تبیان، دستیار زندگی

پاییز با آلرژی‌هایش آمد

اگر شما هم مبتلا به آلرژی پاییزی هستید، لازم است در روزهای بادی و مخصوصا صبح‌ها بیشتر مراقب خود باشید. از آنجایی که گرده درختان و علف‌ها با باد به این سو و آن سو می‌روند، روزهای بادی می‌تواند آزاردهنده ترین روزها برای شما باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاییز و آلرژی ،  حساسیت و پاییز  ، پاییز و آلرژن،

اگرچه تب یونجه و بسیاری از آلرژی های که از گرده گیاهان و درختان ناشی می‌شوند مربوط به فصل بهارند، اما آلرژی های فصلی فقط به بهار محدود نمی‌شوند و ماه‌های اول پاییز هم از ماه‌های پرآلرژی سال هستند. سرد شدن ناگهانی هوا در ماه‌های اول پاییز می‌تواند تغییراتی را به وجود آورد که به شدت گرده‌های بهاری آزاردهنده هستند.

 

آلرژن‌های (مواد حساسیت زا) ناشی از درختان و علف‌ها در فصل های بهار، تابستان و پاییز همواره در هوا پراکنده اند. این ذرات می‌توانند به بینی، چشم، گوش و دهان فرد وارد شده و آغازگر یک واکنش آلرژیکی شدید باشند.

 

نوع و شدت عملکرد این محرک ها می‌تواند در فصل های مختلف متفاوت باشد؛ برای مثال در فصل بهار، گرده افشانی درختان متهم ردیف اول است. در ماه‌های تابستان، مخصوصا تیر و مرداد، گرده‌های علف‌ها و در اواخر تابستان و اوایل پاییز، گرده افشانی علف‌های هرز.

اسپور قارچ‌ها، آلرژی زا ترین ذرات فصل پاییز اند. آن‌ها بسیار سبک، کوچک و نفوذ پذیرند و به راحتی به مجاری هوایی و تنفسی افراد وارد می‌شوند. در طی یک روز پاییزی این اسپورها طی ساعت‌های گرم روز در بیشتری حد در هوا پراکنده شده و با سرد شدن ساعات روز، یعنی موقع عصر به سطح زمین باز می‌گردند

 

یکی از شایع ترین این مواد آلرژی زا، اسپور قارچ‌ها است که در فصل بهار در هوا آزاد می‌شود. این ذرات به قدری کوچک و سبک‌اند که می‌توانند با آرام ترین باد و نسیم به مناطق دور مهاجرت کنند.

 

در بسیاری از موارد خود این گرده‌ها شروع کننده آلرژی اند، اما در افراد مبتلا به آلرژی نیز باعث تشدید علائم می‌شوند. مخصوصا در مبتلایان به بیماری های تنفسی، مانند مبتلایان به آسم باعث تشدید علائم خواهند شد.

 

آلرژن‌های پاییزی

گرده گیاه Ragweed

یکی از مهم ترین مجرمین آلرژی پاییزی گیاهی به نام Ragweed (نوعی ابروسیا) است. این گیاه بیشتر از هر جایی در آمریکای جنوبی، شمالی و غرب میانه می روید.

 

گرده افشانی این گیاه به قدری شدید است که به جرات می‌توان گفت خود به تنهایی می‌تواند در تمام افراد مستعد ایجاد آلرژی کند. گرده‌هایی بسیار کم وزن که قادر اند حتی به فاصله‌های دور مهاجرت کنند.

 

قارچ‌های پاییزی

اگرچه در بخش های مختلف یک کشور، عوامل آلرژی زا با یکدیگر متفاوت اند، اما یکی دیگر از شایع ترین این آلرژن‌ها اسپورهای قارچ‌هاست. همانطور که گفتیم اولین حضور این اسپورها در اوایل بهار است. اما این اسپورها تا اولین باران همچنان در گردش اند. قارچ‌های آزاد کننده این اسپورها در خاک، کودهای کشاورزی و البته برگ هایی که در فصل پاییز روی زمین می ریزند فراوان اند.

 

در آب و هوای معتدل، اسپورهای قارچ‌ها با بیشترین توان خود ایجاد آلرژی می کنند. به همین خاطر است که اسپور قارچ‌ها، آلرژی زا ترین ذرات فصل پاییز اند. آن‌ها بسیار سبک، کوچک و نفوذ پذیرند و به راحتی به مجاری هوایی و تنفسی افراد وارد می‌شوند.

 

در طی یک روز پاییزی این اسپورها طی ساعت های گرم روز در بیشتری حد در هوا پراکنده شده و با سرد شدن ساعات روز، یعنی موقع عصر و غروب آفتاب به سطح زمین باز می گردند.

