تبیان، دستیار زندگی
از چهل روز پیش كه فرج الله سلحشور برای ساخت سریال جدیدش رسما شماره حساب اعلام كرد تا مردم به آن پول واریز كنند، واكنش های مختلفی شكل گرفته. در این میان برخی می گویند اقدام سلحشور پشتوانه قانونی ندارد این كارگردان ضمن بیان این كه شماره حساب را تنها به اعتب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کار سلحشور قانونی است؟


از چهل روز پیش كه فرج الله سلحشور برای ساخت سریال جدیدش رسما شماره حساب اعلام كرد تا مردم به آن پول واریز كنند، واكنش های مختلفی شكل گرفته. در این میان برخی می گویند اقدام سلحشور پشتوانه قانونی ندارد این كارگردان ضمن بیان این كه شماره حساب را تنها به اعتبار سابقه اش اعلام كرده معتقد است قانون خودش زبان دارد و در صورت تخلف می تواند به ماجرا ورود كند.

فرج الله سلحشور

فرج اله سلحشور بعد از پروژه یوسف پیامبر (ع) تصمیم گرفت سریال حضرت موسی (ع) را بسازد. او ابتدا قرار بود این پروژه را هم در مركز سیما فیلم به سرانجام برساند كه در نهایت این اتفاق رخ نداد. سلحشور در حین نگارش فیلمنامه سریال حضرت موسی (ع) همواره از هزینه بالای تولید این سریال می گفت و به خاطر عدم همكاری مسولان تلویزیون گله مند بود. نیمه تیرماه امسال اما به شیوه ای دیگر سخن گفت و پرده از یك ابتكار برای ساخت سریالش برداشت. این كارگردان بعد از انتقاد از دولت و تلویزیون كه سریال موسی (ع) در اولویت شان نیست گفت : «اگر مردم مرا خادم خود می‌دانند کمک کنند تا سریال حضرت موسی (ع) را بسازم. دلم می‌خواهد شماره حسابی در اختیار مردم بگذارم و بخواهم برای سریال هر چقدر می‌توانند کمک کنند.» این خبر به سرعت بازنشر شد و هر كسی دیدگاه خود را دربرابر این تصمیم رسانه ای كرد. پس از آن سلحشور یك نشست خبری برگزار كرد و با اعلام شماره حساب از مردم خواست در تامین هزینه ساخت سریالش مشارکت کنند. او در این نشست كه دوم شهریور ماه برگزار شد به هزینه بر بودن سریالش اشاره كرد: « سریال حضرت موسی در 72 قسمت تولید می‌شود که از آن 6 فیلم سینمایی هم درخواهد آمد و در نهایت این پروژه 170 تا 180 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. این 6 فیلم سینمایی به کودکی حضرت موسی (ع)، ازدواج ایشان، داستان خضر و موسی، بقره، برج فرعون و همچنین کل داستان زندگی آن حضرت می‌پردازد.» جمال شورجه هم كه مشاور سلحشور در این سریال است با یك حساب سرانگشتی عنوان كرد با اندكی هزینه بودجه سریال حضرت موسی تامین می شود: « ایران 78 میلیون جمعیت دارد اگر از این تعداد 10 میلیون نفر هرکدام 20 هزار تومان بپردازند 200 میلیارد تومان تامین می‌شود. » حالا 46 روز از اعلام شماره حساب گذشته. طبعا نخستین سوال این است كه مردم از این طرح ابتكاری استقبال كرده اند؟ از آن سو برخی با دیده تردید به این اتفاق نگاه كرده اند و پای قانون را وسط كشیده اند. پرسیده اند آیا اقدام فرج الله سلحشور برای اعلام شماره حساب و دریافت پول از مردم پشتوانه قانونی دارد؟

آقای سلحشور پروژه حضرت موسی (ع) به كجا رسید؟

هنوز هیچ خبری نیست. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

بازیگر نقش حضرت موسی (ع) هم انتخاب نشده؟

طبیعتا وقتی هنوز بودجه ای جور نشده و هیچ كدام از عوامل مشخص نشده اند بازیگر هم انتخاب نشده .

‌ فیلمنامه سریال را در این مدت حك و اصلاح نمی كنید؟

نه . الان حدود یك سال است كه كامل شده.

چند وقت پیش نشستی برگزار كردید و از مردم برای تامین هزینه سریال كمك خواستید. مردم به شماره حساب پول واریز كرده اند؟ استقبال تا الان چطور بوده؟

بد نبوده. الحمد الله.در همین حد بگویم كه خوب بوده . ان شاء الله با اطلاع رسانی بهتر هم خواهد شد. ما یك بار اعلام كردیم باز هم اعلام می كنیم. سعی می كنیم به مردم باز هم بگوییم هر كس هر چه قدر می تواند و دوست دارد در یك كار قرآنی شریك شود ، به آن حساب ها در حد توانش كمك كند.

‌ با تلویزیون مراوده نداشته اید كه شماره حساب را اعلام كند؟

تا حالا نگفته ایم و نمی دانیم این كار را می كند ولی باورمان نمی شود تلویزیون به این كار كمك كند.

از شیوه های دیگر مثل روزنامه ها چطور. اقدامی كرده اید؟

به یكی دو روزنامه گفته ایم اما تا الان بیشتر از طریق خبرگزاری ها اقدام كرده ایم. بزودی در روزنامه ها هم اعلام می كنیم.

جناب سلحشور برخی یك شائبه مطرح كرده اند. سوال شان این است كه آیا شما مراحل قانونی برای دریافت پول را طی كرده اید؟ این اقدام پشتوانه قانونی دارد؟

ما وقتی این خبر را به خبرگزاری ها اعلام كردیم گفتیم این بودجه در نهایت یا صرف ساخت سریال حضرت موسی (ع) می شود و یا اگر ساخته نشد به آن ها برگردانده می شود. ما به مردمی كه پول واریز كرده اند ، گفته ایم شماره حساب و نشانی شان را اعلام كنند تا در صورت ساخته نشدن سریال پول شان را برگردانیم. اگر هم نتوانستیم صاحب پول را پیدا كنیم آن را در اختیار نهاد رهبری قرار می دهیم تا هر جور صلاح دانستند استفاده كنند.

قانون خودش زبان دارد. خیلی راحت قانون می تواند بیاید سوال كند:« سلحشور موضوع این پولی كه از مردم می گیری چیست؟ » ما هم خودمان مشكل مان را با قانون قطعا حل خواهیم كرد.قبلا هم خیلی ها برای انجام كارهای خیر حساب داده اند و مردم نیز كمك كرده اند و قانون هم اصلا متعرض آن ها نشده. مگر این كه شاكی ای وجود داشته باشد. فكر همه جا را كرده ایم.

اما هنوز خیلی ها برای شان بحث قانونی بودن كار ملاك است.

ما به واسطه اعتباری كه داشتیم دست به این اقدام زدیم. چون مردم ما را می شناختند گفتیم اگر به ما اعتماد دارید و اگر قبول دارید كه تا الان توانسته ایم كار مثبتی برای تان انجام دهیم ، باز كمك كنید كه كار درخور دیگری انجام دهیم. ما از این اعتبار استفاده كرده ایم.

در میان برخی كامنت های سایت ها می توان نظراتی را مشاهده كرد كه نگاه مثبتی به این اتفاق نداشته اند. بعضی ها گفته اند اعلام شماره حساب باید پشتوانه قانونی داشته باشد برخی هم اصلا با نفس حركت شما مخالف هستند.

بعضی ها می گویند كاسه گدایی دست گرفته اند؛ ما كاسه گدایی جلوی مردمان خودمان بگیریم شرف دارد كه برویم از جشنواره های خارجی و عوامل بیگانه پول بگیریم تا برای مملكت مان فیلم بسازیم. این را افتخار می دانیم كه دست مان را پیش مردم خودمان دراز كنیم. اگر هم می گویند مشكل قانونی دارد كه قانون خودش زبان دارد. خیلی راحت قانون می تواند بیاید سوال كند:« سلحشور موضوع این پولی كه از مردم می گیری چیست؟ » ما هم خودمان مشكل مان را با قانون قطعا حل خواهیم كرد. از آن ها خواهش خواهیم كرد یك ناطر برای این كار بگذارند تا ببیند این بودجه چطور خرج می شود. به همین راحتی.

یعنی تا این لحظه دنبال پشتوانه قانونی برای دریافت پول از مردم نبوده اید؟

اصلا چنین بحثی نداریم . قبلا هم خیلی ها برای انجام كارهای خیر حساب داده اند و مردم نیز كمك كرده اند و قانون هم اصلا متعرض آن ها نشده. مگر این كه شاكی ای وجود داشته باشد. فكر همه جا را كرده ایم.

سریال طبعا باید از تلویزیون پخش شود اما با توجه به زاویه ای كه شما با تلویزیون دارید ، دچار مشكل نمی شوید؟

كار خوب ساخته شود تلویزیون مجبور است پول آن را بدهد و پخش كند. كار خوب ساخته شود تلویزیون نمی تواند آن را پخش نكند. چون مردم از او بازخواست می كنند كه آقا چطور این همه كارهای سخیف و سبك پخش می شود ، ولی یك كار ارزشی كه مردم دوست دارند چرا پخش نشود. شرطش این است كه ما كار خوب بسازیم چون در این صورت جای خودش را باز می كند و تلویزیون را وادار می كند كه آن را پخش كند.

كار را به تلویزیون می فروشید؟

بله . ما خرج كرده ایم . تلویزیون پولش را می دهد و پخش می كند.

‌ و قاعدتا مردم پول شان را باید پس بگیرند. سود هم به آن تعلق می گیرد یا قرض الحسنه است؟

یا پس می گیرند یا این كه پول را در ایجاد یك جریان فرهنگی – هنری استفاده خواهیم كرد.

فرآوری :منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح ، مهر

مطلب مرتبط:

سریال موسی(ع)؛ به نفع یهودیان!