تبیان، دستیار زندگی
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش خبر داد نشست علمی تخصصی همسان گزینی با همکاری تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش خبر داد؛

نشست علمی تخصصی همسان گزینی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی

دکتر محمود گلزاری

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت:

قصد داریم جشنواره ازدواج را یازدهم دی‌ماه، سالروز ازدواج حضرت پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) برگزار کنیم و در این روز به خیرین ازدواج هم می‌پردازیم.
به گزارش خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
دکتر محمود گلزاری در نشست خبری که امروز شنبه در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، افزود: امروز دبیرخانه جشنواره ازدواج فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار است در این جشنواره از خبرنگاران برتر حوزه ازدواج تقدیر شود. برخی افراد به ما برای برگزاری هفته ازدواج پیشنهاداتی داده‌اند. به عنوان نمونه پیشنهاد مقایسه سفره‌های عقد سنتی و مدرن را داده‌اند و ما نیز از آنها برآورد هزینه‌ها را درخواست کردیم اعلام کردند که حدود 50 میلیون تومان برای این کار بودجه نیاز است. این در حالی است که ما انجام کارهای نمایشی را قبول نداریم.
وی تاکید کرد: قرار است طی سه تا شش ماه برترین‌های حوزه ازدواج را با مکانیزم‌های علمی، مشخص کنیم و از برگزیدگان کتاب ازدواج نیز تجلیل کنیم. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: این جشنواره در دو حوزه آثار مکتوب و غیرمکتوب برگزار می‌شود. گلزاری درباره وام ازدواج نیز اظهارکرد: با فشار رسانه‌ها و پیگیری ما اعطای وام ازدواج آغاز شد و این کار ادامه دارد. البته برخی از استان‌ها مانند قم با مساعدت استانداری‌ها بیش از 3 میلیون تومان به زوجین پرداخت کرده‌اند.

موضوع جوانان در برنامه ششم پررنگ‌تر دیده می‌شود ؛

وی درباره اقدامات انجام شده برای پررنگ‌تر شدن جوانان در برنامه ششم توسعه گفت: جلسه‌ای با دکترنوبخت، معاون نظارت و راهبردی ریاست جمهوری داشتیم و قصد داریم که موضوع جوانان در برنامه ششم پررنگ‌تر دیده شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره مراکز کنترل خشم اظهارکرد: راه‌اندازی مراکز پیشگیری و کنترل خشم پس از تغییرات داخل شهرداری به تعویق افتاد. البته قصد داریم با مساعدت معاونت‌های پیشگیری و فرهنگی قوه قضاییه و وزارت بهداشت این مراکز را راه‌اندازی کنیم. علاوه بر آن این موضوع جزو دومین دستور جلسات شورای عالی جوانان است تا این موضوع در کل کشور انجام شود.

دکتر محمود گلزاری

گلزاری درباره اقدامات انجام شده در زمینه همسان‌گزینی اظهار کرد: در حال حاضر 300 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی در زمینه همسریابی فعالیت می‌کنند که در جهت همسان‌گزینی، سازمان تبلیغات اسلامی طرحی را آغاز کرده و قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان این طرح فعال شود. نهم مهرماه نشست علمی تخصصی با سازمان تبلیغات اسلامی و صاحبنظران داریم تا زمینه‌های راه‌اندازی این سامانه با رویکرد ایرانی و اسلامی فراهم شود.

وی درباره طرح سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه همسان‌گزینی اظهارکرد: در این سامانه افراد علاقه‌مند می‌توانند ثبت‌نام و مشخصات خود را ذکر کنند. قرار است وزارت ورزش و جوانان افرادی را به عنوان واسطه ازدواج آموزش دهد تا در این طرح مشارکت کنند. علاوه بر آن افراد ثبت‌نام کرده می‌توانند به مراکز مشاوره ازدواج ارجاع داده شوند تا با استفاده از مشاوره‌های علمی، فرد مناسبی را برای خود برگزینند. از سوی دیگر قرار است هزینه‌های این کار در پایین‌ترین حد ممکن باشد.

وی درباره طرح سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه همسان‌گزینی اظهارکرد:
در این سامانه افراد علاقه‌مند می‌توانند ثبت‌نام و مشخصات خود را ذکر کنند.
قرار است وزارت ورزش و جوانان افرادی را به عنوان واسطه ازدواج آموزش دهد تا در این طرح مشارکت کنند. علاوه بر آن افراد ثبت‌نام کرده می‌توانند به مراکز مشاوره ازدواج ارجاع داده شوند تا با استفاده از مشاوره‌های علمی، فرد مناسبی را برای خود برگزینند. از سوی دیگر قرار است هزینه‌های این کار در پایین‌ترین حد ممکن باشد.