 

مایت

 

مایت گرد و غبار

مایت های گرد و غبار (تصویر روبرو) در حقیقت بندپایان میکروسکوپی هستند که در درجه اول از لایه‌های مرده پوست انسان تغذیه می کنند. این بندپایان در تعداد بالایی در گوشه گوشه خانه‌ها، مخصوصا در جاهایی که گل و گیاه وجود دارد زندگی می کنند.

 

مایت ها از شایع ترین علل آلرژی هستند و برای رشد به گرما علاقمندند. بله درست است که در فصل پاییز هوا سرد می‌شود، اما در حقیقت استفاده از وسایل گرمایشی، زمینه را برای رشد و گسترش مایت ها فراهم می کند.

 

البته مایت ها در درجه حرارت خیلی خیلی بالا و نیز در شرایطی که رطوبت هوا به کمتر از 70 درصد کاهش پیدا کند می میرند. اما به هر حال زدودن صد در صد آنها از خانه کاری غیر ممکن است، ولی با رعایت تمیزی و گردگیری مرتب وسایل خانه و جاروبرقی کشیدن، می‌توان میزان آنها را کاهش داد.

 

6 نکته ای که هنگام خرید و فروش گربه باید به آن توجه کنید

 

پوسته حیوانات خانگی

پوسته حیوانات به تکه‌های مرده ای از پوست گفته می‌شود که از بدن حیوانات خانگی جدا شده و در خانه پراکنده می‌شود. بیش از 30 درصد افرادی که آلرژی فصلی دارند به حیوانات خانگی نیز واکنش آلرژیکی شدید نشان می دهند. آلرژی به حیوانات از حساسیت و واکنش شدید و غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به پوسته، آب دهان و حتی ادرار و مدفوع حیوانات ناشی می‌شود.

 

شدت آلرژی یک فرد به حیوانات مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال معمولا گربه‌ها نسبت به سگ ها آلرژی زا تر هستند و برخی از نژاد های سگ ها و گربه‌ها هم آلرژی های شدیدتری نسبت به بقیه ایجاد می کنند.

 

برای پیشگیری از عوارض آزاردهنده فصل پاییز چه باید کرد؟

اگر شما هم مبتلا به آلرژی پاییزی هستید، لازم است در روزهای بادی و مخصوصا صبح ها بیشتر مراقب خود باشید. از آنجایی که گرده درختان و علف‌ها با باد به این سو و آن سو می روند، روزهای بادی می‌تواند آزاردهنده ترین روزها برای شما باشد. لازم است بدانید شدت این گرده‌ها در هوا، صبح ها بیش از هر زمان دیگر است.

 

برای مواجهه هرچه کمتر با این مواد آلرژی زا لازم است اقدامات زیر را در پیش بگیرید:

 

- در صورتی که قصد دارید بین ساعت 5 تا 10 صبح از خانه بیرون بروید، حتما ماسک مناسبی بزنید.

 

- با شستشوی مرتب لباس هایتان با آب گرم، گرده‌ها و محرک ها را از روی لباس خودتان بشویید.

 

- پنجره‌ها را همواره بسته نگه دارید و از یک تهویه هوای مناسب استفاده کنید.

 

- برای خشک کردن لباس ها از فضای داخل خانه استفاده کنید و لباس هایتان را روی بند و در هوای آزاد قرار ندهید.

 

- شاخه‌ها و برگ های حیاط خانه خود را در فواصل زمانی کوتاه جمع و حرث کنید. البته بهتر است خودتان این کار را انجام ندهید و از کسی که دچار آلرژی نیست بخواهید تا به شما کمک کند.

 

علائم آلرژی را دست کم نگیرید

اگر با رعایت تمام این احتیاط ها، علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش و سوزش چشم ها و سایر علائم آلرژی با گذشت روزها همچنان در شما بد و بدتر شد، ممکن است است به فضای خانه هم آلرژی داشته باشید.

 

حدود 80 درصد از مبتلایان به آلرژی های فصلی دچار مشکلاتی مانند مشکلات خواب، احساس خستگی و بی حالی، اختلالات تمرکز و کاهش عملکرد در مدرسه و محل کار را نیز خواهند داشت.

 

پس درمان و کنترل علائم، امری مهم و حیاتی خواهد بود. درمان هایی که گاهی به مصرف یک آنتی هیستامین خوراکی کفایت می کند و گاهی اقدامات جدی تری مانند ایمنی درمانی و واکسن های تزریقی نیاز خواهد داشت.


مطالب مرتبط:

آلرژی در فصل پاییز تشدید می‌شود

4 دستور برای کاهش آلرژی پاییزی

از بیماری‌های پاییزی جلوگیری کنید

پاییز فصل افسردگی نیست

توصیه‌های پاییزی به مادران باردار

مقابله با دلگیری پاییزی

چه لباسی برای پاییز مناسب است؟

بیماری‌های پاییزی آمدند

پوست خشك، ارمغان پاییز

 

فیلم مرتبط:

آلرژی

 

صوت مرتبط:

آلرژی های فصلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.