تبیان، دستیار زندگی
این طرح همانند باسكول كار می كند ولی با باسکول های معمولی تفاوت های زیادی دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده برگزیده مهندسی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: باسكول هیدرولیكی كف(كششی - فشاری)

نام ارایه دهندگان: مریم راستگو - فاطمه مهری

زمینه و نوع پروژه: مكانیک - عملی

درجه سختی: دشوار

همان طور كه از اسم طرح مشخص است این طرح همانند باسكول كار می كند ولی با باسکول های معمولی تفاوت های زیادی دارد. در طرح باسكول هیدرولیكی كف، كف مخفف دو كلمه كشش و فشار می باشد یعنی این طرح به دو صورت كششی و فشاری وزن اجسام را اندازه گیری می كند.

بعد از جنگ تحمیلی که باعث خرابی ها و خسران زیادی شد کشور، در بسیاری از بخش ها دچار عقب ماندگی و ضعف ناشی از جنگ بود از این رو تمام سازمان های کشوری و لشکری علمی و فرهنگی بسیج شدند تا این عقب ماندگی را خصوصا در بخش صنعت جبران کنند، دستگاهی که دانش پژوهان دبیرستان زینب كبری طراحی کرده اند نیز در راستای برآورده کردن همین هدف است.

ایده برگزیده مهندسی نهمین جشنواره

این طرح نوعی وسیله اندازه گیری در مقیاس و ظرفیت بزرگ و سنگین است. این دستگاه نوعی باسکول دو طرفه اندازه گیری وزن و فشار است که در مقیاس بزرگ به راحتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد شاید در اولین صحبت که با عنوان باسکول و دستگاه اندازه گیری مطرح می شود مخاطبین به این فکر بیافتند که همان ترازوی عادی یا باسکول است که باید گفت این دستگاه همان کارها را انجام می دهد اما ویژگی ای که این دستگاه را منحصر به فرد می کند این است که دستگاه قابل حمل است ( با وجود این که ظرفیت اندازه گیری بالایی دارد، قابل حمل است)، دومین ویژگی مهم دوطرفه بودن دستگاه است، یعنی این طرح هم از طریق فشار و هم کشش، وزن جسم را اندازه گیری می کند یا به بیان بهتر این دستگاه می تواند هر نیرویی در ظرفیت بالا که در هر جهتی وارد شود را محاسبه کند.

کلمه نیرو و اندازه گیری آن یک انعطاف پذیری قابل توجه برای این دستگاه است. به بیانی دیگر می توان گفت هر نیرویی با هر جهت محوری را می توان با این دستگاه اندازه گرفت. مثلا می گوییم که این باسکول وزن را اندازه گیری می کند این دقیقا به این معنی است که می تواند اندازه نیرویی که در جهت عمود با شتاب گرانش وارد جسم می شود را نشان دهد که به راحتی قابل اثبات است.

با مثال دیگر کاربرد این دستگاه به ظاهر ساده و کوچک اما پرکاربرد را متذکر می شویم:

فرض کنید می خواهیم اندازه نیرویی که باید در جهت افق به یک یدک کش در دریا وارد شود تا بتواند آن را به حرکت درآورد را  حساب کنیم، این کار با انجام محاسبات زیاد و پیچیده انجام می گیرد حتی شاید جواب نیز دور از انتظار باشد.

در عمل با این دستگاه به راحتی می توان با گیره های کششی به عنوان رابط کشنده و یدک کش، حداقل نیروی لازم برای حرکت دادن یدک کش را نشان می دهد و بسیاری از مثال هایی دیگر که ماهیت و کاربرد طرح به خوبی در آن مشخص می شود.

ایده برگزیده مهندسی نهمین جشنواره

ویژگی دیگر این طرح سادگی آن است، همان طور که می دانید در طراحی دستگاه های پرکاربرد و همه گیر شدن آن این ویژگی بسیار مهم است که شما بتوانید از ساختمان و بدنه دستگاه خود اطلاع داشته باشید، تا در مواقع ضروری آن را تعمیر کنید. دستگاه های ساده معمولا بسیار مورد توجه تمام اقشار جامعه قرار می گیرد و کاربردی همه گیر خواهد داشت.

مهارت هایی که دانش پژوهان در انجام این پروژه فرا گرفتند:

آشنایی با مدار هیدرولیكی- سیلندرهای هیدرولیكی یک كاره - سیلندر های هیدرولیكی دوكاره - آب بند ها - رزوه كاری - تراش CNC - نرم افزار طراحی Solidworks - كولیس خوانی - فرز CNC - قلاویز كاری- خواندن مته.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده کشاورزی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی