تبیان، دستیار زندگی
در هر خانه ای، اتاق نشیمن پر رفت و آمدترین مكان است؛ بنابر این باید در طراحی دكوراسیون آن توجه بیشتری به خرج داد. اتاق نشیمن باید محیطی گرم و دوستانه و در عین حال زیبا داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک پیشنهاد برای طراحی  اتاق نشیمن شما

چگونه فضای نشیمنی زیبا و دوستانه در خانه خود خلق کنیم؟


در هر خانه ای، اتاق نشیمن پر رفت و آمدترین مكان است؛ بنابر این باید در طراحی دكوراسیون آن توجه بیشتری به خرج داد. اتاق نشیمن باید محیطی گرم و دوستانه و در عین حال زیبا داشته باشد. با به كاربردن اندكی ذوق و سلیقه و استفاده از المان های مختلف می توان از هر اتاق نشیمنی محیطی دلپذیر و زیبا ساخت. پس از ورودی، مهم‌ترین فضای خانه، نشیمن و پذیرایی است. در ادامه شما را با نحوه طراحی و چیدمان سه جز اساسی فضای نشیمن یعنی کف، مبلمان و سقف آشنا خواهیم کرد.

مبلمان خانه

کفپوش

کف‌سازی فضای نشیمن و پذیرایی باید متناسب با كاربرد آن فضا باشد. در خانه‌هایی که نشیمن و پذیرایی با یکدیگر ترکیب شده‌اند، می‌توان با استفاده از کف‌سازی، این فضا را به قسمت‌های مختلف تقسیم کرد. برای تقسیم‌بندی فضا می‌توان از کفپوش‌ با رنگ‌های متفاوت كمك گرفت و فضا را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم كرد. استفاده از حاشیه‌های رنگی در اطراف هر بخش نیز می‌تواند به این تقسیم‌بندی‌ كمك کند.

به عنوان مثال چیدمان سرامیک با طرح هایی مختلف باعث جداسازی فضاها می شود. طرح‌های لوزی، حصیری و ساده در سرامیک‌كاری كف بسیار معمول هستند. در فضاهایی که دیوارها گونیا نیستند (به حالت 90 درجه قرار نگرفته‌اند)، بهترین راه، استفاده از سرامیک‌های با طرح لوزی است. طرح‌های حصیری نیز گونیا نبودن فضا را می‌پوشاند و پرت کمتری نسبت به حالت لوزی دارد. به خاطر داشته باشید كه استفاده از سرامیک‌ها با ابعاد بزرگ برای فضاهای بزرگ مناسب است، اما در فضاهای کوچک‌تر، استفاده از سرامیک‌های بزرگ توصیه نمی شود تا میزان خرد شدن سرامیک در فضا کاهش یابد و حس تعادل بصری بیشتری ایجاد شود.

یکی دیگر از راه‌های تقسیم‌بندی فضا، استفاده از انواع فرش است. با توجه به تعداد مبل‌های خود می‌توانید آنها را در اطراف فرش جانمایی کنید. ابعاد فرش باید به گونه‌ای باشد که زیر مبل‌ها قرار نگیرد اما پایه‌های جلویی مبل‌ها روی فرش باشد. بهتر است كه چیدن مبلمان در فضای نشیمن و پذیرایی با توجه به نقاط عطف در فضا انجام شود. یکی از این نقاط، محل قرار گرفتن شومینه است. تلویزیون نیز می‌تواند نقطه عطفی مناسب باشد. مبلمان باید رو به نقطه عطف و در اطراف آن چیده شود به گونه‌ای که بتوان از روی مبل‌ها به تلویزیون یا شومینه دید داشت.

میز ناهارخوری باید طوری قرار بگیرد که دسترسی آن به آشپزخانه بدون عبور از میان مبل‌ها میسر باشد. برای آنکه بتوان به‌راحتی در هنگام نشستن افراد دور میز از پشت صندلی‌ها حرکت كرد نیز، فاصله‌ای بین 80 تا 100 سانتی‌متر میان میز و دیوارها ضروری است. فراموش نكنید كه فضای نشیمن و پذیرایی، نشان دهنده میزان میهمان‌نوازی صاحبخانه است

مبلمان

مبلمان در فضای نشیمن باید دارای ویژگی‌های خاص خود باشد. در صورتی‌که بیش از یك ست مبل در فضای نشیمن قرار دارد، می‌توانید یك ست مبل راحتی انتخاب كنید. مبلمان راحتی معمولا در فضایی از خانه قرار می‌گیرد که بعنوان نشیمن افراد خانواده استفاده می شود. از مبل‌های رسمی‌تر برای پذیرایی از میهمانان استفاده كنید. برای ایجاد هماهنگی بین ست‌های مختلف مبلمان می‌توانید از چوب یک‌رنگ استفاده کنید. روش دیگر، استفاده از رومبلی‌هایی با پس زمینه رنگی یکسان است.

چیدمان مبل‌ها در فضا نیز باید دسترسی به همه آنها را آسان كند. همچنین در بین مبل‌ها باید فضایی خالی به اندازه حداقل 25 سانتی‌متر وجود داشته باشد و برای عبور و مرور نیز فاصله‌ای بین 60 تا 90 سانتی‌متر در نظر گرفته شود. بهتر است که بین هر دو مبل، میزهای عسلی قرار گیرند که محلی مناسب برای قرار دادن انواع آباژور و عناصر تزئینی خواهند بود.

مبلمان خانه

نکته مهم دیگر در چیدمان مبل‌ها این است که سعی کنید تا حد امكان، مبلی پشت به ورودی قرار نگیرد. قرار دادن مبل‌ها به صورتی که پشت به پشت قرار بگیرند نیز، مناسب نیست.

نكته آخر، نحوه قرار دادن میز ناهارخوری در فضاست. میز ناهارخوری باید طوری قرار بگیرد که دسترسی آن به آشپزخانه بدون عبور از میان مبل‌ها میسر باشد. برای آنکه بتوان به‌راحتی در هنگام نشستن افراد دور میز از پشت صندلی‌ها حرکت كرد نیز، فاصله‌ای بین 80 تا 100 سانتی‌متر میان میز و دیوارها ضروری است. فراموش نكنید كه فضای نشیمن و پذیرایی، نشان دهنده میزان میهمان‌نوازی صاحبخانه است.

استفاده از کاغذ دیواری های مشکی با کوسن های هم رنگ به فضا نظم بخشیده و استفاده از چند تیکه از رنگ سفید بسیار به زیبایی فضا افزوده است. استفاده استفاده از قفسه کتاب، تابلوهای کوچک و یک آباژور به مفهوم نشیمن بودن اتاق خیلی کمک می کند.

سقف

با تغییر ارتفاع سقف می‌توان فضا را به ناحیه‌های مختلف تقسیم كرد. با این حال، باید توجه داشت که میان طرح‌های کف‌ و سقف کاذب هماهنگی ایجاد شود تا از نظر بصری، فضا یکپارچه دیده شود. نورپردازی‌هایی که در سقف صورت می‌گیرد نیز، باید به گونه‌ای باشد که نور لازم را برای هر قسمت از فضا تامین کند تا در مواقعی که از بخش خاصی از فضا، استفاده نمی شود، بتوان چراغ های مربوط به آن را خاموش كرد.ارتفاع سقف در نشیمن با طول بیشتر باید نسبت به طولهای کوتاه تر بیشتر باشد.

منصور منصوری

کارشناس ارشد معماری

بخش محیط خانه تبیان

منابع:

1- ابعاد و اندازه ها در فضاهای مختلف یک واحد مسکونی،سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

2- نویفرت.اطلاعات معماری،ترجمه کوروش محمودی

مطالب مرتبط:

یک پیشنهاد برای طراحی اتاق خواب شما

یک پیشنهاد دیگر برای طراحی اتاق خواب شما

یک پیشنهاد برای طراحی آشپزخانه شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.