تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه از پسماند های دسته بندی شده در هر جعبه، توسط ورم ها یا همان کرم های خاکی سه نوع خاک به دست می آید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده زیست
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی رشد گیاه رازیانه با استفاده از سه نوع خاک تهیه شده با ورمی کمپوست

نام ارایه دهندگان: زهرا موسوی - زهرا حسنی

زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

در این پروژه از پسماند های دسته بندی شده در هر جعبه، توسط ورم ها یا همان کرم های خاکی سه نوع خاک به دست می آید که رشد گیاه رازیانه در آن ها بررسی می شود.

کرم خاکی کود ها و پسماند های موجود در پشته را می خورد و مواد دفعی از بدن آن خاکی است که دارای انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز گیاه می باشد و گیاهی که در آن کشت می شود قاعدتا محصولی غنی تر از سایر خاک ها دارد. پسماند های مورد استفاده نباید پروتئینی باشند زیرا کرم خاکی قادر به تجزیه این مواد نمی باشد. این کار یعنی جمع آوری و جدا سازی انواع زباله های تر، جهت تولید خاک مناسبی برای کشاورزی است و به محیط زیست انسان و صنعت کشاورزی کشور کمک بسیاری می کند. از طرفی ثابت می کند که پسماند های خانگی نسبت به فست فود برتری زیادی دارند و ارزش مواد غذایی خانگی را اثبات می کند.

چرا ورمی کمپوست؟

ورمی کمپوست نوع کود آلی هوموسی است که توسط گونه ای خاص از کرم های خاکی تولید می شود. جالب است بدانید این کرم های خاکی به عنوان غذا در کشورهای غیر اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد.

این کود به لحاظ دارا بودن انواع ویتامین ها، هورمون های رشد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه اثرات بسیار مفیدی بر روی رشد و نمو گیاه دارد. این کود دارای بوی مطلوب و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد.

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره

مزایای ورمی کمپوست

* یک غذای کامل و متعادل برای گیاهان می باشد

* با دارا بودن مواد هورمونی رشد و نمو گیاه را سرعت می بخشد

* به نگهداری رطوبت در خاک کمک می نماید

* رنگ، طعم، بو و کیفیت گل ها، سبزیجات و میوه را بهبود می بخشد

* حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد

* فاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد

* مواد بیوشیمیایی آن مقاومت گیاهان را به بیماری ها افزایش می دهد

چرا رازیانه؟

رازیانه(fennel) از خانواده یumbelliferaeapiaceae می باشد.

گیاهی دوساله که تا ارتفاع دومتری رشد می کند و ریشه ی دوکی شکل دو شاخه دارد. برگ ها دارای غلاف گوشتی ضخیم و ساقه آغوش بوده و خوراکی می باشد. گل ها درون گل آذین چتر مرکب قرار دارند. جام گل دارای پنج گلبرگ زرد رنگ می باشد. میوه شیز و کارپ تخم مرغی و دارای رگه های برجسته ی طولی می باشد. گیاه ندرتا خودرو می باشد و اکثرا کشت می شود. زمان جمع آوری گیاه  طی ماه های مرداد تا آبان می باشد. عسل یا شهد گیاه دارای خواص خلط آوری و ضد احتقان دستگاه تنفسی می باشد.

این گیاه معمولا در جنوب اروپا، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا کشت می شود. در ایران در استان گلستان،‌مازندران، کردستان و خراسان کشت می شود.

مرحله اول این کار شناسایی پسماند ها می باشد. پسماند ها به دودسته: خانگی و کود های حیوانی تقسیم می شوند. در گروه خانگی باید زباله های آشپز خانه منزل و فست فودها مورد بررسی قرار گیرند. پس از شناسایی پسماند ها ما نیاز به سه بستر برای پرورش کرم ها و تولید خاک داریم:

- (پشته)بستر با پسماند خانگی

- بستر با پسماند فست فود

- بستر با همه ی سه موردبالا (مخلوط پسماندها)

اگر شرایط مناسب و متعادل باشند یک تا دو ماه طول می کشد تا کرم ها پسماند ها را به خاک مورد نظر تبدیل کنند. اگر از گیاه به جای بذر استفاده کنیم حداقل دو تا سه ماه برای دریافت نتایج مورد نظر و صحیح زمان لازم است.

باید پنج عدد گیاه داشته باشیم تا در خاک های مورد نظر کاشته شوند و یک گیاه در خاک معمولی به عنوان نمونه ی شاهد قرار گیرد.

در دو ماه اول باید فقط از بستر ها مراقبت کرد.

پس از به دست آمدن خاک، بذر مورد نظر را در آن کشت می دهیم. این کار در حدود یک ماه زمان می برد.

پس از کاشت بذر باید حدود یک ماه و نیم شرایط رشد را زیر نظر گرفت.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده نانو نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده کشاورزی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی