تبیان، دستیار زندگی
در پژوهش حاضر، پرورش کرم، تولید کمپوست، تولید کود برای گیاه و پرورش آن در این سیستم به طور چرخه ای انجام می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده کشاورزی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: پاکسازی محیط زیست با تولید و طراحی سیستم ورمی پونیک (Vermiponics) از راه ضایعات مدرسه و پرورش گیاه عدس با نام علمی. Lens culinaris medic Mill L بر روی آن

نام ارایه دهنده: شیما پور محمد فتالی

زمینه و نوع پروژه: کشاورزی - محیط زیست - عملی

درجه سختی: متوسط

سیستم ورمی پونیک یک فناوری جدیدی از موارد زیست فناوری  است. در این روش یک نوع همزیستی و برقراری رابطه  بین پرورش کرم قرمز گونه ی ایزینیا فتیدا کالیفرنیایی و کشت گیاه می باشد.

در پژوهش حاضر، پرورش کرم، تولید کمپوست، تولید کود برای گیاه و پرورش آن در این سیستم به طور چرخه ای انجام می شود.

ابتدا آکواریومی به عنوان مخزن آب در نظر گرفته و درون آن یک پمپ برای آب رسانی به کل چرخه نصب کردیم. در محیط آکواریوم از 4 پایه برای استحکام بستر کرم و توری فلزی( به عنوان یک صافی برای جلوگیری از ورود کرم و کود به درون آب) و تعدادی ابر (به منظور حفظ رطوبت دائمی برای بستر کرم ها) در زیر بستر کرم ها استفاده شد.

ایده برگزیده کشاورزی نهمین جشنواره

در سیستم ورمی پونیک، کرم ها با مواد زاید مدرسه مانند مقوا، کاهو پلاسیده، برگ خشک شده و ... تغذیه می کنند. ما این ضایعات را ریز کرده و با کمی آب به حالت له شده در آورده و برای تغذیه کرم ها استفاده کردیم.

آب یا پساب حاصل از کرم کالیفرنیایی به عنوان یک منبع كودی آلی است. کرم کالیفرنیایی به عنوان تولید کننده اکسیژن (O2) و آغازگر چرخه نیتروژن (N2)  می باشد. کرم گلدان های  پلاستیکی مخصوص پرورش گیاه را روی بستر کرم ها گذاشته و با استفاده از شلنگ متصل به پمپ، گیاه را آبیاری می کنیم. آب داخل مخزن به هنگام عبور از بستر کرم ها، با کمپوست مخلوط شده و چای کمپوست را تولید می کند. سپس این کود غنی که به صورت مایع است ازطریق گردش مداوم پمپ، به  گلدان ها رسیده و باعث رشد عالی و سریع گیاه می شود.

در این پژوهش ما درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر تحت تیمار را با درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر در آب معمولی و هم چنین مقایسه ظهور اولین برگ در سیستم ورمی پونیک و خاک معمولی را مورد بررسی قرار دادیم.

100 %  جوانه زنی بذر و رویش بذر تحت تیمار و 78% جوانه زنی بذر و رویش بذر در آب معمولی نشان داده شد.

نتایج حاصل نشان داد، درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر گیاه عدس تحت تیمار و ظهور اولین برگ در سیستم ورمی پونیک با موفقیت بیشتری انجام گرفته و اختلاف معنا داری نسبت به  درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر گیاه عدس در آب معمولی و ظهور اولین برگ در خاک معمولی را نشان می دهد.

ایده برگزیده کشاورزی نهمین جشنواره

از جمله اهداف اصلی سیستم  ورمی پونیک این است كه مواد زاید دور ریخته نشوند بلکه به عنوان غذای  کرم ها مورد استفاده قرار گیرند. همچنین به دلیل رشد سریع گیاه و کیفیت، محصول کمک شایانی به اقتصاد کشور می شود.

از مزایای این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود طعم و كیفیت محصولات كشاورزی حاصل از این سیستم

كاهش آلودگی محیط زیست

كاهش هزینه تامین آب

جلوگیری از شیوع سرطان

صرفه جویی در مصرف كودهای شیمیایی

این سیستم حتی در مناطق خشک و نیمه خشک که با كمبود آب مواجه هستند نیز کاربرد دارد. سیستم ورمی پونیک مدلی برای كشاورزی پایدار است. هم چنین این سیستم در کشت گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد

اگرچه تكنولوژی ورمی پونیک کمی پیچیده به نظر می رسد ولی در مناطق خشک و نیمه خشک كه كمبود آب وجود دارد، مثل بعضی از استان های ایران، بسیار کاراست.

سیستم ورمی پونیک در همه رشته های مربوط به شاخه های کشاورزی، باغبانی و پرورش گیاه کاربرد دارد. کشت  ورمی پونیک دارای مواد مغذی و مناسب برای رشد هر نوع گیاه است. کاربرد این روش آن چنان وسیع است که در تمام نقاط دنیا می توان از آن استفاده بهینه کرد و بدون توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی قابل بهره برداری می باشد.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده پزشکی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی