تبیان، دستیار زندگی
این روزها تنباکوهای غیر استاندارد با نام های عجیب و غریب وارد کشور شده که از جمله آنها می توان به تمساح، کروکدیل و توتون های آلوده به سوسک خطرناک لازیردرما اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلیان هایی با طعم سوسک و کروکدیل!

این روزها تنباکوهای غیر استاندارد با نام های عجیب و غریب وارد کشور شده که از جمله آنها می توان به تمساح، کروکدیل و توتون های آلوده به سوسک خطرناک لازیردرما اشاره کرد.

فرآوری:طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
قلیان

قلیان، تنباکو و در مجموع دخانیات از جمله آسیب های اجتماعی است که در طول سال های گذشته به صورت مداوم نسبت به مصرف آنها هشدار داده شده و دیگر به زنگ خطری برای نسل جوان و حتی نوجوان کشور نیز تبدیل شده است.

تا همین یک دهه پیش وقتی از مقابل درب معدود قهوه خانه های تهران می گذشتی، اکثر افرادی که وقت خود را صرف استعمال قلیان می کردند افراد بالای 50 سال بودند و در بین آنها به ندرت میانسالان و جوانان دیده می شدند. اما این روزها نه تنها دیگر پیرمردها را در این اماکن مشاهده نمی کنیم، بلکه کار به جایی رسیده که نسل جوان و نوجوان نیز اوقات تفریح خود را در قهوه خانه ها به سر می برند.

این در حالی است که بارها و بارها از سوی مسئولان و پزشکان تذکرات متعددی در زمینه استعمال دخانیات به خصوص قلیان مطرح شده، اما افزایش روزافزون تعداد قهوه خانه و ارائه مجوز به صاحبان این مشاغل سبب شده تا با توجه بالا رفتن عرضه دخانیات، مصرف آن نیز بیشتر شده و به تبع آن، سن استعمال قلیان نیز هر روز پایین تر آید.

براساس بررسی ها در سال های اخیر میزان مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان به شدت افزایش یافته به طوریکه این موضوع نه تنها در بین پسران بلکه در بین دختران نیز رواج یافته و عرضه قلیان در سفره خانه ها، چایخانه ها و باغ رستوران ها بیش از قبل شده و به عنوان منبع درآمدی برای آنها محسوب می شود

امروزه بیشتر نوجوانان و جوانان برای گذراندن وقت خود مدت زمان زیادی را با دوستان و هم سن و سالان می گذارند و در کنار هم به تفریحات مختلفی مشغول می شوند، اما متاسفانه در چند سال اخیر نوجوانان و جوانان برای گذراندن وقت خود و در واقع به اصطلاح تفریح از روش های غلطی مانند مصرف قلیان استفاده می کنند و کشیدن قلیان را به عنوان یک تفریح تلقی می کنند.

براساس بررسی ها در سال های اخیر میزان مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان به شدت افزایش یافته به طوریکه این موضوع نه تنها در بین پسران بلکه در بین دختران نیز رواج یافته و عرضه قلیان در سفره خانه ها، چایخانه ها و باغ رستوران ها بیش از قبل شده و به عنوان منبع درآمدی برای آنها محسوب می شود.

اما آنچه که تعجب برانگیز است استفاده و مصرف قلیان با طعم سوسک و کروکدیل است!

از خوانسار و دوسیب تا کروکدیل و سوسک

از زمانی که توتون و تنباکو وارد ایران شد تا همین چند سال پیش، قلیان ها فقط با برگ هایی مصرف می شدند که به قلیان های خوانسار معروف هستند. اما در طول چند سال اخیر و در پی رواج روزافزون قلیان در ایران، رفته رفته انواع و اقسام طعم ها و توتون های جدید و شیمیایی وارد قهوه خانه ها شد که اولین و معروف ترین آنها نیز دوسیب نام داشت.

ماجرا اما زمانی دردناک تر می شود که خبر می رسد علاوه بر این توتون و تنباکوهای شیمیایی، این روزها تنباکوهای غیر استاندارد با نام های عجیب و غریب وارد کشور شده که از جمله آنها می توان به تمساح، کروکدیل و توتون های آلوده به سوسک خطرناک لازیردرما اشاره کرد.

سوسک توتون یا لازیردرما همه چیز خوار است بالغ بر 40 نوع مواد غذائی منابع گیاهی و حیوانی و حتی الیاف پارچه، کاغذ، کتاب، کارتن، قالی و سایر وسایل منزل را مورد حمله قرار میدهد ولی عمده خسارت آن به انواع توتون سیگار و تنباکو می باشد و از این رو به نام سوسک توتون شهرت دارد. از سوی دیگر نیز تمساح و کروکدیل به مواد مخدر خطرناکی آغشته هستند که هر چند مسئولان ورود و توزیع آن را در کشور تکذیب کردند اما در برخی اماکن غیر مجاز فروش تنباکو، این توتون ها عرضه شده است.

یک وعده قلیان برابر 20 تا 50 نخ سیگار

پدیده قلیان که درحال حاضر به یک معضل اجتماعی پنهان تبدیل شده، به این دلیل است که چهره منفوری به خود نگرفته و اغلب آن را بی ضرر و غیرقابل اعتیاد دانسته و یا آن را کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند. در واقع مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف 20 تا 50 نخ سیگار است. به همین دلیل با افزایش سطح نیکوتین خود مصرف کننده به ظاهر تفننی برای رفع نیاز خود به روش سهل‌تری که همان مصرف سیگار است، روی می آورد. بنابراین اعتیاد در قلیان کشی با روی آوردن به استعمال سیگار و اعتیاد به مصرف سیگار نمایان می شود.

مخدر و غرایز جنسی دو مقوله وابسته ابراهیم فیاضی، جامعه‌شناس درباره رواج مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان گفت: موادمخدر یک نوع مواد مکمل در مقابل غریزه جنسی در تمام دنیا محسوب می شود و در مکان هایی که استعمال موادمخدر وجود دارد، بر سر ارضای مسائل جنسی است، به همین دلیل اغلب در پارتی‌ها و مهمانی‌های شبانه مصرف می‌شود.

این جامعه‌شناس باتاکید بر اینکه، هر چه هیجان‌های ذهنی در جامعه بالا باشد، به تبع مصرف موادمخدر هم در آن بالاست، خاطرنشان کرد: برای مثال در ارزیابی کشور تایلند در سال‌های گذشته شاهد این هستیم که استفاده از موادمخدر و رواج فحشا در این کشورها موج می‌زند و متاسفانه این مباحث با گذشت زمان در جامعه فرهنگ می‌شود.

موادمخدر یک نوع مواد مکمل در مقابل غریزه جنسی در تمام دنیا محسوب می شود و در مکان هایی که استعمال موادمخدر وجود دارد، بر سر ارضای مسائل جنسی است، به همین دلیل اغلب در پارتی‌ها و مهمانی‌های شبانه مصرف می‌شود

پول زیادی و تقلید باعث از بین رفتن سلامت در جوانان می شود امان الله قرایی مقدم، آسیب شناس اجتماعی بااشاره به اینکه مصرف قلیان جزء تفریحات اصلی جوانان شده است، می گوید: خود پدیده قلیان به تنهایی آسیب اجتماعی به حساب نمی آید اما جوان هایی که قدرت دفاع از خود و توانایی نه گفتن بدین گونه دام ها را ندارند در پشت قلیان در معرض آسیب های اجتماعی بزرگتری قرار می گیرند.

این آسیب شناس جامعه و استاد دانشگاه می افزاید: سن استعمال قلیان به 15 سال کاهش یافت که مهم‌ترین علت آن نبود شادی و تفریح درجامعه، ناامیدی، عدم کنترل و نظارت والدین، سرخوردگی و خانواده های بدسرپرست است.

به اعتقاد این آسیب شناس پول توجیبی زیاد نوجوانان منجر شده آنها به این سمت گرایش پیدا کنند که اگر خانواده و جامعه به این موضوع توجه نکند، سبب می شود سن استعمال دخانیات و قلیان کاهش یابد.

قرایی مقدم افزود: هم‌نشینی با دوستان ناباب از دیگر عوامل گرایش جوانان به استعمال دخانیات و قلیان است، به طوری که این موضوع سبب بروز اتلاف وقت در جوانان و بی کاری می شود.

با توجه به اینکه روز به روز در جامعه شاهد گرایش و یا بهتر بگویم از دست رفتن جوانان و گرایش آنها به موادمخدر و استعمال مواد دخانی هستیم. باید مسئولان فرهنگی، رسانه ملی و . . . اقدامی مناسب انجام دهند و باید بدانیم از اینکه دست روی دست بگذاریم، نه تنها دردی دوا نمی شود بلکه دردها هم کهنه تر و لاعلاج تر خواهد شد.

حالا اما این روزها از یک سو پزشکان با ارسال نامه های مختلف به رئیس جمهور خواستار جمع آوری قلیان ها از سطح شهرها شده اند و از سوی دیگر نیز برخی مسئولان خبر از ضرب الاجل برای جمع آوری قلیان ها می دهند. در این زمینه پیگیری‌های جمعیت مبارزه با دخانیات آغاز شده و اقدامات انجام شده در برخی استان‌ها نظیر کرمانشاه، همدان و به ویژه استان قزوین نیز پیشرفت هایی داشته است. از همین رو باید منتظر ماند و دید که آیا این توزیع کنندگان قلیان هستند که زورشان می چربد یا اینکه پزشکان و مسئولان مبارزه با دخانیات و مواد مخدر بالاخره پس از سال ها، از خطری که در کمین سلامت جوانان نشسته جلوگیری می کنند.


منابع: تعامل نیوز / خبرگزاری مهر / فردا نیوز

دردسرهای قلیان های جدید

قلیان های معطر سرطن زاترند

حالا هی قلیان بکشید!