تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشته از شما پرسیدیم که بهترین معیار انتخاب یک خانم توسط یک آقا برای امر ازدواج چیست؟ این هفته نظرات شما را بررسی می کنیم و به بحث می گذاریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معیارهایتان را دوباره چک کنید


هفته گذشته از شما پرسیدیم  که بهترین معیار انتخاب یک خانم توسط یک آقا برای امر ازدواج چیست؟ این هفته نظرات شما را بررسی می کنیم و به بحث می گذاریم.

معیار انتخاب همسر

در پرسشنامه ای که هفته قبل منتشر کردیم، 5گزینه زیبایی، وضعیت اقتصادی، تحصیلات، سطح فرهنگی خانواده و سن عنوان شده بود. از 460 کاربری که در این نظر سنجی شرکت کردند، 69.78% معتقد بودند که سطح فرهنگی خانواده اهمیت بیشتری در انتخاب همسر دارد.

برای 19.13% از کاربران زیبایی اولویت بود و 6.96% از کاربران، به وضعیت اقتصادی اشاره کرده بودند. تحصیلات و سن هم به ترتیب ملاک انتخاب 2.17% و 1.96% کاربران بود.

اهمیتی که بیشتر کاربران برای سطح فرهنگی خانواده قایل بودند، دو نکته را مشخص می کند. اول از همه این که معنویات و شخصیت برای بیشتر کاربران اولویت دارد و دوم این که نگاه سنتی و خانوادی به ازدواج قوی تر از نگاه فردمحور است و این جای خوشوقتی دارد.خانواده به عنوان اولین بستر رشد و نمو یک فرد، مهم ترین نقش را در شکل دهی به شخصیت او دارد. اگرچه که بسیاری از افراد روحیاتی متفاوت از خانواده شان دارند و ممکن است فردی رشد یافته و با کمالات در خانواده ای نه چندان مطلوب بزرگ شده باشد. اما باید بدانید هر قدر تناسب روحیات فرد با خانواده اش بیشتر باشد، احتمال آنکه فرد به ثبات شخصیتی رسیده باشد بیشتر است. در جامعه ما که ازدواج ها باعث شکل گیری پیوندهای خانوادگی متداخل می شوند، توجه به بستری که فرد در آن رشد کرده بسیار اهمیت دارد.

اما در بخش نظرات هم کاربران عقاید قابل توجهی داشتند. کلید واژه اکثر این کاربران، ایمان و حیا بود که به عنوان مهم ترین معیار معرفی شده بود. برخی از کاربران ملاک ها و اولویت های شخصی شان را هم اضافه کرده بودند و برخی بر اساس تجربه شخصی، توصیه هایی داشتند. مثلا امیرعلی نوشته بود که سه معیار مهم برای انتخاب همسر به ترتیب اخلاق، اصالت و زیبایی است. کاربر دیگری تفاوت سنی، تناسب ظاهری و نحوه رفتار شخصی و اجتماعی را مهم دانسته و خانواده و اعتقادات را در رده های بعدی جا داده بود.

عمل به واجبات و دوری از محرمات، ولایت مداری و ایمان عمیق به خدا معیارهای انسانی هستند که اگرچه لازمند، اما کافی نیستند. ازدواج با همه روابط اجتماعی دیگری که ما داریم متفاوت است

یک نکته خیلی مهم که باید توجه داشته باشید این است که ازدواج به هیچ عنوان پیوندی نیست که شما بتوانید با یک معیار آن را ترتیب دهید. در میان نظرات، کاربرانی بودند که فقط یک معیار برای ازدواجشان داشتند. مثلا یکی از کاربرا نوشته بود: «خدا رو همیشه حاضر بدونه بسه بقیش اوکیه». کاربر دیگری نوشته بود: «ولایت مداری» و... اگرچه هر دو این موارد، یعنی ایمان قلبی به خدا و ولایت مداری جزو اصول اولیه و ارزش های بسیار مهم در ازدواج هستند اما به هیچ عنوان نمی توان آنها را کافی دانست.

مردی که ایمان قلبی داشته باشد اما به قدر کافی پشتکار نداشته باشد، نمی تواند همسر خوبی باشد. زنی که ولایت مدار باشد اما چهره اش محبوب همسرش واقع نشود، نمی تواند زندگی پایداری را تجربه کند. عمل به واجبات و دوری از محرمات، ولایت مداری و ایمان عمیق به خدا معیارهای انسانی هستند که اگرچه لازمند، اما کافی نیستند. ازدواج با همه روابط اجتماعی دیگری که ما داریم متفاوت است. در ازدواج شما شب و روزتان را با یک نفر به اشتراک می گذارید. از اسرار هم با خبر می شوید. روحیاتتان بر یکدیگر اثر می گذارد. حتی جای خوابتان را با او شریک می شوید و این یعنی در ازدواج همنفس و هم لحظه یک فرد هستید. بنابراین مهم است که بتوانید مثل دو قطعه از پازل با هم جفت و جور شوید. اینجاست که تناسب به عنوان مهم ترین عامل ازدواج مطرح می شود.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

5 معیار اسلامی در انتخاب همسر

میم مثل معیار

ملاک‌های دخترانه و پسرانه در همسرگزینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.