تبیان، دستیار زندگی
فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده ای را پوشش می دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده نانو

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.
ایده های برگزیده نانو هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده :  رنگ های نو با تکنولوژی نانو

نام ارایه دهنده :  آلما صمیمی ، سارینا خیرانی

زمینه و نوع پروژه : نانو -  تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود 1 تا 100 نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته و از فناوری های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر درحال توسعه می‌باشد.

ماهیت فناوری نانو توانایی کارکردن در تراز اتمی، مولکولی و فراتر از آن در ابعاد بین 1 تا 100 نانومتر، با هدف ساخت و دخل و تصرف در چگونگی آرایش اتم‌ها یا مولکول‌ها با استفاده از مواد، وسایل و سیستم‌هایی با توانایی‌های جدید و با تغییر این ساختارها و رسیدن به بازدهی بیشتر مواد می‌باشد.

فناوری نانو فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به وسیله کنترل آن ها در سطح اتم‌ها و مولکول هاست. در واقع اگر همه مواد و سیستم‌ها ساختار زیربنایی خود را در مقیاس نانو ترتیب دهند؛ آن گاه تمام واکنش‌ها سریع‌تر و بهینه‌تر صورت می‌گیرد و توسعه پایدار پیش گرفته می‌شود.

ایده های برگزیده نانو هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

استفاده از نانو تکنولوژی در رنگ باعث افزایش کیفیت رنگ و کاهش مصرف آن می گردد. نانوتکنولوژی به دو صورت به این بخش کمک می کند، یکی در انتخاب مواد مناسب در رنگ و دیگری در روش های بهینه رنگ کردن. نانو ذرات با اندازه های مختلف، نورهایی با فرکانس های متفاوت ساطع می کند که می تواند برای تولید رنگ های گوناگون مورد استفاده واقع شوند.

امروزه با گسترش تکنولوژی نانو، رنگ های پایه آبی نیز از این امر متأثر گشته اند، مزایای عالی این نوع رنگ ها با اعمال این تکنولوژی دو چندان شده است. در این رنگ ها از رزین های دیسپرس شونده در آب با ابعاد نانو و نیز از نانو پیگمنت ها و افزودنی هایی در اندازه نانو استفاده می شود که باعث کیفیت بهتر رنگ های معمولی پایه آبی گردیده است.

از جمله ویژگی های این محصولات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- دارای خواص مکانیکی ویژه ای هستند.

2- دارای خواص ضد خوردگی ویژه ای هستند.

3- استفاده از نانو پیگمنت ها باعث افزایش نفوذ این نوع پوشش ها به درون شکاف ها و منافذ بسیارریز موجود در سطح فلز می گردد.

4- با استفاده از رنگ های نانو، چسبندگی روی سطح هفتاد مرتبه بیشتر می شود.

5-  ضخامت اعمال سیستم پوششی نانو فقط 30 میکرون می باشد که در مقایسه با ضخامت رنگ های معمولی بسیار پایین می باشد و موجب صرفه جویی در مصرف رنگ می شود.

6-  به دلیل پایین بودن درصد حلال های فرار با محیط زیست سازگارند.

7-   از لحاظ ظاهری فیلم حاصله بسیار صاف و براق است.

در واقع پژوهشگران جوان در این پروژه در ابتدا به تکنولوژی نانو پرداختند و پس از جمع آوری اطلاعات کافی درباره نانو تحقیق درباره ی رنگ های عایق، خود تمیز شونده، ضد خراش و... را انجام دادند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان