تبیان، دستیار زندگی
کودکان، علاقه زیادی به نقاشی بر روی در و دیوار خانه دارند، چون هم به راحتی در دسترس است و هم فضایی باز و نامحدود برای نقاشی کردنشان است و از انجام این کار لذت می برند؛ البته خیلی وقت ها این مسئله باعث دردسر و تنش بین مادر و کودک می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای نقاشی کودک روی در و دیوار

نقاشی کودک روی دیوار


کودکان، علاقه زیادی به نقاشی بر روی در و دیوار خانه دارند، چون هم به راحتی در دسترس است و هم فضایی باز و نامحدود برای نقاشی کردنشان است و از انجام این کار لذت می‌برند؛ البته خیلی وقت‌ها این مسئله باعث دردسر و تنش بین مادر و کودک می‌شود.


حالا این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید با این مشکل برخورد کرد؟ در این مطلب، چند راهکار برای شما ارائه خواهیم داد.

1- هنگامی‌که از راه رسیدید و دیدید فرزندتان مشغول انجام این کار است، با صدای بلند و محکم و قاطع بگویید: "نه، نکن! روی دیوار نباید نقاشی کنی!" و بعد جلو رفته دستش را گرفته، کمی بفشارید و در چشمانش خیره شوید تا متوجه شود که از عملش عصبانی و ناراحت هستید.

2- از آنجایی که این مسئله برای کودک لذت‌بخش است و حتی منجر به رشد خلاقیت کودک می‌شود، بنابر این سعی کنید مکان‌هایی از قبیل پارکینگ، انباری یا قسمتی از حیاط خانه را مشخص کنید تا کودک بتواند روی آن‌ها نقاشی کند.

یک تخته برای کودکتان تهیه و روی دیوار نصب کنید تا روی آن نقاشی کند؛ و گاهی اوقات برای لذت‌بخش شدن این لحظه، با او همراه شده و نقاشی کنید.

3- یک تخته برای او تهیه و روی دیوار نصب کنید تا روی آن نقاشی کند؛ و گاهی اوقات برای لذت‌بخش شدن این لحظه، با او همراه شده و نقاشی کنید.

4- اگر کودک اصرار به نقاشی بر روی جاهای ممنوع داشت، کاغذ بزرگی تهیه و روی دیوار بچسبانید و بگویید فقط روی این کاغذ نقاشی کند.

5- در صورت رعایت قوانینی که گذاشتید، حتماً او را تحسین و تشویق نمایید. می‌توانید از لوازم نقاشی به عنوان جایزه هم استفاده کنید.

نقاشی کودکان

6- برای او دفترهای نقاشی زیبا تهیه کنید و به نقاشی‌هایی که کودک در آن می‌کشد، جایزه بدهید.

7- اگر موارد ذکر شده را رعایت نکرد، از تدابیر منفی استفاده کنید. زمانی که قسمتی از دیوار را نقاشی کرد، او را مجبور کنید آن قسمت را تمیز کند و اگر باز هم تکرار کرد، تنبیه را گستره‌تر کرده و او را مجبور کنید قسمت بیشتری از دیوار را تمیز کند؛ یعنی علاوه بر قسمت نقاشی شده، قسمت بیشتری را مشخص کرده و او را وادار به تمیز کردن آن نمایید.

8- در صورتی که این تنبیه موثر نبود، او را از چیزهای مورد علاقه‌اش محروم کنید. مثلاً از تماشای تلویزیون، یا خوراکی مورد علاقه، البته مدت تنبیه را طولانی نکنید و بیشتر از یک روز نباشد. اگر در سنی است که پول توجیبی می‌گیرد، می‌توانید از مقدار این پول کم کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sadatmousavi2

برگرفته از انجمن: امور تربیتی