تبیان، دستیار زندگی
شبکه ملی اطلاعات، معروف به اینترنت ملی نام پروژه ای است که گفته می شود قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه کامل گردد. شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای است که در آن درخواستهای دسترسی داخلی و أخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می شوند به هیچ وجه از طریق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده حوزه ارتباطات


شبکه ملی اطلاعات، معروف به اینترنت ملی نام پروژه‌ای است که گفته می‌شود قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه کامل گردد. شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای است که در آن درخواستهای دسترسی داخلی و أخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نمی شود و امکان ایجاد شبکه‌های خصوصی و امن داخلی در آن وجود دارد.

پشت پرده حوزه ارتباطات

اتفاقات اخیر حوزه فضای مجازی دوباره بحث درباره شبکه ملی اطلاعات را داغ کرده است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس و عضو شورای معین فضای مجازی در گفت وگو با رصد به بررسی شبکه ملی اطلاعات پرداخته است. وی ابتدا به جلسات شورای عالی فضای مجازی اشاره می کند و می گوید: یکی از ویژگی های خاص شورای عالی فضای مجازی، مسیر بسیار مناسبی است که در آیین‌نامه، جهت سرعت بخشیدن به کارها و مصوبات آن پیش بینی شده است، اما رئیس شورای عالی با وجود چنین آیین نامه ای، همه کارها را تعطیل کرده، یعنی رئیس جمهور محترم دستور داده اند همه مصوبات باید از مسیر طرح در شورای اصلی عبور کند و از طرفی هم جلسات شورای اصلی را برگزار نمی کنند و لذا موضوعاتی مانند پیوست فرهنگی اپراتور نسل3 و 4 را که در کارگروه نهایی شده، پس از ابلاغ دبیر شورای عالی لغو کرده و دستور به عمل نشدن آن‌ها داده‌اند.

شورای اصلی و معین فضای مجازی تا الان بیش از 70 جلسه برای تدوین آیین نامه ها و مصوبات برگزار کرده و مصوبات خوبی نیز داشته است، ولی همراهی نکردن کامل دولت ها در این زمینه سبب شده تا کارها آن چنان که باید، جلو نرود.

یکی از مشکلات اصلی اینترنت در کشور ما، نبود تنوع سرویس ها ست که این امر بدون راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مقدور نمی‌باشد

پژمانفر در ادامه با اشاره به بحث شبکه ملی اطلاعات تصریح می کند: امادولت ها طی 2 سال اخیر همراهی شایانی جهت انجام این تکلیف قانونی نداشتند و یا بهتر بگویم، اصلا کاری انجام نشده است. البته وزیر محترم قول داده اند پروژه «شبکه ملی اطلاعات» را در پایان سال 94 افتتاح کنند، اما با توجه به نبود تحرک و اقدام لازم در این حوزه، بسیار بعید به نظر می رسد، در چنین تاریخی این کار صورت بگیرد. متاسفانه دولت بیشتر به دنبال واردات پهنای باند اینترنت خارجی است، این در حالی است که یکی از مشکلات اصلی اینترنت در کشور ما، نبود تنوع سرویس ها ست که این امر بدون راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مقدور نمی‌باشد. چرا امروز به بهانه توسعه پهنای باند، اینترنت با این قیمت به دست کاربران ما در ایران می رسد؟ بستر اینترنت ملی یا همان «شبکه پیشرفته ملی اطلاعات» به غیر از مباحث اقتصادی که می تواند صرفه جویی فراوانی برای کشور در پی داشته باشد، مانع ایجاد مشکلات امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی غربی ها برای کشور عزیزمان است. چند دولت گذشته تا کنون، با توجه به این مطلب که خرید اینترنت خارجی و فروش به شرکت های داخلی برایشان سود فراوان دارد، خیلی راغب به ایجاد چنین شبکه جامعی در ایران نبوده اند و همین امر سبب کندی این پروژه عظیم شده است. چرا پیامک های تبلیغاتی که برای تمام کشور ارسال می شود، تنها در اختیار 5 شرکت است؟ یکی از شخصیت هایی که سال هاست پشت پرده مدیریت بسیاری از اتفاقات است، شخص آقای «ن.ج» است.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: خراسان

مطالب مرتبط:

اینترنت ملی و قطع ارتباط با شبکه جهانی؟!

اینترنت چمدانی

کلیدی دیگر برای قفل سرعت اینترنت