تبیان، دستیار زندگی
مطالعات جدید عصب شناسان نشان می دهد که برخی کنش های مغزی با تجربه های معنوی همراه است، به گونه ای که معنویت روی برخی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده روانشناسی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: هوش معنوی

نام ارایه دهنده: زهرا یاوری

زمینه و نوع پروژه: روانشناسی – تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

مطالعات جدید عصب شناسان نشان می دهد که برخی کنش های مغزی با تجربه های معنوی همراه است، به گونه ای که معنویت روی برخی از قسمت های مغز اثر می گذارد. یکی از این قسمت های مغز، بخشی است که آن را لپ های گیجگاهی می نامند، و دقیقاً پشت ناحیه گیجگاهی قرار دارد و عصب شناسان، این بخش را از آنِ موضوع های معنوی، مانند دیدار با خدا، گفتگوی دینی، از خود گذشتگی، فداکاری، انسان دوستی و مانند این ها، می دانند، بنابراین می توان معتقد به وجود هوش معنوی در انسان بود.

ایده برگزیده روانشناسی نهمین جشنواره

در شروع سال 2000 ، زوهار و مارشال (استادان دانشگاه آکسفورد) که در زمینه فیزیک، فلسفه و مذهب به مطالعه می پرداخت، کتابی با عنوان هوش معنوی، هوش بنیادی منتشر کرد که سر آغاز طرح هوش سومی، به عنوان "هوش معنوی " در مجامع علمی گردید.

وهان معتقد است که هوش معنوی یکی از انواع هوش های چند گانه است که به طور مستقل می تواند رشد و توسعه یابد. هوش معنوی نیازمند شیوه های مختلف شناخت و وحدت زندگی درونی ذهن و روح با زندگی در دنیای هستی است. هوش معنوی می تواند به وسیله تلاش، جستجو و تمرین پرورش یابد. انسان برای کسب قدرت تشخیص در تصمیم گیری هایی که به رشد سلامت نفس و روان کمک می کند، نیازمند هوش معنوی است.

اسمیت ده مهارت هوش معنوی را بدین گونه تشریح می کند:

- تجربه معنوی: وجود فعالیت و تجربه های خاص مذهبی؛

- مقابله با استرس: استفاده از ایمان و اعتقاد مذهبی برای حل مسایل و فشارهای زندگی؛

- هدفمند بودن: داشتن هدفی مشخص در زندگی با در نظر گرفتن مسایل مذهبی؛

- پرستش گاه: تمایل به مکان های مذهبی و رهبری مذهبی؛

- خارج شدن از اصول: فاصله گرفتن از اصول و عقاید کلیشه ای در زندگی؛

- محوریت اعتقادات: تاثیر مذهب در رفتار و عملکرد (مانند خوردن، آشامیدن و پوشش)؛

مقررات مذهبی: رعایت قوانین و فرمایشات مذهبی در زندگی؛

- نیایش: دعا کردن و اعمال مذهبی در زندگی؛

- تحمل کردن: تحمل نمودن اعتقادات سایر مذاهب و برخورد اصولی و منطقی با آن ها؛

مفاهیم دینی: اعتقادبه مفاهیم اساسی دینی ( مانند خالق یکتای جهان ، روح و زندگی پس از مرگ ).

ایده برگزیده روانشناسی نهمین جشنواره

تحقیقات پژوهشگران نشانگر آن است که هوش هیجانی، یاری دهندة فرد به یک هوش معنوی بالاست؛ بنابراین برای رسیدن به یک زندگی شاد و همراه با سلامتی جسمی و روانی، هوش معنوی و هوش هیجانی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

هوش معنوی به رشد، غنا و تقویت هوش هیجانی کمک می کند و هوش هیجانی نیز موجب تقویت هوش معنوی می شود.

تقویت هوش معنوی که همان اطاعت پذیری از خداوند است، باعث بهبود رفتار اجتماعی، احترام به عواطف و احساس ها و رعایت حقوق دیگران و یا به عبارت دیگر، بهبود و تقویت هوش هیجانی می شود.

براساس یافته های پژوهش، می توان به یک رابطه تعاملی بین هوش معنوی و هوش هیجانی پی برد.

مطالعات موسسه آگاهی سنجی پرودیو آمریکا نیز یافته های این پژوهش را تائید می کند که نشان دهنده ی رابطه مستقیم بین هوش معنوی و هوش هیجانی است. دعا و نیایش تنها حیطه هوش معنوی است که بر سه حیطه ی آگاهی از عواطف خود و دیگران، مهارت های اجتماعی و خوش بینی و نگرش مثبت از هوش هیجانی تاثیری ندارد که احتمالاً علت آن، این است که دعا و نیایش از اعمال کاملاً شخصی بوده و هر شخصی با نگرش و میزان آگاهی نسبت به عواطف، اقدام به دعا و نیایش می کند؛ بنابراین، دعا و نیایش به تنهایی نمی تواند باعث بالا رفتن آگاهی از عواطف خود و دیگران و یا ایجاد نگرش مثبت و خوش بینی در فرد شود؛ زیرا چه بسا فردی گوشه گیر و بدبین نیز دست به دعا و نیایش بر می دارد.

به هر میزان که فرد در زندگی خود و چگونگی انجام کارها، رضایت خداوند را به عنوان ملاک خود قرار دهد و کارها و اعمال خود را براساس دانش، آگاهی و شناخت انجام دهد، هم چنین در مقابل رفتار نادرست دیگران نیز صبر و بردباری داشته باشد، کارهای روزانه خود را در زمان استراحت و آسودگی مرور کند و تجربه های نادرست را کنار بگذارد، می تواند بسترهای رشد و پویایی هوش هیجانی خود را فراهم کند. برهمین اساس، می توان با تقویت هوش معنوی دانشجویان وحتی از دوران مدرسه و قبل از آن (دوره پیش دبستانی)، موجبات پرورش هوش هیجانی را در آن ها به وجود آورد تا شاهد رفتارهای نادرست و منطبق با ارزش های جامعه باشیم.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده پزشکی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده مهندسی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم:فاطمه گودرزی