تبیان، دستیار زندگی
مرجان ها گونه‌ای از جاندارانند که نه گیاهند و نه جانور بلکه ماینرال نام دارند که از موادی به نام زوکسانتیلا تشکیل یافته‌اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده زیست
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی مرجان ها و اکوسیستم های مرجانی

نام ارایه دهنده: سودابه روزبهانی

زمینه و نوع پروژه: زیست - جانوری- تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

عمومی‌ترین صفت جانوران که طی مراحل رشد نیز قبل از همه ظاهر می‌شود، تراز ساختمانی آن هاست. همه جانوران زندگی را از یک سلول آغاز می‌کنند و برخی از تراز بافت بالا نمی‌روند. اما بقیه آن ها از این تراز می‌گذرند و بدن پیچیده‌تری می‌یابند. بدین ترتیب جانوران (متازوآ) را شامل می‌شود. همه جانوران دیگر که به شعبه یومتازوآ تعلق دارند، دارای اندام و دستگاه مشخص هستند.

ایده برگزیده زیست - جانوری نهمین جشنواره

دومین صفت عمومی که بعد از تراز سازمانی در حین رشد جانوران ظاهر می‌شود، نوع تقارن آن هاست. در ابتدا جنین همه جانوران دارای تقارن شعاعی یعنی به صورت کره‌ای توپر یا توخالی و متشکل از تعدادی سلول است. بعضی از گروه های جانوران این تقارن شعاعی را تا مرحله بلوغ حفظ می‌کنند. اما در بقیه پس از مدتی جنین تقارن دو طرفی می‌یابد و لارو و جانور بالغ حاصل از آن ها نیز همین نوع تقارن را حفظ می‌کند. بر همین اساس شعبه یومتازوآ را می‌توان به دو دسته دارای تقارن شعاعی و دارای تقارن دو طرفی تقسیم بندی کرد.

مرجان‌ها فقط 1 درصد از بستر دریاها را پوشش می‌دهند. مرجان‌ها 25 درصد از تمام حیات دریا را در خود حفظ می‌کنند و بسیاری ازانواع ماهی‌ها در مرجان‌ها زندگی می‌کنند. هر کدام از مرجان‌ها یک اکوسیستم کامل هستند. در اقیانوس اطلس 15 درصد مرجان‌ها تجمع دارند که مجموعی از 70 گونه مرجان می‌باشند.

این مرجان‌ها محل زندگی 500 نوع ماهی هست. اقیانوس هند و آرام 85 درصد از ریف های جهان را با 700 نوع مرجان و 4000 گونه ماهی دارا هستند. مرجان مقر زندگی گیاهان و جانورانی است که خودا اکوسیستم کاملی هستند.

بیش از 80000 گونه حیاتی در مرجان ها زندگی می‌کنند. مرجان ها 6/1 سواحل دریاها و خشکی ها را محافظت می‌کنند مثلا: جزیره‌های کم ارتفاع را در برابر خشم امواج و فرسایش دریاها محافظت می‌نمایند. هر یک متر مربع مرجان از نظر اقتصادی برابر 47000 دلار می‌ارزد به طوری که بزرگ‌ترین صنعت توریست جهان با جذابیت های طبیعی که 10 درصد از کل صنعت توریست را پوشش می‌دهند.

ایده برگزیده زیست - جانوری نهمین جشنواره

از مرجان ها جهت تولید داروهای ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می‌گردد. مرجان ها به غیر از غذا، یک مکان برای زندگی موجودات دریایی هستند. این موجودات قدیمی‌ترین اکوسیستم زمین هستند و جوان‌ترین گونه مرجان ها 18000 سال عمر دارند.

مرجان ها گونه‌ای از جاندارانند که نه گیاهند و نه جانور بلکه ماینرال نام دارند که از موادی به نام زوکسانتیلا تشکیل یافته‌اند.

مرجان ها دو دسته‌اند: مرجان های نرم و مرجان های سخت.

مرجان های نرم: از اجزایی به نام پولیپ تشکیل شده‌اند. پولیـپ ها در درون خود مایعی ژله مانند دارند. دهان مرجان ها از اجزایی به نام تانتاکول تشکیل شده‌است که به وسیله آن پلانکتون ها را به دام می‌اندازد. مرجان ها به دو طریق غیر جنسی (تقسیم سلولی) و جنسی (تولید لارو) تولید مثل می‌کنند.

مرجان ها سیستم دفاعی و تهاجمی هم دارند. مرجان ها زندگی همیارگونه‌ای دارند. مرجان ها تا جایی که مواد غذایی دارند رشد می‌کنند، سپس رشد آنان متوقف گردیده و اجازه رشد به گونه‌های دیگری می‌دهند که فرصت های غذایی مناسب تری دارند.

برطبق آمار سازمان اقیانوس شناسی آمریکا مرجان ها در حال انقراض هستند.

مرجان های سخت: گونه مرجان های سخت عبارتند از انواع اکروپوراها،مونتی پوراها و یوفوها. این گونه از مرجان به دلیل نیاز به نور بیشتر در آب های کم عمق زندگی می کنند. مرجان های سخت دارای پلیپ های بسیار ریزی بر روی بدنه اصلی خود هستند که شکار و جذب غذا را توسط همین پلیپ ها انجام می دهند.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده پزشکی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده روانشناسی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی