تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اهمیت بحث آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی و تاثیر آن بر روی سلامت جسم و روح افراد به نظر می رسد باید فعالیت هایی برای پیشگیری ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده مهندسی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سامانه اطلاع رسانی آلودگی هوا

نام ارایه دهندگان: شهرزاد نجفی - سارا معلمی

زمینه و نوع پروژه: برق و الکترونیک - عملی

درجه سختی: دشوار

با توجه به اهمیت بحث آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی و تاثیر آن بر روی سلامت جسم و روح افراد به نظر می رسد باید فعالیت هایی برای پیشگیری و کنترل آلودگی هوا و صدمات آن انجام دهیم. تاثیر مخرب و مضر آلودگی هوا در همه افراد وجود دارد اما در اقشاری از جامعه تاثیرات بیشتر و مهم تری را دارد مانند: افراد سالمند، کودکان، بیماران قلبی، زنان باردار و ..

ایده برگزیده مهندسی نهمین جشنواره

با انجام  این پروژه  سعی می شود که مباحث و روش های زیر بررسی شود:

فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

تغییر در فرمول شیمیایی سوخت اتومبیل ها

تنظیم دقیق و به موقع موتور اتومبیل ها

تعیین وضعیت مقدار و نوع آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر

نحوه اطلاع رسانی مقدار آلودگی به مراجع ذی ربط جهت اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و کنترلی

چگونگی مقابله با آلودگی هوا

پروژه اطلاع رسانی وضعیت آلودگی هوا با این هدف تعریف شده است که با کمک سنسورهای مختلف، وضعیت آلودگی هوا را در نقاط مختلف شهر اندازه بگیریم و بعد از تجزیه و تحلیل داده های اولیه وضعیت کلی آلودگی را مشخص نماییم و نتیجه را به مراکز مربوطه اطلاع رسانی نماییم.

برای نشان دادن میزان آلودگی، سه حالت برای آن به عنوان وضعیت کلی در نظر می گیریم: سالم، ناسالم، هشدار.

مراکزی که اطلاع رسانی به آن ها در درجه اول قرار دارند عبارتند از: بیمارستان های بخش آلوده (منطقه شهری) و راهنمایی و رانندگی منطقه و شهرداری.

ارسال نتایج به مراکز مختلف کمک می کند تا تمهیدات لازم را در نظر بگیرند به طور مثال: شهرداری در آن منطقه تعداد بیشتری اتوبوس قرار دهد تا از وسایل نقلیه شخصی استفاده نگردد، راهنمایی رانندگی محدودیت هایی را در نظر بگیرد، مدارس زمان کار خود را تغییر دهند، بیمارستان های ریوی آمادگی بیشتری داشته باشند و ...

البته پیشنهاد برای تکمیل طرح ارسال پیامک به بیماران و افراد خاص است تا در آن روز به منطقه مورد نظر سفر نکنند و این سفر را به روزی دیگر موکول نمایند. تاکید بر این نکته لازم است که با توجه به بزرگی شهرهایی مانند تهران و تفاوت وضعیت هوا، با قرار دادن سنسورهایی در نقاط مختلف شهر، هر منطقه را به صورت جداگانه بررسی می نماییم. در حالیکه اکنون وضعیت کلی شهر بررسی می گردد و تعطیلی مدارس، انجام طرح زوج و فرد از درب منازل و ... در روزهای بسیار آلوده برای کل شهر در نظر گرفته می شود!

در این پروژه دانش پژوهان عزیز مهارت های زیر را فرا می گیرند:

 آشنایی با الکترونیک مقدماتی

شناخت المان ها و طراحی مدار

شناخت سنسورهای موجود برای تشخیص آلاینده ها

طراحی سنسورهای جدید

برنامه نویسی برای تعیین وضعیت هوا

طراحی سامانه ای برای ارسال پیامک

در این پژوهش دانش آموزان دبیرستان ضحی برای تشخیص آلاینده ها و میزان آن ها در هوا از سنسورهای موجود استفاده کردند و برای دیگر آلاینده ها از سنسورهای ارزان قیمت بهره بردند تا بتوانند در نقاط بیشتری از آن ها استفاده کنند.

اگر به تابلوهای نصب شده در ایستگاه های اتوبوس توجه کرده باشید، زمان ورود اتوبوس را نمایش می دهند، نحوه کارکرد و ایده ی این پروژه تا حدی شبیه به همان است.

به نظر شما چه ویژگی های دیگری می توان برای این سامانه در نظر گرفت؟  لازم است چه مهارت های دیگری برای اضافه کردن آن ویژگی به پروژه حاضر فرا بگیریم؟

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی