تبیان، دستیار زندگی
سلول های بنیادی در واقع مادر تمامی سلول های بدن هستند و توانایی تبدیل شدن به تمامی سلول های بدن را دارند به همین علت به آن ها سلول های بنیادی گفته می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده فناوری نانو
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سلول های بنیادی تاریخچه و استفاده در درمان بیماری ها

نام ارایه دهنده: سعیده سادات صدری

زمینه و نوع پروژه: علوم زیستی – تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

سلول های بنیادی در واقع مادر تمامی سلول های بدن هستند و توانایی تبدیل شدن به تمامی سلول های بدن را دارند به همین علت به آن ها سلول های بنیادی یا اولیه می گویند.

سلول های بنیادی جنینی استعداد خیلی بیشتری برای درمان اعضا بیمار را دارند. سلول های بنیادی جنینی از جنین های پس مانده در ظرف های آزمایشگاه پس از درمان های ناباروری که تنها چند روز بیشتر عمر ندارند ساخته می شوند.

سلول های  IPS

دانشمندان و پزشکان در مورد نوع تازه ای از سلول های بنیادی به نام سلول های IPS هیجان زده هستند. دلیل هیجان آن ها این است که سلول های IPS تمام خصوصیات سلول های بنیادی جنینی را دارند ولی منشأ آن ها از جنین نیست.

سلول های IPS از سلول های خود شخص بیمار سرچشمه گرفته، بدین معنا که سلول های IPS می توانند به بدن بیمار برگردانده شوند بدون ترس از این که سیستم دفاعی بدن این سلول ها را پس بزند و قبول نکند. مسأله باز پس زدن، مسأله ای مهم در انجام هر گونه پیوند سلول های بنیادی است.

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین جشنواره

Ips سلول بنیادی

استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها

درمان  بیماری های قلبی و دیابتی:

متخصصین امیدوارند سلول های بنیادی را از مغز استخوان افراد بیمار یا جنین نوظهور استخراج و آن ها را در محیط آزمایشگاه به سلول های قلبی تبدیل نمایند و نهایتا با تزریق این سلول‏ها امکان ترمیم بافت‏های آسیب دیده‏ی قلب را فراهم آورند.

برای بسیاری از مردم مبتلا به دیابت نوع یک، که در آنها سلول های انسولین‏ساز لوزالمعده توسط سلول های ایمنی بدن از بین می روند، سلول های بنیادی می توانند یک راه حل باشند. به طوری که دانشمندان توانسته‏اند سلول های بنیادی جنینی انسان را به سلول‏های انسولین‏ساز و تنظیم کننده‏ی قند خون در موش‏های دیابتی تبدیل کنند. امروزه این  عمل بر روی انسان ها نیز انجام شده و نتیجه داده است.

درمان و ترمیم بافت های استخوانی:

در افرادی که شکستگی وسیع استخوانی داشته و یا مورد عمل جراحی مغزی قرار گرفته و بخشی از استخوان جمجمه ی آن ها برداشته شده و هم چنین اشخاصی که استخوان های آن ها به کندی جوش می خورد، از سلول های بنیادی برای جوش خوردگی سریع و جلوگیری از عفونت های بعدی استفاده می شود. در این تکنیک، سلول های بنیادی از فرد گرفته شده و در محیط آزمایشگاه به سلول های استخوانی تبدیل می شوند، سپس این سلول ها در کنار بافت های آسیب دیده استقرار می یابند تا باعث جوش خوردگی سریع این بافت‏ها گردند.

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین جشنواره

ترمیم بافت‏های چشم به‏وسیله سلول‏های بنیادی

درمان سرطان:

پیوند سلول های بنیادی خون ‏ساز به بیماران سرطانی قدرت می دهد شیمی درمانی با میزان بالای دارو را تحمل کنند. میزان بالای دارو سلول های سرطانی و سلول های سالم را در مغز استخوان همزمان از بین می برد. پس از درمان، به وسیله ی یک لوله ی انعطاف پذیر که درون یک ورید اصلی قرار می گیرد، سلول های بنیادی و سالم خون‏ساز به بیماران تزریق می شود.

این سلول های بنیادی پیوندی، سلول‏های خونی جدیدی تولید می کنند. و می توان آن ها را از فردی دیگر یا خود بیمار (پیش ازشروع درمان) گرفت.

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین جشنواره

ترمیم بافت‏های قلب به‏وسیله سلول‏های بنیادی

سلول های بنیادی جنینی:

سلول های بنیادی جنینی در ابتدایی ترین مراحل رشد انسانی قرار دارند و هنگامی که دانشمندان این سلول ها را رشد دادند، آن ها را سلول های بنیادی جنینی نامیدند.

نتایج سلول درمانی بر روی بیماران: بیماران تحت درمان با سلول های بنیادی، از بین رفتن فشار روحی و بهبود فعالیت های روحی و روانی را تجربه می کنند، فعالیت عملی بهبود یافته و بافت های آسیب دیده و ضعیف شده داخلی به سمت بهبودی یکنواختی پیش می رود.

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین جشنواره

ترمیم سلول‏های انسولین‏ساز به‏وسیله سلول‏های بنیادی

چشم اندازهای پیش رو در استفاده از سلول های بنیادی

پرورش  دندان های طبیعی با سلول های بنیادی:

دانشمندان در تلاش برای دستیابی به دندان های طبیعی از سلول های  خود فرد، سلول های بنیادی را در دهان پرورش داده اند تا طی چند ماه به اندازه ی  یک دندان کامل برسند.

درمان نابینایی با سلول های بنیادی:

دانشمندان توانسته اند بینایی مردی را که در اثر از بین رفتن سلول های شبکیه (قسمتی از چشم)  نابینا شده بود بازگردانند. اما این درمان تنها در مواردی که سلول های گیرنده ی نور کاملا از بین رفته اند موثر می باشد.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده کشاورزی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی