیه کرده است ؛ والدین کافی است آنها را بشناسند وبه نحو احسن از آنها در راستای رشد وتعالی فرزندشان بهره گیری نمایند .با مقدمات فوق اگر بخواهیم تربیت فرزند را در یک جمله بگوییم آن جمله عبارت از:

والدین عاشق یکدیگر باشند وعامل باشند به آنچه می خواهند !!

دراین جمله دو فاکتور لحاظ شده شده است:

الف ـ روابط عاشقانه والدین

ب ـ الگوی عملی بودن برای فرزند

شاید تصور شود که در این تعریف اغراق شده است ؛ حتماً تربیت فرزند بیش از این سخت ومشکل وپیچیده می باشد !! ویا این که پرسیده شود « چگونه ممکن است که تربیت فرزند انحصار به همین دو فاکتورشود ؟ !! »

قبل از پاسخ به پرسش لازم است تذکر داده شود که « عاشق بودن » دراین جمله آن « عشق » احساسی نیست بلکه «عشقی »که بر پایه های عقلی ودینی استوار شده است وزوج برای ایجاد وتقویت آن تلاش وکوشش می کنند ؛ آن عشق پاکی که خدای متعال هم در قرآن (کتاب تربیت وشفا ) ، آن را علت خلقت « زوج » بیان نموده است : (وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً « و بین شما ( زن ومرد )مودّت (عشق ) و رحمت قرار داد! روم : 21 ») اما پاسخ پرسش فوق ، اولاً :کسب این دوفاکتور ساده نیست ونیازمند تلاش ومراقبت هایی از جانب والدین می باشد . وثانیاً: به قول معروف فرزند آینه والدین هستند ؛ به عبارت دیگر فرزند آن می شود که والدین هستند .

مهمترین فاکتوربرای رشد فرزند ، آرامش والدین ومحیط می باشد که این امر نیز ازبرکت « عشق » والدین به یکدیگر به سهولت فراهم می شود .

بنابراین شایدبشود ادعا کرد که جمله فوق ، چکیده وخلاصه تربیت « فرزند » برای والدین است . حال چگونه « عشق » بین والدین به وجود می آید بحثی مفصل می باشد که در آموزه های دینی ما به آن پرداخته شده است و همان گونه که در آیه 21 سوره روم بیان شده است یکی از اهداف خلقت « زوج » ( تکمیل کننده) ، مودت ( عشق) است .در این مقاله به آثار مختصر « عشق » والدین در رشد و تربیت فرزند پرداخته می شود:

1 ـ انعقادنطفه: زمان بسته شدن نطفه از نظر شکل گیری جسمی وروحی وروانی فرزند لحظه حساس ومهمی است . « عشق » والدین نسبت به هم ،یکی از فاکتور های مهم به « ارگاسم » رسیدن آنها می باشد ؛ که این امر در سلامت « جنین » نقش اساسی دارد .به عبارت دیگر شالوده فرزند ( جنین) به نحوه احسن ریخته می شود .

2 ـ بارداری: در زمانی که « جنین » در رحم مادر قرار گرفته است مهم ترین نیاز مادر « آرامش » روحی وروانی است که این « آرامش » از برکت « عشق » بین والدین به سادگی کسب می شود ولذا جنین در رحم به رشد طبیعی خدادادی اش ادامه می دهد . البته رفتار والدین ( بخصوص مادر) نیز در شکل گیری شخصیت جنین نقش اساسی دارد .

فرزند

3 ـ بعد تولد: « عشق » والدین در تربیت درست وصحیح فرزند به دلایل زیر موثر است .اولاً :مهمترین فاکتوربرای رشد فرزند  ، آرامش والدین ومحیط می باشد که این امر نیز ازبرکت « عشق » والدین به یکدیگر به سهولت فراهم می شود .

ثانیاً : فاکتور دیگر که در امر تربیت فرزند لازم وضروری است « هماهنگی » بین والدین می باشد ؛ این هم در والدین « عاشق » در حداکثر خودش وجود دارد .

ثالثاً : محیط « محترمانه » در رشد وتعالی فرزند نقش اساسی دارد ، یعنی آن که فرزندی که در محیط « محترمانه » رشد وتربیت می شود دارای « کرامت نفس » خواهدشد ، واین «کرامت نفس » اورا از آسیب های فردی واجتماعی حفظ می نماید .« احترام » بین دو زوج «عاشق » شرط « عشق می باشد ؛ بنابراین فرزند به راحتی در این محیط عاشقانه ( محترمانه) پلکان رشد وترقی روحی وروانی را طی می کند .

به هر حال زوج های جوانی که دوست دارد مختصر ومفید در مورد تربیت فرزندشان چیزی بیاموزند ، بایدبرای تربیت درست وصحیح فرزندشان ، این جمله را به خاطر بسپارند و در رسیدن به آن با یکدیگر تلاش کنند :

والدین عاشق یکدیگر باشند و عامل باشند به آنچه می خواهند !!

برای شنیدن سخنان دکتر شاهین فرهنگ ( روانشناس ) با موضوع علت شناسی و ارائه راهکارهایی برای درمان اختلالات رفتاری و بدرفتاری های کودکان اینجا کلیک کنید.

برای شنیدن سخنان خانم دکتر «نسرین جلیله بند»؛ کارشناس ارشد روانشناسی پیرامون، «راهکارهای برقراری ارتباط موفق بین زوجین و تاثیرات آن بر آرامش فردی اینجا کلیک کنید.

غلامعباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

من و تو شاد و خوشبختیم!

نقش ساعت در آرامش عاشقانه

یک عشقولانه ی داغ از نوع فوتبالی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.