تبیان، دستیار زندگی
معمولاً شامپوها داری یک یا چند سورفاکتانت اصلی، سورفاکتانت‌های ثانویه و مواد اضافه شده (Additive) می‌باشند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده شیمی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: شامپو گیاهی

نام ارایه دهنده: ملیحه خیرآبادی

زمینه و نوع پروژه: شیمی – عملی

درجه سختی: متوسط

گروهی از دانش آموزان تصمیم گرفتند كه شامپویی تولید كنند كه علاوه بر خاصیت تمیز كنندگی، خاصیت تقویت كنندگی مو نیز داشته باشد. به همین منظور تصمیم گرفتند كه از خاصیت موجود در گیاهان برای تولید شامپو استفاده كنند.

شامپو گیاهی

شامپوها متداول ترین محصولات بهداشتی مورد استفاده در مو هستند. معمولاً شامپوها داری یک یا چند سورفاکتانت اصلی، سورفاکتانت‌های ثانویه و مواد اضافه شده (Additive) می‌باشند. وظیفه سورفاکتانت های اصلی، پاک کردن و خاصیت دترژنتی آن هاست. معمولاً هر چه میزان قدرت شویندگی آن ها بیشتر باشد این شامپوها به درد موهای چرب تر می‌خورند و بالعکس معمولاً سورفاکتانت های کاتیونی به علت آسیب بیشتر به چشم و پوست کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وظیفه سورفاکتانت های ثانویه ایجاد کف و یا خاصیت امولسیون کنندگی آن هاست بنابراین قدرت کف کنندگی شامپوها ربطی به قدرت پاک کنندگی آن ها ندارد. مواد اضافه شده برای افزایش خواص مطلوب و یا کاهش خواص نامطلوب شامپوها استفاده می‌شوند.

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره

شامپوهای معمولی فقط محدود به سورفكتانت های پاک كننده هستند، كه فقط لایه چربی مو و پوست سر را پاک می كنند و در نتیجه موها نهایتا كدر و خشن شده و به سختی شانه می شوند. پس باید مواردی به جز پاک كننده ها نیز در تركیب شامپوها باشد تا آن ها را قابل پذیرش كند. در نتیجه استفاده از یک تركیب گیاهی دارای خاصیت ضدالتهابی می توان شامپوی بهتری را تهیه کرد. مثلا شامپو سیر كه دارای خواص ضد التهابی است باعث كاهش التهاب در ناحیه سر و در نتیجه كمک به رشد مو خواهند كرد. در نتیجه گروهی از دانش آموزان تصمیم گرفتند كه شامپویی تولید كنند كه علاوه بر خاصیت تمیز كنندگی، خاصیت تقویت كنندگی مو نیز داشته باشد. به همین منظور تصمیم گرفتند كه از خاصیت موجود در گیاهان برای تولید شامپو اشتفاده كنند.

محصولات موهای چرب باید دارای خواص زیر باشند:

1- Toxic و سمی نباشند.

2- باعث کاهش چربی ها از مو شوند.

3- خارش را متوقف کنند.

4- باعث نرمال شدن پوسته ریزی در پوست سر شوند.

برای این منظور بعد از تحقیقات گسترده ای كه انجام شد، تصمیم به این شد كه ابتدا عصاره موادی مانند بابونه و سبوس برنج و ... گرفته شود. سپس مقداری اتانول دی آمین و سدر به عنوان ماده كف كننده، برای ساخت ماده مورد نظر مورد استفاده قرار گرفت. مثلا سدر علاوه بر خاصیت كف كنندگی و پاک كنندگی، میزان ترشح چربی را نیز تنظیم می كند. هم چنین هیدروكربن بلند زنجیری نیز به عنوان تمیز كننده شیمیایی ایمن و بی خطر به تركیب مورد نظر اضافه شد. آزمایشات بیشتر برای رسیدن به شامپویی ایده آل ادامه دارد....

مهارت های آموزش داده شده در این پژوهش، شامل موارد زیر است:

آشنایی با خواص دارویی گیاهان

آشنایی با ماهیت مواد مختلف شیمیایی

آشنایی با اصول واكنش های شیمیایی صورت گرفته

آشنایی با اصول امتزاج پذیری مواد مختلف

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده پزشکی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده میکروبیولوژی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده نانو نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی