تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی ایران با هدف ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان و همچنین آشنایی ایشان با چگونگی انجام یک کار تیمی موفق هر دو سال یکبار توسط دانشگاه صنعتی شریف برگزار می گردد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی ایران

مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی ایران

مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی ایران با هدف ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان و همچنین آشنایی ایشان با چگونگی انجام یک کار تیمی موفق هر دو سال یکبار توسط دانشگاه صنعتی شریف برگزار می گردد.

علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به توضیحات داده شده در بخش های مختلف این مسابقه مراجعه نمایند.

مقدمه

«اسباب بازی در لغت به آنچه موجب سرگرمی و یا خلاقیت باشد، اطلاق می شود.»

امروزه با توجه به گسترش فن آوری و ارتباطات و ماشینی شدن زندگی، جای  خالی اسباب بازی های خلاقانه، مبتکرانه و آموزشی به خوبی احساس می شود. متاسفانه در جوامع امروزی کودکان ما به بازی های رایانه ای روی می آورند و کمتر به بازی های ساده و آموزنده علاقه نشان می دهند. میزان این وابستگی به بازی های رایانه ای با سطح کاربرد اسباب بازی های موجود در بازار و هم چنین با حدود تاثیر گذاری آن ها رابطه عکس  دارد. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که اسباب بازی های امروزی چقدر متناسب با نیاز روز بشری پیشرفت کرده اند و تا چه میزان اسباب بازی های خارجی توانسته اند به نیاز امروز فرزندان ما را متناسب با فرهنگ جامعه پاسخ گو باشند.

شیوه برگزاری مسابقه:

این مسابقه در دو قسمت مجزا مسابقه طراحی و ساخت اسباب بازی و مسابقه طراحی بازی برگزار می شود.

نحوه برگزاری مسابقه ملی طراحی بازی بدین گونه است که شرکت کنندگان می بایست مشخصات بازی مورد نظر مانند: نحوه بازی، گروه سنی مخاطب، وسایل مورد نیاز برای بازی، تاریخچه بازی مورد نظر، استراتژی بازی و سایر اطلاعات مورد نیاز برای بازی را در قالب یک ایفرم که در پروفایل آن ها قرار می گیرد تکمیل نمایند. در مرحله بعدی ابزارهای مورد نیاز برای بازی خود را آماده کرده و تا پایان مهلت ارسال آثار فرصت خواهند داشت پوستر راهنمای بازی مورد نظر به همراه ابزارهای مورد نیاز برای بازی را به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند.

مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی نیز از دو بخش تشکیل شده است:

بخش اول مربوط به تکمیل ابفرم طراحی اسباب بازی است که شرکت کنندگان می بایست مشخصات طرح خود را در قالب یک ایفرم که در پروفایل تیم آن ها قرار می گیرد، تکمیل کنند. ایفرم طراحی اسباب بازی در واقع گزارش روند ساخت اسباب بازی آن ها و هم چنین شامل اطلاعاتی است که نشان دهنده مشخصات اسباب بازی آن هاست. به عبارتی شناسنامه اسباب بازی آن ها در ایفرم قرار می گیرد.

شرکت کنندگان می توانند تا پایان فرصت تکمیل ایفرم اطلاعات اسباب بازی خود را ویرایش کنند. شرکت در مرحله نهایی مسابقه منوط به تکمیل ایفرم و تایید نهایی آن از سوی شرکت کنندگان خواهد بود.

بخش دوم مسابقه مربوط به ساخت اسباب بازی است که در این بخش شرکت کنندگان اسباب بازی خود را ساخته و همراه با فرم مشخصات پرینت شده اسباب بازی خود که شامل مشخصات اسباب بازی ساخت شده می باشد به دبیرخانه مسابقه تحویل می دهند تا برای بررسی و داوری در اختیار کمیته داوران قرار گیرد. سپس طرح های برگزیده در نمایشگاه صنعت اسباب بازی و دستاورد های مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی که طی چند روز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد و در پایان جشنواره با برگزاری مراسم اختتامیه از طرح ها و گروه های برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.

مخاطبان برنامه:

شرکت کنندگان در مسابقه به سه گروه سنی تقسیم می شوند.

بخش ویژه برای دانش آموزان مقطع متوسطه(گروه سنی 15-18)

و بخش آزاد برای دو گروه سنی زیر 15 سال و بالای 18 سال

اهداف مسابقه:

هدف برگزاری این مسابقه ایجاد زمینه مناسب به منظور طرح ایده های نو و هم چنین ایجاد بستری مناسب برای کار آفرینی و ارتقاء سطح اسباب بازی های تولید داخل است.

همواره برگزاری مسابقات و جشنواره هایی از این دست امکان رشد و شکوفایی استعداد ها و قوه خلاقیت دانش آموزان را به همراه داشته است. امید است برگزاری این مسابقه گام موثری در جهت رشد و ارتقای فرهنگ و هم چنین صنعت کشور باشد.

به طور خلاصه می توان اهداف این مسابقه را در بند های زیر خلاصه:

ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان

ایجاد زمینه ای برای ارائه طرح های نو در زمینه ساخت اسباب بازی

ایجاد بستر کارآفرینی و حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی

تشویق دانش آموزان به استفاده از قوه خلاقیت

آشنایی با نحوه انجام یک کار گروهی

ارتقای سطح کیفی اسباب بازی های تولید داخل

نحوه شرکت در مسابقه:

تیم ها و افراد متقاضی شرکت در مسابقه از طریق سایت، ثبت نام اولیه را انجام می دهند و فرم مربوط به بخش طراحی را در خلال فرآیند ساخت اسباب بازی تکمیل می نمایند. سپس تا پایان مهلت ساخت  اسباب بازی فرصت خواهند داشت تا را مشخصات اسباب بازی خود را در ایفرم اصلاح و تکمیل نمایند و حضور خود را در مرحله نهایی قطعی نمایند. در مرحله بعد تا پایان مهلت ارسال طرح، فرصت دارند تا اسباب بازی های ساخته شده خود را به همراه پرینت فرم مشخصات اسباب بازی برای داوری به دبیرخانه ارسال نمایند.

لازم به ذکراست در خلال برگزاری این مسابقه اطلاعیه برگزاری کارگاه ها و زمان بندی آن ها منتشر خواهد شد که علاقه مندان پس از ثبت نام می توانند در دوره های آموزشی شرکت نموده و از آنها استفاده کنند.

جدول زمانبندی برگزاری مسابقه:

زمان

عنوان برنامه های پیش بینی شده

21 مهرماه 1393

مرحله اول ثبت نام از تیم ها و افراد متقاضی

پاییز 1393

برگزاری کارگاه های آموزشی

آبان ماه 1393

پایان مهلت تکمیل فرم طراحی

10 آذرماه 1393

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه مسابقه

دی ماه و آذرماه 1393

داوری اولیه (مرحله غربالگری آثار)

5 بهمن 1393

اعلام نتایج اولیه

6و 7 اسفندماه 1393

داوری نهایی (مرحله دفاع از اسباب بازی ها)

8 اسفندماه 1393

برگزای نمایشگاه، کارگاه ها، سیمنار و اختتامیه

منبع:

http://sutstudents.ir

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی