تبیان، دستیار زندگی
پنجم اکتبر برابر با سیزدهم مهرماه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده است تا یادآور تلاش مردان وزنانی باشدکه علی رغم خشونت ها و منازعات بین المللی ، انگیزه آموختن را در ضمیر کودکان و نوجوانان زنده نگاه می دارند و امید به زندگی مسالمت آمیز..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم

پنجم اکتبر برابر با سیزدهم مهرماه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده است تا یادآور تلاش مردان وزنانی باشدکه علی رغم خشونت ها و منازعات بین المللی ، انگیزه آموختن را در ضمیر کودکان و نوجوانان زنده نگاه می دارند و امید به زندگی مسالمت آمیز و فارغ از هرگونه تعصب در کنار یکدیگر را در وجودشان شعله ور می نمایند.

در برگ های تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران نیز دوازدهم اردیبهشت هر سال ، همزمان با سالگشت شهادت اسوه علم و تقوا، استاد مرتضی مطهری «روز معلم» نامیده شده است. استاد گرانقدری که با درک نیازهای واقعی جامعه و اصالت و بی پیرایگی آثار خود توانست در روشنگری نحله های مختلف فکری به ویژه معلمان ودانشگاهیان در مسیر مبارزه با ظلم و استبداد ستمشاهی نقش مهمی ایفا نماید.

امروزه نقش بی بدیل معلمان به عنوان مجریان تربیتی و آموزشی نظام تعلیم و تربیت در توسعه و پیشرفت هر کشوری به تأیید همگان رسیده و از همین منظر است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مأموریت معلمان را همتراز رسالت انبیاء ارزیابی نموده است.

«روز جهانی معلم» برای ملل مختلف ، یادآور این مهم است تا مبادا فراموشمان شود که رشد علوم مختلف و گسترش فناوری های نوین وامدار حضور معلمانی است که روزگاری، افق های نو را در برابر ذهن کودکان گشوده اند.

این روز برای رهبران سیاسی جهان نیز حامل این پیام است تا فراموش نکنند حق آموختن و برخورداری از آموزش از مصادیق حقوق شهروندی در سراسر جهان است. عمومی بودن این حق صرف نظر از رنگ و نژاد، مسئولیت هایی را بر دوش حاکمان جوامع می گذارد تا در جهت «گسترش آموزش» و «پرورش استعدادها» تلاش کنند و نگاهی جامع و حمایتی قاطع از معلمان کشور خود داشته باشند.

در جهان امروز حضور میلیون ها کودک محروم از آموزش ، ضرورت نیاز به معلم را برای تحقق حق برخورداری از آموزش و یادگیری را بیش از پیش نمایان می سازد.

گرامیداشت روز جهانی معلم اقدامی نمادین است تا دولت ها و ملت ها در توسعه و گسترش «آموزش عمومی و رایگان»، «تضمین کیفیت آموزش ها» ، «ارتقاء سطح برنامه های حمایتی از معلم» و «سرمایه گذاری و مشارکت» همه جانبه در امر آموزش وپرورش اهتمام جدی داشته باشند.

اینجانب با تبریک فرارسیدن این روز به تمامی معلمان عزیز کشورم براین باورم که با حمایت های قاطع مسئولان ارشد نظام و با همکاری، همیاری، همراهی و عزم ملی معلمان، آموزش و پرورش ما می تواند در مسیر کیفیت بخشی به آموخته ها، تعالی مدرسه و رشد و بالندگی دانش آموزان بیش از گذشته گام های موثر بردارد.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش

منبع :آفتاب

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی