تبیان، دستیار زندگی
گل نرگس گیاهی تک لپه‌، پیازی و دایمی است و گل های آن معطر و زیبا است. در باغ های تاریخی بسیار كشت می‌شده است. واریته‌های آن بسیار زیاد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده پزشکی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تاثیر گل نرگس بر سرماخوردگی

نام ارایه دهنده: انسیه نوروزی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی - عملی

درجه سختی: دشوار

نرگس گیاهی تک لپه‌، پیازی و دایمی است و گل های آن معطر و زیبا است. در باغ های تاریخی بسیار كشت می‌شده است. واریته‌های آن بسیار زیاد و بسته به درشتی و ریزی گل آن طبقه بندی می‌شوند. دارای گل های شیپوری شكل به رنگ زرد و یا زرد سفید می‌باشد.

تكثیر آن به وسیله بذر و پیاز صورت می‌گیرد. گیاهی علفی‌، دایمی با برگ های ساده و باریک است  گل های آن منظم و منفرد بوده و در ابتدا در غلافی پوشیده‌اند. میوه آن به صورت كپسول ( میوه‌ای است كه از تخمدان مركب به وجود آمده و در هر برگچه چند دانه تولید می‌شود) بوده و دانه آلبومن و محتویات غذایی دانه زیاد دارد.

ایده برگزیده پزشکی نهمین جشنواره

دانش پژوهان عزیز دبیرستان امام صادق(ع) در مطالعات شان پی به اثرات ویژه گل نرگس رسیدیم ازجمله:

1- اثر بر روی بیماری های پوستی مانند: پیسی ، کک و مک، جزام، جوش صورت، کورک و....

2- خوردن 6 گرم از گل نرگس با عسل انواع کرم معده را از بین می برد.

3- ضماد پیاز گل نرگس با عسل برای دمل و کورک بهترین مرهم است.

4- جهت درد مزمن اعصاب و مفاصل و نقرس حکم بهترین مسکن است.

5- ضماد گل نرگس تشنجات عصبی یا پرش موضعی را درمان می کند و

6- ضماد آن با عسل برای رفع تشنج اعصاب چشم مفید است.

دانش پژوهان این دبیرستان گل نرگس را تهیه کرده و آن را خشک کردند سپس پرچم ها و گلبرگ ها را جداگانه کوبیده و سپس در حلال های آب و الکل  بر روی استیرر هم زدند. بعد از این مرحله عصاره ها را از صافی عبور داده و با استفاده از دستگاه ساتریفیوژ  مواد خالص را جدا نمودند.

قارچ های موجود دهان انسان به نام کاربید اردیکنز را کشت داده و به عصاره ها اضافه کردند و خواص ضد قارچی گل نرگس را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

نام ایده: دارورسانی به چشم با استفاده از فناوری نانو

نام ارایه دهندگان: فائزه آزاد، فاطمه ظرافت، زهرا علی قلی طایفه

زمینه و نوع پروژه: پزشکی - عملی

درجه سختی: دشوار

ایده برگزیده پزشکی نهمین جشنواره

داروهای موجود در بازار با وجود داشتن ویژگی های مثبت مانند عدم التهاب زایی و عدم تحریک چشم، ماندگاری کمی دارند و همین امر موجب می شود که بیمار مجبور به استفاده ی مکرر از دارو در طول روز شود و دارو با استفاده از پلک زدن مدت زمان تماس دارو با چشم حدود 5 دقیقه می باشد که فقط 5%داروی تجویزی وارد چشم می شود.

با توجه به این که قرنیه هم خاصیت چربی دوستی دارد و هم آب دوستی، به همین دلیل از داروهای چشم از نظر این دو خاصیت، بهینه شده اند، از این رو نانوذرات زیست سازگار و زیست تخریب پذیر برای تجویز داخل چشم انتخاب شدند تا هم مدت ماندگاری قابل قبول و قدرت اتصال به موکوس چشم را داشته باشند و هم توانایی ایجاد فرم مایی برای سهولت استعمال دارو توسط بیمار ایجاد شود. به همین علت حامل های کلوییدی و پلیمری به عنوان جایگزینی برای داروهای معمول انتخاب شدند.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده کشاورزی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن

پژوهشکده گیاهان و مواد دارویی

موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی