تبیان، دستیار زندگی
مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال از صدور یک میلیون و 50 هزار شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 15 سال خبر داد و گفت: طی 5ماهه اول امسال این شناسنامه ها صادر شده و فعلا فراخوان عمومی نداریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناسنامه ها مکانیزه میشود

مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال از صدور یک میلیون و 50 هزار شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 15 سال خبر داد و گفت: طی 5ماهه اول امسال این شناسنامه ها صادر شده و فعلا فراخوان عمومی نداریم.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
شناسنامه

محسن اسماعیلی گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده نوجوانانی که 15 سال آنها تمام می شود و قصد عکس دار کردن شناسنامه خود را دارند در اولویت تعویض شناسنامه و تقاضا برای صدور شناسنامه مکانیزه قرار دارند.

او با اشاره به اینکه آمارهای مرداد ماه نشان می دهد که طی این مدت در سال جاری یک میلیون و 50 هزار شناسنامه جدید صادر شده است ، گفت: شناسنامه های مکانیزه فعلا برای افرادی که قصد تغییر اسناد هویتی خود را دارند و یا شناسنامه آنان مفقود شده و نوزادان تازه متولد شده و همچنین 15 ساله ها همزمان با ژس دار شدن ؛ صادر می شود.

مدیركل امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال كشوربا تاکید براینکه تا اطلاع ثانوی فراخوان عمومی برای صدور شناسنامه های مکانیزه نخواهیم داشت، گفت: شناسنامه های قدیمی همچنان کاربرد دارند و مشکلی وجود ندارد به همین دلیل فعلا فراخوان عمومی نخواهیم داشت .

به گفته او، هزینه صدور شناسنامه جدید برای تمامی گروههای مشمول 15 هزار تومان است و فقط افرادی که شناسنامه آنان مفقود شده باید 20 هزار تومان بپردازند.

اسماعیلی در مورد اعتبار کارتهای ملی نیز گفت: کارت ملی براساس مصوبه هیات وزیران تا پایان سال 94 اعتبار دارد و تا آن زمان نیازی به تمدید مجدد از سوی مردم وجود ندارد

مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال از صدور یک میلیون و 50 هزار شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 15 سال خبر داد و گفت: طی 5ماهه اول امسال این شناسنامه ها صادر شده و فعلا فراخوان عمومی نداریم

براساس برنامه ریزیهای انجام شده نوجوانانی که 15 سال آنها تمام می شود و قصد ژس دار کردن شناسنامه خود را دارند در اولویت تعویض شناسنامه و تقاضا برای صدور شناسنامه مکانیزه قرار دارند.

به گفته وی ، هزینه صدور شناسنامه جدید برای تمامی گروههای مشمول 15 هزار تومان است و فقط افرادی که شناسنامه آنان مفقود شده باید 20 هزار تومان بپردازند.

وی همچنین به صدور کارت ملی برای 15 ساله ها اشاره کرد و گفت: تنها برای افرادی که به سن 15 سال می رسند کارت ملی صادر می شود و البته همچنین برای کارت مفقودی ها نیز کارت ملی صادر می شود اما برای سایرین خیر.

اهداف طرح مكانیزه شدن شناسنامه ها

طرح مكانیزه شدن شناسنامه ها، به منظور ارتقای كیفیت مدارك هویتی و دقت نظر در تنظیم اسناد سجلی و سرعت در انتقال داده ها به پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور، پیگیری می شود.

عبودی، معاون حقوقی ثبت احوال درباره اهداف مكانیزه شدن شناسنامه ها گفت: طرح مكانیزاسیون تنظیم اسناد سجلی و صدور شناسنامه یكی از برنامه هایی كه سازمان ثبت احوال در برنامه چهارم توسعه موظف به اجرای آن شده بود، به منظور ارتقای كیفیت مدارك هویتی و دقت نظر در تنظیم اسناد سجلی و سرعت در انتقال داده ها به پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور، پیگیری می شود .

وی در ادامه افزود: مرحله اول این طرح كه شامل تنظیم اسناد ولادت و صدور شناسنامه زیر 15 سال بود ، در سراسر كشور به اجرا گذاشته شد و هم اكنون اسناد سجلی ولادت و صدور شناسنامه نوزاد در سراسر كشور به صورت مكانیزه انجام می شود .

طرح مكانیزه شدن شناسنامه ها، به منظور ارتقای كیفیت مدارك هویتی و دقت نظر در تنظیم اسناد سجلی و سرعت در انتقال داده ها به پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور، پیگیری می شود

عبودی با اشاره به این مطلب كه مرحله دوم طرح ، یعنی صدور شناسنامه بالای 15 سال و تنظیم اسناد فوت و مكانیزاسیون ارایه سایر خدمات سجلی به ایرانیان ، از ابتدای سال جاری شروع شده و به تدریج در كل كشور تعمیم پیدا می كند، تصریح كرد: در این طرح ، شناسنامه های بالای 15 سال ، اسناد فوت و خدمات ویژه سجلی به صورت كاملا مكانیزه و با استفاده از چاپگر صورت می گیرد كه موجب ارتقای امنیت ، كیفیت ، سرعت و دقت در ارایه خدمات برای هموطنان در داخل و خارج می شود.

معاون حقوقی ثبت احوال گفت : در این مرحله ، فعالیت های ثبت احوال روی بستر دولت الكترونیك با توجه به زیر ساخت هایی كه ایجاد شده ، تكمیل شده و فعالیت ها از كیفیت و سرعت بهتری به نسبت سیستم های دستی برخوردار خواهد بود .


منابع : خبر انلاین / واضح

کارت هوشمند به جای شناسنامه

از ورقه هویت تا شناسنامه های الکترونیکی

فرزندان رحم جایگزین چگونه شناسنامه بگیرند؟