برخی شبکه‌های اجتماعی اولین و دومین کشور پرجمعیت دنیا هستند؛ نمی‌توان شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت

گلزاری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره نامه قوه قضاییه به وزیر اطلاعات و ارتباطات به منظور فراهم‌آوری زمینه‌های مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌آپ اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی ظرفیت و توان زیادی در دنیای کنونی دارند و شاهد تاثیرگذاری ‌آنها در جاهای مختلف از جمله جنگ غزه بوده‌ایم. بنابراین نمی‌توانیم این شبکه‌ها را نادیده گرفت و برخی شبکه‌های اجتماعی اولین و دومین کشور پرجمعیت دنیا هستند.

لزوم فرهنگ سازی در استفاده بهینه افراد از شبکه‌های اجتماعی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: دولت از جمله رییس جمهور بارها و بارها اعلام کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی واقعیتی هستند که نمی‌توان آنان را نادیده گرفت. ما نتایج مقابله با ماهواره و ویدیو را دیده‌ایم. لازم است برای استفاده بهینه افراد از شبکه‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی کنیم.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی مانند پارک‌ها هستند، همانگونه که در این مکان‌ها امکان آرامش و تفریح وجود دارد، امکان دارد موادمخدر نیز پخش شود. آیا می‌توان به علت وجود آسیب‌هایی در این مکان استفاده از آنها را ممنوع کرد؟

جلوی سوءاستفاده برخی افراد از شبکه‌های اجتماعی را بگیریم

گلزاری تصریح کرد: علمای حوزه علمیه نیز مخالف استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیستند. مسدود کردن این شبکه‌ها ادامه‌دار نخواهد بود، اما باید جلوی سوءاستفاده برخی افراد از آنها را گرفت و نباید این موضوع نادیده انگاشته شود.

به همه ابعاد شبکه‌های اجتماعی توجه شود

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: من به عنوان فردی فرهنگی که مسئولیتی در وزارت ورزش و جوانان نیز دارم، شاهد هستم که جوانان بسیار خوب و نخبه‌ای در قالب گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند و با یکدیگر اطلاعات رد و بدل می‌کنند. تقاضا می‌کنم به همه ابعاد شبکه‌های اجتماعی توجه شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز خدمات مشاوره پیش از ازدواج تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، گفت: یکی از برنامه‌های پیشنهادی دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمه شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج بود. در این زمینه با دکتر میدری جلسه‌ای گذاشتیم و قرار شد در صورت امکان مشاوره‌های پیش از ازدواج طی سه تا پنج جلسه در مراکز دارای مجوز که اعتبار آنها را اعلام کرده‌ایم و برنامه‌های مشخص، خدمات مشاوره تحت پوشش بیمه قرار گیرد. این برنامه براساس سند ملی پیش از ازدواج است. بنابراین در همه نقاط کشور به صورت یکسان اجرا می‌شود.

گلزاری افزود: با توجه به آنکه سالانه 800 هزار واقعه ازدواج داخل کشور رخ می‌دهد، برای سه جلسه مشاوره ازدواج به پرداخت حدود 200 هزار تومان نیاز است. بسیاری از افراد توان پرداخت این مبلغ را ندارند. بنابراین برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه سومین جلسه ستاد ساماندهی تا یک ماه آینده تشکیل می‌شود، اظهار کرد: قرار است سند مشاوره ازدواج و خانواده در این ستاد به تصویب برسد.

معاونت راهبردی ریاست جمهوری موظف است تا ظرف دو ماه تمام نظرات درباره ادغام و تفکیک وزارت ورزش از جوانان را جمع‌آوری کند؛ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره نظر شورای عالی جوانان در زمینه ادغام و تفکیک حوزه جوانان گفت: قریب به اتفاق اعضا مخالف ادغام بودند. البته در شورای راهبردی جوانان نیز در این زمینه بحث و بررسی شده و دیدگاه‌هایی نیز به دفتر معاون اول رییس جمهور در زمینه تفکیک و ادغام حوزه جوانان رسیده است.

گلزاری افزود: معاونت راهبردی ریاست جمهوری ظرف دو ماه موظف است تمام نظرات درباره ادغام و تفکیک را جمع‌آوری کند، سپس در این زمینه جلسه‌ای برگزار شود و برآیند آن در هیات دولت مطرح شود و در صورت نیاز در مجلس شورای اسلامی فرستاده شود.

وی افزود: امیدواریم این موضوع در دستور کار دومین جلسه شورای عالی جوانان نیز گنجانده شود که احتمالا دی‌ماه تشکیل می‌شود.

مطالب مرتبط:

معرفی طرح همسان گزینی تبیان

ارسال اطلاعات برای واسطین معتمد تبیان

مرحله دوم طرح همسان گزینی برای متقاضیان ازدواج

عضویت واسطین در سامانه همسان گزینی